Eller återställ vägen och ställ krav på kommunen. Men det beror på vad som är viktigast, att få vägen återställd eller att minimera risken för att stå för kostnaderna.
Tyvärr fel.
Återställ inget på eget bevåg på annans fastighet och sedan kräv rätt. Det blir lika fel.
Ett krav ska inte heller stållas på kommunen utan på den som har det belastande servitutet, dvs fastighetsägaren.
Om nu markägaren ska vara så svår att få tag på vad gör man istället? Handräckning från kronokalle?
Är det någon som varit med om något likande som vet vad man bör kast fram för skadeståndskrav
Vill mest nämna det för att få bollen i rullning så vägen blir återställd men såklart kräva pengarna om hon sätter sig helt på tvären
Ja, särskild handräckning för att få vägen återställd till den standard den hade innan den förstördes.
I andra hand ersättning för att låta göra jobbet själv, men det känns sämre. Svårt då att hålla isär vad som är återställande och vad som eventuellt är standardhöjande.
Skadestånd är nog bara att glömma, du har ju inte lidit någon märkbar skada än. Satsa på att bara få tillbaka vägen.
Hej. Finns vägens sträckning uttagen på tomtkartorna. På bilden du visar verkar
både den röda och lila vägen slingra sig mellan tantens tomt och din pappas kompis tomt. Kolla med Lantmäteriet var servitutsvägen går. Går det att köra där den borttagna vägen gått. Om den stämmer med kartan, så börja köra där tillvägen är återställd. Så gjorde min pappa engång i tiden, varken ägaren till marken vägen gick över eller någon annan klagade på det. Pappa gjorde så då vägen han vanligen körde på hade blivit okörbar. Det är nog bra att använda servitutsvägar då och då så att det inte uppstår missuppfattningar om vad som gäller. Går det inte att gå över och tala med tanten.
Om jag tittar på Lantmäteriets kartmaterial, ser jag följande (minkarta.lantmateriet.se)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vägen man ser här, är vägen som du säger går över kompisens fastighet. Din servitutsväg syns inte alls.
Det betyder dock inte att du har fel.
Tittar man på flygbilderna (med fastighetsgränserna inlagd) ser man din servitutsväg (även om man såklart inte se att du har servitut på den)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men man ser också att de tomtgränser du ritade in, inte verkar stämma. Även vägen över kompisens tomt verkar till stor del gå över tantens tomt. Om det nu inte finns med en karta i servitutshandlingarna som anger att det är just den bortgrävda vägen som du har servitut på, kan det också vara rimligt att anta att du har servitut på den vägen du använder idag och inte den bortgrävda vägen.
Tittar jag på äldre flygfoton, (1960 och 1975) ser jag den bortgrävda vägen inte längre, så servitutet borde vara från relativ modern tid. Gå in på dina sidor på lantmäteriet och se vad som står där.
Tyvärr fel.
Återställ inget på eget bevåg på annans fastighet och sedan kräv rätt. Det blir lika fel.
Ett krav ska inte heller stållas på kommunen utan på den som har det belastande servitutet, dvs fastighetsägaren.
Nja. TS har servitut att bruka vägen så få får TS också underhålla den, t ex renovera och laga den. Ett härsklande servitut försviner inte för att markägaren gräver bort vägen.
Men risken är som sagt att det blir svårt att få någon ersättning för dessa utlägg i efterhand. Är det pengarna som är det viktiga och inte omedelbar körbarhet så laga inget, precis som jag skrev. Då ställer man krav på fastighetsägaren att återställa den så att TS kan använda sitt härskande servitut.
Men jag håller med om att kommunen är fel part. Det är fastighetsägaren som är rätt part.
(Om det nu inte är så enkelt att kommunen gräver med ledningsrätt utan fastighetsägarens vidare inblandning och det bara råkar ha blivit fel. Då kan det pragmatiskt vara enklare att prata direkt med kommunen att få får återställa vägen istället för att förstora upp det genom att gå via den ovetande fastighetsägaren.)
Men man ser också att de tomtgränser du ritade in, inte verkar stämma. Även vägen över kompisens tomt verkar till stor del gå över tantens tomt. Om det nu inte finns med en karta i servitutshandlingarna som anger att det är just den bortgrävda vägen som du har servitut på, kan det också vara rimligt att anta att du har servitut på den vägen du använder idag och inte den bortgrävda vägen.
Bra grävt!
Jag är enig. I och med denna nya info är det inte alls lika uppenbart vilken väg servitutet gäller på. Den triangelformade fastigheten är dock inte oviktig. Om vägen verkligen går över denna (gränserna kan ju vara lite fel på kartan), så är det ju svårt för tjänande fastighet att hävda att det är den vägen som gäller om det inte finns servitut även där.
Så som det ser ut på den senaste kartan så kan grannen ha handlat i god tro. Frågan är dock om kartan visar rätt! Problemet med lantmäteriets översiktskartor är att de ofta vissar fel på gränser, men att folk sätter igång grannbråk utifrån dessa kartor som om de vore juridiska dokument. För att se den korrekta gränsen måste man ha en fastighetskarta med mätpunkter. Medföljde det ingen karta med servitutshandlingen som kan visa vilken väg servitutet avser?
Man undrar ju då närmast ännu mer varför vägen tas bort. Vill grannen ha koll på vilka som kör in till TS fastighet hellre än hon vill ha en bra skogsväg mitt genom skiftet.
Men med ägarunion mellan triangelfastigheten och skogsfastigheten kan man nog ändå se det som att TS fått sin rätt till väg uppfylld. Samtidigt skulle jag i så fall vilja säkerställa att jag hade servitut över båda fastigheterna om vägen de facto går över triangelfastigheten också. Annars vet man ju aldrig vad som sker när någon av fastigheterna byter ägare.
Mitt inledande råd om att begära handräckning känns hur som helst rätt överspelat. Om inte servitutet är lokaliserat (alltså utritat på en karta) känns den alternativa vägen som fullgod den med.
I vilket fall som helst så ger jag tipset att genast dokumentera åtminstone, oavsett vad som i övrigt är på väg att hända.
Ta bilder på hur det ser ut nu.
Leta redan på flygbilder från maps, hitta, eniro etc, som du laddar ner/tar skärmdumpar, innan de uppdaterar sitt bildmaterial.
Osv.
Kanske helt i onödan, men better be safe than sorry.