47 356 läst · 199 svar
47k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
och vad var den om du flyttar jämförelsen ett år bakåt i tiden och jämför 1989 med 2018 istället?Jonatan79 skrev:
du kommer tappa mer än 25% i båda ändarna, aktier brukar vara fördelaktigt på sikt men det känns onödigt att bara visa de bästa exemplen, ingen ville gör liknande jämförelser 2018 för det var inte lika roligt
Kul att mitt stickspår blev så uppmärksammat. Som kompensation ska jag skapa en helt annan virkestråd nån dag.
Det som den citerade aktiegurun var inne på, var ju att vanligt folk (som inte har aktiehandel som yrke och inte några insiderinformationer heller) köper för sent och säljer för sent.
Om OMX startade på 1199 för 20 år sen och stängde på 2240 igår - hur många har karaktär att sälja och hur många hoppas att börsen ska stiga ännu mer?
Och hur många har en aktieportfölj som motsvarar det där genomsnittet?
Med det låter jag min del av diskussionen vara avklarad, det känns som jag upprepar mej...
Det som den citerade aktiegurun var inne på, var ju att vanligt folk (som inte har aktiehandel som yrke och inte några insiderinformationer heller) köper för sent och säljer för sent.
Om OMX startade på 1199 för 20 år sen och stängde på 2240 igår - hur många har karaktär att sälja och hur många hoppas att börsen ska stiga ännu mer?
Och hur många har en aktieportfölj som motsvarar det där genomsnittet?
Med det låter jag min del av diskussionen vara avklarad, det känns som jag upprepar mej...
K Kane skrev:
Förlåt jag som var luddig. Så fort åkarna får nya kvoter så kör dom nästan bara till bruken. Sen blir timret liggandes kvar och glöms, titt som tätt, bort.F fribygg skrev:
Sen känns det fortfarande som att barkborretimret alltid har första prioritet att komma ut ur skogen. Tror att det fortfarande går en del sånt till USA, kul med patina tydligen
Tydligt att vi inte är i samma region, här hämtas tall timmer innom tre veckor och barkfallen gran kan ligga i månader.
Massaved vill väl ingen sälja till dagens priser, skogen minskar ju mer i värde än vad man får i virkeslikvid vid gallring.
Massaved vill väl ingen sälja till dagens priser, skogen minskar ju mer i värde än vad man får i virkeslikvid vid gallring.
Efterfrågan naturligtvis, så är det alltid.U Uppner skrev:Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?
Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske?
Synpunkter?
Jag hörde att det är brist på massaved och att de därför gör massa av sågtimmer. Stämmer inte alltså, eller är det olika i olika delar av landet?F fribygg skrev:
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Det är precis tvärt om, iaf i dom regioner jag känner till (södra mellansverige). Dom försöker febrilt göra sig av med massaveden på alla sätt dom kan. Det är massaved i bränsleveden och så försöker dom köra in allt skit dom kan som sågtimmer. En minst sagt knepig situation för skogsägare och skogsbolag.K Kirre2 skrev:
Jag har en kompis som såg några transporter in till Kvarnsvedens pappersbruk som sa att de bestod av grovt timmer. Därav frågan.M Malin Bergkvist skrev:Det är precis tvärt om, iaf i dom regioner jag känner till (södra mellansverige). Dom försöker febrilt göra sig av med massaveden på alla sätt dom kan. Det är massaved i bränsleveden och så försöker dom köra in allt skit dom kan som sågtimmer. En minst sagt knepig situation för skogsägare och skogsbolag.
Så är det också tyvärr. Vi konsumenter är torsk oavsett.M Malin Bergkvist skrev:En del av problemet är att vissa sågverk fegade ur förra året och stängde pga corona för att dom trodde att efterfrågan på virke skulle minska. Det gick inte så bra för dom när bygghandlarna skrek efter impregnerat och dom hade skickat hem sin personal. Många har fortfarande svårt att komma ikapp och möta efterfrågan.
Om man lyssnar/läser utsagor från miljöfascisterna så är skogsavverkning otroligt miljöfarlig. All koldioxid som träden bundit i marken och i trärt släpps ut. Man ser detta som en ökning av alla utsläpp när det i själva verket är en del av kretsloppet. Träden kan knapoast släppa ut mer än dom tagit upp. Men Bolund kan med enkla medel rita om verkligheten efter kartan.B Bernt Ö97 skrev:
Inga problem. Nu går det att "skriva" ut hela hus, så vad ska vi med virke till? Skriv ut ditt bygge och njut. Bygghandlarna kommer att skita i byxorna när detta blir vanligare. Då kommer vi omorderna stackare som envisas att bygga med urgamla metoder som hamnare, spik och halvruttna bräder att gå mot ljusa tider. Tjoflentum i Josafats dal.M Malin Bergkvist skrev:Timret blir liggandes för att det är fullt på massabruken och värmeverken. Många har avverkningsstop för att det finns för mycket massaved vid väg som dom inte blir av med. Det gör att sågverken har svårt att få tag på sågtimmer och att priset på färdig sågvara stigit då bygghandlarna nästan bjuder över varandra för att säkerställa leveranser. Sågverken räknar med ytterligare höjningar på timmerpriserna vid årsskiftet, så att priserna på virket ska sjunka igen kan vi inte räkna med![]()
Det är en myt att priserna nästan fördubblatsU Uppner skrev:Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?
Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske?
Synpunkter?
Byggmax +34% och Beijer +50% i snitt på 2 år
Jag byggde altan 2019 och har kvar priserna och jämförde då mot Beijer som representerar de med höga priser.
Visst har priserna ökat kraftigt men det är inte typ 100% på senaste året.

Grovt behöver inte betyda bra kvalité. Barkborreträd som hade blivit timmer om dom sluppit skalbaggar går till bruken för att dom inte håller måttet.K Kirre2 skrev:
Storleken har ingen betydelse går att implementera på många områden
Jag frågade en annan bekant med kunskap om skogsbruk om det och det var han som sa att det gjordes massa av fint timmer. Har det gjorts tidigare då? Hans uppgifter kanske inte är helt uppdaterade.M Malin Bergkvist skrev: