Byggahus.se
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Finns ju beg. laptops att köpa på billigteknik.se tex annars om man är på det humöret :).
Jo det är klart, men kikade lite igår, kommer åt den via sambaservern, men inte via ssh eller HA. Så kanske måste ansluta skärm och tangentbord helt enkelt…
J Jocke Best skrev:
Spara din rpi3 och ersätt sdkortet med en sån här ssd disk. Jag gjorde det och det fungerar perfekt.

SEK 194.10 52%OFF | Kingchuxing SSD 240 gb 1tb M.2 SATA External Hard Drive USB 3.0 Flash Disk external Ssd 512GB 256GB 128GB for Laptops Desktop PC [länk]
Det verkar bero på vilken version av 3an man har om jag läst rätt, har inte haft tid att kolla upp det ännu, då jag ledsnat lite på den :p
Men läste om detta tidigare, men verkar inte vara sd-kortet som dött utan snarare något problem vid uppdatering.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M
M Messier1994 skrev:
Tack! Kommer inte vinna några skönhetspris, men lite rolig ändå. ;)
dolda lösningar behöver inte vinna något heller :D

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
@n_sandstrom

Nu är projektet med diskmaskinen live. Fungerar bra, men vart onödigt bengel eftersom jag kört med billigaste stegmotorn (typ en 50-lapp/st på amazon när man köpte en handfull) och den var så jkl svag.
Snyggt!
Nu har du ökat prisnivån på din maskin med ca 10k :p

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Och med Murphy inblandad sannolikheten för att själva diskmaskinen ska haverera med ca 400%. ;)

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och med Murphy inblandad sannolikheten för att själva diskmaskinen ska haverera med ca 400%. ;)
Exakt, allt ovanför marknivå brinner upp och nedanför blir det vattenskador, men det var jkl kul att bygga! :)

@n_sandstrom Ska prova bygga ett alternativ med denna också: https://www.amazon.se/gp/product/B01DVD87Q6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Kan vara att den mekanismen är att föredra. Det jag är rädd för med nuvarande upplägg är att den från tid till annan kommer behöva finjusteras, att det blir alldeles för mycket strul...

Denna borde vara enkel men jag går bet. Någon som har lust att ta en titt?

Vill kolla om en markis är delvis stängd och om den är det vill jag plussa på en variabel och visa i HA. Men lyckas inte få till variabeldelen.

{% set markis_antal = 0 %}
{% if states.cover.markis_arbetsrummet.attributes.current_position < 80 %}
{{ markis_antal = markis_antal + 1 }}
{% endif %}

Skriver jag bara {{ markis_antal }} får jag ut 0, men att addera till variabeln går jag bet på.

C crazytok skrev:
Kolla på en sådan här annars:
[länk]
Den verkar väldigt kraftig! Har du använt en sådan, hur styr man den?

J
Också nyfiken!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nej jag har tyvärr aldrig använt en sådan själv. Så ni får bli försökskaniner! :)

Finns säkert i olika varianter men jag tror dom drivs med 12v och har inbyggda ändlägesgivare. Sedan växlar man plus och minus beroende på vilket håll den skall gå. Men ni får forska lite mer grundligt i det så jag inte lurar er.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J
Får bli att prova när man får tid bara.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J
Lite nytt liv i denna tråden kanske?
Nu har Home assistant och Tuya jobbat ihop och gjort om sin tuya integration till ver 2. Nu hittar den alla enheter med rätt funktion också. Inom kort kommer allt även gå lokalt för alla tuyaprylar med. Det är en helt omarbetad version. Finns mycket på Youtube. Även vår vän Paul Hibbert har upptäckt detta:love:

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994 och 6 till
  • Laddar…
Hur går det med era Home Assistants?

Gjorde en "forklift"-uppgradering av min Docker-körda Core från version 2021.1 till 2021.9.7, så mycket som har hänt på ett halvår och så otroligt bra Home Assistant är nuförtiden. Passade på att byta Z-Wave-integrationen från OpenZWave (OZW) till Z-Wave JS i separat container och detta har helt ändrat min syn på Z-Wave. Från något som "i bästa fall fungerade" med OZW verkar nätverket superstabilt och lättkonfigurerat nu.

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Min HA v2021.1.4 tuffar på i docker och har gjort, med enstaka omstart pga strömavbrott, sen april utan problem.
Kul att höra att zwave har blivit bättre, tyckte också att det var sådär innan (framförallt när man gör flera ändringar i snabb följd)

Andra dottern föddes i slutet på april så det finns inte mycket tid att pilla med det just nu. :sleep:

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Intressant, jag har inte så många zwave noder,kamske 6-7st och känslan är väl som ni säger lite diffust över funktionen. Kanske inte när de väl är inlagda för alla funkar men jag har en känsla av att de nog är en tunn gräns innan något fallerar så har inte vågat röra de. Modbusintegrationen har jag mest funktion på och den har fått en avsevärd förbättring men de va inte smärtfritt då releasen krashade hela home assistant så de i vissa fall inte gick å få igång igen nu rullar de på i alla fall snabbt å gött

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.