173 036 läst · 1 087 svar
173k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Att en eventuell ersättning aldrig kommer att kompensera för den skada man tycker att man har lidit, tycker jag är ett mycket märkligt uttalande.Alfredo skrev:
Det intressanta här ur ett juridiskt perspektiv är väl "vem äger ett träd mitt på en fastighetsgräns?" Jag har ingen aning. Här syftar jag naturligtvis på "en gammal tall" som "alltid" stått där och inte på fallet när någon planterat och "drivit" upp ett träd där ägarskapet är mer självklart, även om placeringen hamnat något fel.
Jag tror det är svårt att bestämma gränser så exakt att man kan prata om att 52 procent av stubben ligger på ena fastigheten och därmed tillhör trädet den. Det känns även konstigt om valfri fastighetsägare hur som helt kan fälla trädet och tillägna sig dess värde om det nu ligger "mitt på gränsen". Det känns nästan lika konstigt om man måste vara överens och dela på eventuellt värde så hur gör man när detta nu i TS fall kommer till sin spets?
Någon med erfarenhet av liknande gränstvister?
Om vi bortser från juridikens tassemarker tycker jag man kanske måste räkna med att ett träd som ligger så i "gränslandet" kan fällas av den "andre" fastighetsägaren, även om nu en något större del av stubben skulle kunna bedömas "befinna" sig på ens egen fastighet. Jag har dock förståelse för att detta synsätt är betydligt lättare att acceptera på ett skogsskifte än när det drabbar en "kär gammal tall" på "tomten".
För TS tror jag det är bäst att acceptera att trädet är borta för evigt och eventuell ersättning kommer aldrig att kompensera den skada man tycker man lidit. Bäst är nog att glömma trädet och fundera på vad man kan göra framöver, exempelvis i form av nya planterade insynsskydd.
Självklart tror inte mamma att trädet på något magiskt sätt kan komma tillbaka.
Hade ju varit lite mer okej om grannen frågat först ändå..Alfredo skrev:
Det intressanta här ur ett juridiskt perspektiv är väl "vem äger ett träd mitt på en fastighetsgräns?" Jag har ingen aning. Här syftar jag naturligtvis på "en gammal tall" som "alltid" stått där och inte på fallet när någon planterat och "drivit" upp ett träd där ägarskapet är mer självklart, även om placeringen hamnat något fel.
Jag tror det är svårt att bestämma gränser så exakt att man kan prata om att 52 procent av stubben ligger på ena fastigheten och därmed tillhör trädet den. Det känns även konstigt om valfri fastighetsägare hur som helt kan fälla trädet och tillägna sig dess värde om det nu ligger "mitt på gränsen". Det känns nästan lika konstigt om man måste vara överens och dela på eventuellt värde så hur gör man när detta nu i TS fall kommer till sin spets?
Någon med erfarenhet av liknande gränstvister?
Om vi bortser från juridikens tassemarker tycker jag man kanske måste räkna med att ett träd som ligger så i "gränslandet" kan fällas av den "andre" fastighetsägaren, även om nu en något större del av stubben skulle kunna bedömas "befinna" sig på ens egen fastighet. Jag har dock förståelse för att detta synsätt är betydligt lättare att acceptera på ett skogsskifte än när det drabbar en "kär gammal tall" på "tomten".
För TS tror jag det är bäst att acceptera att trädet är borta för evigt och eventuell ersättning kommer aldrig att kompensera den skada man tycker man lidit. Bäst är nog att glömma trädet och fundera på vad man kan göra framöver, exempelvis i form av nya planterade insynsskydd.
Men i övrigt så är det bättre att lägga energin på att få dit något annat..
Häpnadsväckande.S StevieGee skrev:Känns som att ni söker bråk.
Om morsan din är 80 år så kanske det vore bättre att fokusera på positiva saker istället för att hon ska driva rättsprocesser på grund av ett 40 cm insysnskydd..
Knyt näven i fickan, skit i att hälsa på grannkärringen nästa gång ni ser henne och gå vidare. Kanske än bättre, placera en studsmatta till barnbarnen precis i tomtgränsen. Då får ni både insysnskydd och möjlighet att jävlas tillbaka några gånger varje sommar..
"Det känns som om vi söker bråk"?
Jag anser att det snarare är grannen, som söker bråk.
Du tycker inte att hon kunde ha ringt mamma och frågat vad hon anser om tallen?
DET ÄR INTE INSYNSSKYDDET SOM ÄR DET VIKTIGA. DET ÄR ATT GRANNEN GÖR ÅVERKAN PÅ MAMMAS TOMT.
Vad är det för märkligt med det? Blir ni direkt nöjdare om ni får halva trädets värde, eller drygt det? Jag antar att "värdet" för er var betydligt högre än så.T Talisman skrev:
En del tror att man i denna situation kan "tilltvinga" sig en nyplantering av ett likvärdigt träd så det är inte alls självklart vad du eller din mamma tror.T Talisman skrev:
Men vilken typ av lösning skulle du se som den bästa? Vad skulle du/ni vara nöjd med om det gick att "få till"?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Jag skulle säga att det rätt tydligt är TS mammas träd. Kärnan står på den sidan och då får man väl anta att det har växt från den tomten; planterat eller ej.
Grannen har alltså olovligt tagit ner ett träd på annans fastighet. Att det nog hade funnits lagliga vägar att bli av med trädet (kapa rot och gren) spelar ingen roll, det är för sent för det nu.
Begär ersättning med några tusenlappar plus att grannen betalar för bortfräsning av den fula stubben.
Om det ska dras ända till domstol (vilket jag hoppas verkligen inte behövs), så tänk på att begära under ett halvt prisbasbelopp i ersättning så att det behandlas som småmål. För även om ni ser kränkningen som större så kommer det här inte ge någon stor kompensation ens vid en vinst i domstol.
Grannen har alltså olovligt tagit ner ett träd på annans fastighet. Att det nog hade funnits lagliga vägar att bli av med trädet (kapa rot och gren) spelar ingen roll, det är för sent för det nu.
Begär ersättning med några tusenlappar plus att grannen betalar för bortfräsning av den fula stubben.
Om det ska dras ända till domstol (vilket jag hoppas verkligen inte behövs), så tänk på att begära under ett halvt prisbasbelopp i ersättning så att det behandlas som småmål. För även om ni ser kränkningen som större så kommer det här inte ge någon stor kompensation ens vid en vinst i domstol.
Ett problem med att dra detta till domstol är att det inte är orimligt att anta att grannen kommer att hävda en något annan gränslinje än den TS visar upp på bild. Då lär det bli TS som måste visa var gränsen faktiskt går och att bestämma denna med stor noggrannhet kan nog bli rätt dyrt.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, mamma skulle bli "gladare" om hon fick en ekonomisk kompensation. Som t ex, helt eller delvis, skulle kunna användas för att sätta upp en tydligare avgränsning mot grannen.Alfredo skrev:
Vad är det för märkligt med det? Blir ni direkt nöjdare om ni får halva trädets värde, eller drygt det? Jag antar att "värdet" för er var betydligt högre än så.
En del tror att man i denna situation kan "tilltvinga" sig en nyplantering av ett likvärdigt träd så det är inte alls självklart vad du eller din mamma tror.
Men vilken typ av lösning skulle du se som den bästa? Vad skulle du/ni vara nöjd med om det gick att "få till"?
Dock antar vi - utan att ännu veta - att grannen inte vill betala något för att kompensera mamma för att hon olovligen har tagit ned tallen.
Vi antar också - utan att ännu veta säkert - att en förfrågan från mamma till grannen om ekonomisk kompensation kommer att påverka grannens humör negativt, kanske under en längre tid.
Att "knyta handen i fickan" och låtsas som det regnar, för att inte stöta sig med grannen, som vissa har föreslagit, ter sig för mig väldigt konstigt.
En gång för många år sedan bodde jag rakt nedanför en lägenhet, i vilken lägenhetsinnehavaren slet ut sin TV-kabel ur väggen, klippte av den, spacklade igen hålet och tapetserade väggen.
Efter 6 månader helt utan TV-kanaler, och ett dussintal telefonsamtal till Com Hem, slog en tekniker till slut fast att jag verkade vara avskuren från husets TV-mottagning, och ringde på hos grannen ovanpå. Det blev till att riva upp tapeten och återställa TV-uttaget igen.
Räkningen skickades på min anmaning till grannen. Som sedermera ringde på hos mig och tyckte att JAG kunde stå för halva kostnaden. Med motiveringen att "det var en massa saker som hade strulat" under deras lägenhetsrenovering.
Det var ju fullständigt irrelevant i sammanhanget. Så dom fick naturligtvis stå för hela reparationskostnaden.
Att jag förmodligen därmed missade en chans att ringa på hos dom för att låna en kopp socker i framtiden, var/är fullständigt oviktigt för mig. Jag är fullt kapabel att köpa mitt eget socker, åtminstone så länge jag slipper betala för andras idiotiska misstag.
Grannen har som sagt märkt upp gränsen själv. Det är grannen som har spänt upp den gula tråden - INTE min mamma. Grannen har även vidgått att tallen till största delen stod på mammas sida om tomtgränsen, men sagt att hon trodde att regeln är, att så fort ett träd står med minsta lilla del på ens egen del av tomten, så får man ta bort det.Alfredo skrev:
T Talisman skrev:Ja, mamma skulle bli "gladare" om hon fick en ekonomisk kompensation. Som t ex, helt eller delvis, skulle kunna användas för att sätta upp en tydligare avgränsning mot grannen.
Dock antar vi - utan att ännu veta - att grannen inte vill betala något för att kompensera mamma för att hon olovligen har tagit ned tallen.
Vi antar också - utan att ännu veta säkert - att en förfrågan från mamma till grannen om ekonomisk kompensation kommer att påverka grannens humör negativt, kanske under en längre tid.
Att "knyta handen i fickan" och låtsas som det regnar, för att inte stöta sig med grannen, som vissa har föreslagit, ter sig för mig väldigt konstigt.
En gång för många år sedan bodde jag rakt nedanför en lägenhet, i vilken lägenhetsinnehavaren slet ut sin TV-kabel ur väggen, klippte av den, spacklade igen hålet och tapetserade väggen.
Efter 6 månader helt utan TV-kanaler, och ett dussintal telefonsamtal till Com Hem, slog en tekniker till slut fast att jag verkade vara avskuren från husets TV-mottagning, och ringde på hos grannen ovanpå. Det blev till att riva upp tapeten och återställa TV-uttaget igen.
Räkningen skickades på min anmaning till grannen. Som sedermera ringde på hos mig och tyckte att JAG kunde stå för halva kostnaden. Med motiveringen att "det var en massa saker som hade strulat" under deras lägenhetsrenovering.
Det var ju fullständigt irrelevant i sammanhanget. Så dom fick naturligtvis stå för hela reparationskostnaden.
Att jag förmodligen därmed missade en chans att ringa på hos dom för att låna en kopp socker i framtiden, var/är fullständigt oviktigt för mig. Jag är fullt kapabel att köpa mitt eget socker, åtminstone så länge jag slipper betala för andras idiotiska misstag.
Det finns ett rättsfall, där en granne till en herrgård tog bort några stora lövträd som stod på fastighetsgränsen.Alfredo skrev:
Träden bedömdes som särskild viktigt för herrgårdens värde med höga skadestånd som följd. Grannen fick betala för den del som stod på herrgårdens fastighet.
I din mammas fall handlar det om ett mycket billigare träd som inte går att återplantera pga sin storlek. Värdeminskning på fastigheten är troligtvis ringa eller negativt.
Då brukar man räkna med ved/virkesvärdet.
Då blir skadeståndet som din mamma kan få 65% av vedvärdet. Grannen kan eventuellt få böter ovanpå skadeståndet, men det hjälper inte din mamma så mycket.
näpp det får man inte..T Talisman skrev:Grannen har som sagt märkt upp gränsen själv. Det är grannen som har spänt upp den gula tråden - INTE min mamma. Grannen har även vidgått att tallen till största delen stod på mammas sida om tomtgränsen, men sagt att hon trodde att regeln är, att så fort ett träd står med minsta lilla del på ens egen del av tomten, så får man ta bort det.
Jag som röjer i många rågångar.. Ja visst i skogen men jag måste ha godkännande från båda markägare innan jag får såga ner träd på grannens halva..
det man inte äger till 100% låter man vara..
borde slås in i skallen på folk... Så kanske det fastnar där.....
Du har ju själv nämnt att det finns risker i detta som din mamma kanske inte är beredd att ta.T Talisman skrev:
T Talisman skrev:
T Talisman skrev:
Det är därför grannen inte frågade, grannen anade/visste väl att hon skulle få ett nej. Det spelar ju ingen större roll var trädet stod, om det så hade stått en meter in på din mammas tomt så är det ju bara att såga ner det om man har den rättskänsla som din mammas granne har. Det blir ju sannolikt inte mycket till konsekvenser ändå. En polisanmälan kanske.T Talisman skrev:
Tack.harry73 skrev:
Det finns ett rättsfall, där en granne till en herrgård tog bort några stora lövträd som stod på fastighetsgränsen.
Träden bedömdes som särskild viktigt för herrgårdens värde med höga skadestånd som följd. Grannen fick betala för den del som stod på herrgårdens fastighet.
I din mammas fall handlar det om ett mycket billigare träd som inte går att återplantera pga sin storlek. Värdeminskning på fastigheten är troligtvis ringa eller negativt.
Då brukar man räkna med ved/virkesvärdet.
Då blir skadeståndet som din mamma kan få 65% av vedvärdet. Grannen kan eventuellt få böter ovanpå skadeståndet, men det hjälper inte din mamma så mycket.