20 308 läst · 109 svar
20k läst
109 svar
Är handgräsklipparen underskattad?
Enda stora felet med handjagare är den fruktansvärt usla kvalitet som dagens klippare har.
Förr när vi hade en gräsmatta som gick att klippa för hand tröttnade jag till slut och köpte en gammal begagnad Norrahammar Novo Tangent från 40-talet för en femhundring. Den är helt underbar att klippa med, enda nackdelen är att vikten - en rejäl pjäs. En riktig gjutjärnsklippare rekommenderas varmt till alla som är seriösa med handklippning.
Förr när vi hade en gräsmatta som gick att klippa för hand tröttnade jag till slut och köpte en gammal begagnad Norrahammar Novo Tangent från 40-talet för en femhundring. Den är helt underbar att klippa med, enda nackdelen är att vikten - en rejäl pjäs. En riktig gjutjärnsklippare rekommenderas varmt till alla som är seriösa med handklippning.
Har ingen erfarenhet av olika fabrikat, kanske något för BH att testa, om de inte redan gjort det.Lill72 skrev:
Men en klippare som vi gav till svärfar var en gardena, precision var ordet. Den lät ziiziizii när man körde den tror man kunnat klippa papper med den, men ett aber, den var hyperkänslig, minsta lilla som inte var gräs så ändrades inställningen. Av den anledningen fick han en Husqvarna, den som vi har nu.
Såg att Gardena fortfarande gör handklippare i 3 storlekar, har de löst problemet så är det nog en bra klippare. Köp med nöjd kund garanti och möjlighet att återlämna om du blir missnöjd.
Annars är det nog en gammal beprövad teknik typ Husqvarna som är bästa valet. Stora hjul är ett plus, minns jag.
Renoverare
· Uppsala
· 1 601 inlägg
Jag har en Gardena 400 c sedan 4-5 år tillbaka. Köpte den när den eldrivna sladdklippare som följde med i husköpet skar ihop. Klipper vår lilla radhusgräsmatta på en kvart, vilket är ungefär den tid det tog för mig att lägga ut och hålla koll på sladden till den gamla klipparen.
Handjagare är sån där sak man har för att verka duktig.
Har en Nisse som klipper 10 timmar om dagen och bräcker nästan alla grannars mattor. Motionen gör man med löpning eller cykel som är roligare =)
Lövblås var det bra att det nämndes, måste köpa en motordriven så man kan blåsa bort när man trimmar kanterna.
Har en Nisse som klipper 10 timmar om dagen och bräcker nästan alla grannars mattor. Motionen gör man med löpning eller cykel som är roligare =)
Lövblås var det bra att det nämndes, måste köpa en motordriven så man kan blåsa bort när man trimmar kanterna.