Byggahus.se
T
Frågan är väl vad grannen kan klaga på, ja om ingen skada uppkommer vill säga?

Att fråga är ju ofta trevligt men är relationen kass så kan man ju istället på ett trevligt vis informera om att detta kommer att ske, så att det inte kommer som en överraskning. En liknelse är att spränga, det kan man som granne inte säga nej till fastän det upplevs som läskigt när det smäller och skälver.

• Gilla
azellen och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte du i så fall ska fråga där ett svar kan bli ett "nej".
Fråga då hellre:
"Vi kommer lyfta in grus till vårt bygge över er tomt under vecka 22 eller 23, vilka datum skulle passa er bäst?"
Då kan inte svaret bli en stoppkloss på samma sätt.

• Gilla
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
Angerfors Angerfors skrev:
Jag tänker att vi går mjukt fram och förklarar att vi skulle behöva lyfta material över deras tomt med en förhoppning om att det känns ok för dem.
Kan se att det finns ett dilemma i att själva lyftet inte är problemet utan andra delar som småsten på deras tomt och risker kanske.

Säger de nej får vi väl ta ett beslut därifrån om vi ska hävda rätt att göra det eller försöka hitta andra vägar att få in materialet.
Du har problemet att du aldrig kan spärra av grannens tomt. Lägger sig grannen och solar där lyftet ska ske så kommer chauffören inte genomföra lyftet av just säkerhetsskäl.
Men att det skulle regna stenar finns inte. Det är en olycka som ska inträffa om något ska hamna på grannens tomt.

Men du gör helt rätt i att prata med grannen och respektera hans beslut. Så skulle jag göra med en blivande granne. Men som sagt. Är det en riktig surpitt som jag antagligen aldrig kan vända i framtiden skulle jag överväga lyftet ändå. Jag skulle inte ens ha frågat om det var så.

• Gilla
liran
  • Laddar…
När du pratar med grannen kan du ju ge honom två upplägg: En tyst och snabb lösning med lyft över tomten eller att du hela dagen/dagar kommer att köra runt med en minidumper/traktor. Han kommer inte att älska dig för något av alternativen men han får i alla fall välja.

• Gilla
islander och 10 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Jag tror inte du i så fall ska fråga där ett svar kan bli ett "nej".
Fråga då hellre:
"Vi kommer lyfta in grus till vårt bygge över er tomt under vecka 22 eller 23, vilka datum skulle passa er bäst?"
Då kan inte svaret bli en stoppkloss på samma sätt.
Ditt förslag kommer knappast förbättra en knackig relation. För grannen är det bara att släppa ut barnen och spela fotboll eller lägga sig och sola där lytet kommer att ske. Då kommer ingen lyft att ske.

• Gilla
WestPete och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ditt förslag kommer knappast förbättra en knackig relation. För grannen är det bara att släppa ut barnen och spela fotboll eller lägga sig och sola där lytet kommer att ske. Då kommer ingen lyft att ske.
Visst kan det vara så, då har TS alternativet att köra enligt ditt förslag istället.

Angerfors Angerfors skrev:
Någons om vet vad som gäller här? Kan man hindra någon för att lyfta saker över ens tomt?
Det undrar jag också. Detta är trots allt juridiktråden.

Kan man tilltvinga sig rätten att "transportera över" annans fastighet eller kan man som fastighetsägare förbjuda detta?

Att samförstånd och goda grannrelationer är önskvärt är vi nog alla ense om, men vad gäller om man drar detta till sin juridiska spets?

Edit: Skrev "juridiktråden" men menar väl snarare "forumdelen för juridikfrågor".

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Lägg fram alternativet att köra in gruset med dumper eller traktor kommer slita på stugvägen.
27 ton kan bli 27 vändor med traktor/dumper.

Hur ska ni göra med resten, betong med pumpbil hängande över grannen.
Virke eller väggblock över grannens tomt?

Fanns det ingen trevligare tomt att köpa?

Protte

• Gilla
  • Haha
Dalkullan i stockholm och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man tilltvinga sig rätten att "transportera över" annans fastighet eller kan man som fastighetsägare förbjuda detta?
Den enda tvingande metod som finns är ju härskande servitut som Lantmäteriet tar beslut om. Men det är ju så långsamt och dyrt att nästan alla alternativ är bättre.

Ska inte TS titta närmare på hur det ser ut med transporträttigheterna för fastigheten? Är det löst med en gemensamhetsanläggning (GA) så kan det ju vara lämpligt att titta på anläggningsbeslutet. Har kanske TS redan rättighet att köra in lastbil till sin tomt via anläggningsbeslutet men delägarna har inte följt detta och expanderat sina tomter ut på GAn?

Om inte så kanske det är dags för TS att ansöka om omprövning eller inrättande av en GA så att utfartsfrågan kan lösas.

• Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Själv ogillar jag starkt när privatpersoner och yrkesfolk tar sig friheten att "nyttja" annans tomt. Många "vänder" sin bil genom att backa in på någons uppfart. Ingen kan ju veta tex om stenläggningen är gjord för att tåla ett tyngre fordon, eller man har barn eller husdjur som leker på tomten. Jag vill inte ha en inbackande DHL bil på min tomt. Än mindre vill jag ha nån som plötsligt börjar lasta med kran och riskera att tappa stenar på saker jag har på tomten.

Om grannen kom och frågade om han fick lyfta något över min tomt skulle jag försöka tillgodo se det genom att flytta bil, hålla katt och barn inomhus. Om grannen hade kunnat fråga men inte gjorde det så skulle jag bli sur. Om det blev en oförutsedd situation så att det skett utan förvarning pga grannens entreprenör tog eget initiativ så skulle jag acceptera det, men vore det nåt som hände flera gånger under en längre byggperiod skulle jag inte acceptera att grannen har så dålig koll. En granne hade en entreprenör som började med ett arbete som jag hade synpunkter om, jag bad att han skulle stanna sin maskin så vi kunde prata varvid han bad mig dra åt... Jag bad grannen han skulle be entreprenören ta en paus för att prata, men han blev bara stressad. Det är inte direkt rätt upplägg för att man nästa gång ska vara tillmötesgående.

En sak som skulle göra det bättre vore om lastbilschaffisar och byggbilar såg till att köra riktigt försiktigt i villaområdena och inte blåsa förbi med 2dm marginal i 50km/h när man går med sina barn till skolan. Då skulle jag vara mer positiv. Nu är det ett helvete när nån i området bygger eftersom många framför sina fordon som tjuvar. Nån som precis blåst förbi i 50 på vår 30 väg utan trottoar skulle aldrig i helvete få lasta av eller vända på min tomt. Dessutom kör många lastbilar så träd som står nära vägen skrapas. Jag vet att träd inte ska hänga ut i körbanan, men samtidigt behöver chaufförer inte slicka kanter och hörn. Och i lastning inte bonka i staket, grindstolpar, buskar och träd. Gör man det försiktigt så ökar chansen att få göra det smidigt. Endel ska jag säga är otroligt hänsysfulla medan andra är riktiga skitstövlar. (och, ja, jag har CE kort så jag vet hur det är att köra lastbil).

Redigerat:
  • Gilla
Staffan_V och 12 till
  • Laddar…
Gör det värt det för grannen att säga ja. Erbjud dem ett par tusenlappar för att ni får göra några lyft över deras mark (kan ju komma mer, takstolar till exempel).

Har ni tur säger de ”äh, inte behöver ni betala för det, men tack för erbjudandet” och oavsett har ni etablerat er som en resonlig granne.

• Gilla
Donn och 12 till
  • Laddar…
T
Helikopter, luften är fri.

T Thörre skrev:
Helikopter, luften är fri.
Men hur högt måste man då för att den ska vara fri? För en kranbil gör ju som TS konstaterat samma sak, lyfter godset genom luften.

AXS
Även jag skulle erbjuda en tusenlapp, nytt grus till uppfarten eller något annat hen behöver.

Erbjud och hoppas det förbättrar relationen i stort.

• Gilla
Mr-XXX och 4 till
  • Laddar…
Något som är förbluffande smidigt och att med bra kontroll planera ut grus med är en Massey Ferguson 135 (eller motsvarande liten traktor) tillsammans med en bakskopa och ett litet rep in till hytten. Man fyller den och kör med styrbroms då framhjulen kanske inte tar i backen. Vi har en sådan och även en stor Valtra med lastare och planerskopa och det är inte alls säkert att det går så mycket bättre med den stora. Framförallt krävs det stora vändradier. Däremot är en lagom stor (liten) hjullastare med planerskopa en annan sak, och ett annat pris.

Annars är det väl ett (eller ett par) fint träningspass att ta skottkärran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.