Byggahus.se
Hej! Jag försöker lista ut vilken som är fas och vilken som är tändtråd. När jag sätter multimetern på båda polerna och strömbrytaren är på får jag utslag men hur listar jag ut vilken som är fas och tändtråd av dessa?

• Användare testar elinstallation med multimetern och probar två kablar i ett elektriskt uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har förhoppningsvis tändtråd och en nolla där. Varför behöver du veta vilken som är vilken? Vill du veta det så kolla vid brytaren.

E
W Wike skrev:
Hej! Jag försöker lista ut vilken som är fas och vilken som är tändtråd. När jag sätter multimetern på båda polerna och strömbrytaren är på får jag utslag men hur listar jag ut vilken som är fas och tändtråd av dessa?
Fas= alltid spänningssatt
Tändtråd = något styr om den är spänningssatt eller ej. Kan vara neutralledare med motstånd i serie.

Hej! det beror på att jag ska göra så här som skissen

• Handritad skiss av elinstallation med kopplingsdosa, nytt och gammalt lampanslutningsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E El-Löken66 skrev:
Fas= alltid spänningssatt
Tändtråd = något styr om den är spänningssatt eller ej. Kan vara neutralledare med motstånd i serie.
Ja det vet jag men jag måste få reda på vilken som är vilken

W Wike skrev:
Hej! det beror på att jag ska göra så här som skissen
Sådär ska du absolut inte koppla. Det finns varken fas eller jord vid lampan idag ser det ut som. Finns det jordade uttag i rummet idag?

Kontakta en elektriker.

tommib
Nej, det där blir heltokigt. Hur tänkte du att det skulle fungera? Var är jord ansluten?

Är det enda som finns lampan? Kopplingsdosan är något du tänkte sätta dit?

Om det är ett rum där övriga uttag är ojordade så är det möjligt att koppla in ett till ojordat uttag parallellt med lampan. Det kommer då bara att ha ström när lampan är tänd. Skall det vara jordat eller om du vill ha uttaget oberoende av strömbrytaren måste du dra kabeln någon annanstans än till befintlig lampa vad det ser ut.

C cotillion skrev:
Sådär ska du absolut inte koppla. Det finns varken fas eller jord vid lampan idag ser det ut som. Finns det jordade uttag i rummet idag?

Kontakta en elektriker.
är ju en elektriker som sagt det skalla vara så här

tommib tommib skrev:
Nej, det där blir heltokigt. Hur tänkte du att det skulle fungera? Var är jord ansluten?

Är det enda som finns lampan? Kopplingsdosan är något du tänkte sätta dit?
ja kopplingsdosan ska sättas dit. Har fått skissen av elektriker

A Avemo skrev:
Om det är ett rum där övriga uttag är ojordade så är det möjligt att koppla in ett till ojordat uttag parallellt med lampan. Det kommer då bara att ha ström när lampan är tänd. Skall det vara jordat eller om du vill ha uttaget oberoende av strömbrytaren måste du dra kabeln någon annanstans än till befintlig lampa vad det ser ut.
ja men den gamla lampan ska ju bort

W Wike skrev:
är ju en elektriker som sagt det skalla vara så här
Jag vågar påstå att det inte finns någon elektriker som försöker sig på att ansluta ett jordat uttag utan både nolla och jord.

Okej. Tack för svar!

W Wike skrev:
ja men den gamla lampan ska ju bort
Det finns två trådar dragna till lampan. Eller finns det fler som inte syns på bilden? Den ena av dem är tändtråd och den andra är nolla. Där finns ingen obruten fas och ingen jord. Så analysen kvarstår. Du kan inte koppla in ett jordat uttag på den matningen. Och om det också skall finnas en lampa med i bilden så kan du inte tända lampan oberoende av uttaget.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svar! Hur borde de ha sett ut? oavsett så ska jag kontrollera med en elektriker men vill gärna lära mig
Nej det finns två tråder till lampan. En vit och en svart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.