69 480 läst · 552 svar
69k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Jag såg hur missförstånden gled iväg, så jag tänkte klargöra lite.MultiMan skrev:
@Mikael_L Igen, jag valde bara att svara på en exakt formulering och inte tidigare diskussion, så inte heller jag ser något direkt samband mellan påslag på material och svartförsäljning (indirekt samband kan jag möjligen se, men lämnar det för tillfället). Ville mest belysa en annan sida och tyckte jag var tydlig med vad jag citerade och svarade på, inte bara la ett svar direkt i tråden.
Dvs jag insåg både hur du menade men även de andra ...
Det ä ju Ahlsells prislista jag får gå efter , där ä ju priserna uppradade , mina inköpspriser flukturerar hela tiden men deras ligger rätt stabiltD Daniel 109 skrev:Ja, dina rabatter kan vi strunta i. Men mär du deklarerar dina priset mot en okänd prislista med priser som ingen betalar så blir det problematiskt.
En vanlig kund förväntar sig att prislistan motsvarar vad man faktiskt betalar när man handlar. Men det vet du mycket väl att inte är fallet här. Inser du inte att kunderna då känner sig lurade?
Var hittar man din prislista då? Så att kunden kan göra sig en uppfattning om hur mycket du kommer ta betalt för materialet?L larsson r skrev:
Nej, det är de inte. Inte ens en kund som letar efter priserna kommer att hitta dem.
Såna här disskuioner gör det att jag alltid jobbar mot fasta priser, jahåller på med grävning av avlopp å dräneringar , jag specar material å jobb för sej , levererar först materialet , kunden får en faktura på 5 dagar , när den ä betald börjar jobbet , vud avslutat jobb överlämnar jag en faktura på jobbet med 5 dagar , drar det över med 5 dagar så går en påminnelse ut , om inte pengarna kommit in efter 20 dagar så går det till kfm
L
larsson r
Medlem · västra götaland· 583 inläggidag 14:09
Såna här disskuioner gör det att jag alltid jobbar mot fasta priser, jahåller på med grävning av avlopp å dräneringar , jag specar material å jobb för sej , levererar först materialet , kunden får en faktura på 5 dagar , när den ä betald börjar jobbet , vud avslutat jobb överlämnar jag en faktura på jobbet med 5 dagar , drar det över med 5 dagar så går en påminnelse ut , om inte pengarna kommit in efter 20 dagar så går det till kfm
Bara snigelposten tar ju 5 dagar
larsson r
Bara snigelposten tar ju 5 dagar
F forsstugan skrev:L
larsson r
Bara snigelposten tar ju 5 dagar[/QUOT
Spelar ingen roll
Det låter som du gått i "Livets hårda skola". Det verkar vara en rätt dålig skola för alla som gått där verkar ha missat väldigt mycket enkla grundläggande saker som vi andra fått lära oss i den vanliga skolan.L larsson r skrev:
Förs det första: Vinstmarginal är definierat som skillnaden mellan ditt inköpspris och ditt försäljningspris. Jag håller helt med om att det är helt ovidkommande för mig som slutkund. Eftersom din vinstmarginal är ovidkommande för mig så är även ditt inköpspris ovidkommander. Är ditt inköpspris ovidkommande är det även ovidkommande vad din leverantör eller grossist har för prismodell gentemot dig. Om du betalar ett fast pris utan rabatter, ett rabatterat pris mot en fantasiprislista eller om ni helt enkelt slår tärning om priset spelar ingen roll. Vi var ju överens om att dina marginaler är din ensak och alltså är ditt inköpspris också din ensak.
För det andra: Det enda pris, och den enda prislista, som är relevant för mig som kund är din egen prislista. Jag jämför den sedan mot andra aktörer på den fria marknaden. Om du är dyrare än andra så är dyrare än andra. Svårare än så är det inte. Det spelar ingen som helst roll för mig som kund varför du är dyrare. Du kan hänvisa till Ahlsellsprislista hur mycket du vill men den är helt ovidkommande.
Det är ju knappast så att det går till så här:
Du: Ge mig femhundra spänn!
Kund: Öh, den där kan jag köpa på ICA för 50:-
Du: Ja, men Coop i Bredängen tar tusen spänn. Dä du! Ge mig femhundra spänn!
Kund: Jaha, Coop i Bredängen tar så mycket. Fan vad snäll du är som säljer till halva priset!
Skulle inte tro det du.
Om jag köper en sak dyrare än på nån näthandel så kan jag ju inte sälja det billigare än näthandlaren , samtidigt så vill jag inte näthandla , jag köper gärna saker lokalt för att den lokala butiken skall kunna överleva , det är ju till syvende å sist den som behövsO Steamboy skrev:Det låter som du gått i "Livets hårda skola". Det verkar vara en rätt dålig skola för alla som gått där verkar ha missat väldigt mycket enkla grundläggande saker som vi andra fått lära oss i den vanliga skolan.
Förs det första: Vinstmarginal är definierat som skillnaden mellan ditt inköpspris och ditt försäljningspris. Jag håller helt med om att det är helt ovidkommande för mig som slutkund. Eftersom din vinstmarginal är ovidkommande för mig så är även ditt inköpspris ovidkommander. Är ditt inköpspris ovidkommande är det även ovidkommande vad din leverantör eller grossist har för prismodell gentemot dig. Om du betalar ett fast pris utan rabatter, ett rabatterat pris mot en fantasiprislista eller om ni helt enkelt slår tärning om priset spelar ingen roll. Vi var ju överens om att dina marginaler är din ensak och alltså är ditt inköpspris också din ensak.
För det andra: Det enda pris, och den enda prislista, som är relevant för mig som kund är din egen prislista. Jag jämför den sedan mot andra aktörer på den fria marknaden. Om du är dyrare än andra så är dyrare än andra. Svårare än så är det inte. Det spelar ingen som helst roll för mig som kund varför du är dyrare. Du kan hänvisa till Ahlsellsprislista hur mycket du vill men den är helt ovidkommande.
Det är ju knappast så att det går till så här:
Du: Ge mig femhundra spänn!
Kund: Öh, den där kan jag köpa på ICA för 50:-
Du: Ja, men Coop i Bredängen tar tusen spänn. Dä du! Ge mig femhundra spänn!
Kund: Jaha, Coop i Bredängen tar så mycket. Fan vad snäll du är som säljer till halva priset!
Skulle inte tro det du.
Så du förväntar dig att dina kunder startar företag och konto på Ahlsell för att kunna tolka dina prisuppgifter?