3 874 läst · 43 svar
4k läst
43 svar
elledning bakom taklist?
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Nej ni kanske inte behöver byta den men av samma anledning som ni byter idag kommer man kanske vilja göra i framtiden.J Julla skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja, det är tillåtet.J Julla skrev:
Man kan nästan se det som utanpåliggande då det inte är någon stor sak att ta ned listerna, vilket man till 99.99% sannolikhet aldrig behöver göra för att byta kabeln. Det måste dock vara en kabel som får läggas dold, vilket gäller i stort alla installationskablar utom EKRK. EXQ kan vara lämplig, EXLQ där den behöver vara synlig.
Jag tycker även att kabeln är väl skyddad. Har svårt att se varför man skulle vilja spika där mitt på taklisten.
Återstår då bara att få till snygga övergångar där kabeln blir synlig, ned på vägg osv Har man tålamod går det att karva ut fina jack i taklisten. Så om det är en bra ide vet jag inte. En snygg utanpåliggande installation skäms inte för sig.
Det kom för ganska många år sedan nya regler som, under vissa förutsättningar, tillåter inbyggda ledningar, dock inget att rekommendera: De inbyggda "kablarna" ska mynna ut i dosor och i dessa vara försedda med en dragavlastning i varje ände. Vidare ska spikskydd av metall monteras på ställen sådan ledning korsar reglar (vilket dock inte finns bakom en taklist). Det är då tanken att varje ledningssträcka ska kunna löpa fritt i väggen och gå att dra ur vid utbyte. Ligger en ledning bakom taklisten måste den, enl. detta resonemang anslutas till lämplig dosa, antingen via ett inbyggt elrör eller i ett tomrum bakom väggytan. Det är inte säkert all man behöver byta en ledning bara för att den är dålig. Det är inte alls ovanligt att man ändrar sig och vill ha med en extra ledningspart, t.ex. tändtråd till en ljuspunkt som man senare kommer på att man vill ha. Då är det väldigt bra med ordentligt lagda elrör, för då kan man få i ytterligare trådar vid framtida behov. Betr. spikrisk vid infällda ledningar så finns ju risken oavsett om det är rör eller inte. Just bakom en taklist är nog risken minimal, för listen spikas ju nära kanterna och knappast mitt i. Däremot; om det blir spik i en ledning"kabel" så är den ju omöjlig att dra ur, den sitter ju fast då.Även om den ligger i ett rör förstås. Om man däremot har konventionell "tråd" (FK/FQ) i röret brukar det oftast gå att dra ur skadade ledare plus att de oftast flyttar sig lite i röret om en spik är på väg in, och inte skadas alls. Betr. ingjutna ledningar: De ligger då skyddade i betong och brandrisk föreligger knappast, om någon skulle råka borra i dem, men de blir ju inte utbytbara precis.J Julla skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
"Lös" förläggning och dravavlastning är inte tillämpbart här. Detta är en ledning som kan betraktas som fastsatt och som följer rummets kanter, likt installationsrör. Dessa har inga krav på genomspikningsskydd.
Det finns heller inget krav på att man måste kunna byta ut ledningar. Ledningen i detta fall är dessutom relativt enkelt utbytbar.
Så lyder reglerna. Vad som är lämpligt är en anna fråga.
Det finns heller inget krav på att man måste kunna byta ut ledningar. Ledningen i detta fall är dessutom relativt enkelt utbytbar.
Så lyder reglerna. Vad som är lämpligt är en anna fråga.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Oavsett reglerna tycker jag att Julla bör installera nya utanpå-kablar. Dras dom ordentligt med fin klamring så är dom en prydnad i rätt miljö. Vill minnas att det finns klamringstrådar här i forum som visar hur man gör.
Mycket vanligt att folk spikar opp grejer i taklisterna. Men är de tjocka går det förhoppningsvis inte genom. I bästa fall häftas det.Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är tillåtet.
Man kan nästan se det som utanpåliggande då det inte är någon stor sak att ta ned listerna, vilket man till 99.99% sannolikhet aldrig behöver göra för att byta kabeln. Det måste dock vara en kabel som får läggas dold, vilket gäller i stort alla installationskablar utom EKRK. EXQ kan vara lämplig, EXLQ där den behöver vara synlig.
Jag tycker även att kabeln är väl skyddad. Har svårt att se varför man skulle vilja spika där mitt på taklisten.
Återstår då bara att få till snygga övergångar där kabeln blir synlig, ned på vägg osv Har man tålamod går det att karva ut fina jack i taklisten. Så om det är en bra ide vet jag inte. En snygg utanpåliggande installation skäms inte för sig.
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 458 inlägg
Renoveringsnovis
· 3 458 inlägg
Renoveringsnovis
· 3 458 inlägg
Ja, med tanke på hur mycket kabel jag klamrar hemma hos folk, (koaxialkabel alt cat6, då i list) så har jag nog aldrig sett nån lampa fastskruvad i en taklist.E El-Löken66 skrev:Har i vilket fall sett detta flera gånger och skulle helst inte vilja ha en kabel dold bakom list, men om det nu tvunget måste vara så så bör den vara tjock nog för att hålla en liten spik, denna som ofta spikas upp för att fästa något temporärt, som Zamora aldrig i sitt liv sett.
Kan vara jul, eller festbelysning, barnkalas eller vad som helst.
Och att det, om jag nu har missat någon lampa, vara ofta förekommande ser jag som högst osannolikt.
Renoveringsnovis
· 3 458 inlägg
Ja, och då har ballonger och girlander varit fasttejpade.E El-Löken66 skrev:
Och javisst finns det spikhål i taklisterna, då dessa oftast är fastspikade.
Men att få det till att lampor ofta är fastskruvade i taklist.....nja ....
Renoveringsnovis
· 3 458 inlägg
Men du, har jag verkligen påstått att det aldrig nånsin förekommit? Det jag jeagerade på var ditt påstående att lampor ofta spikas upp i just taklister. Det har jag svårt att tro.E El-Löken66 skrev:
Att det händer, javisst, men absolut inte ofta