Byggahus.se
Tusen tusen tack! Ska kolla med honom!

Brattåsaren Brattåsaren skrev:
Ett servitut ska vara av gagn för fastigheten - inte personen/erna som bor på eller nyttjar fastigheten.
Detta gäller både Officialservitut och Avtalsservitut. Båda servituttyperna skrivs in hos Lantmäteriet.
Ett Officialservitut är betydligt starkare än ett Avtalsservitut, då det senare är en överenskommelse mellan berörda parter. Ett Officialservitut är tvingande och handlar ofta om rätten till väg, vatten och annat nödvändigt.
Det innebär att om Avtalsservitutet inte tydligt är till nytta för den härskande fastigheten, inte personens nytta, kan man få det ogiltigförklarat.
Om personen på den härskande fastigheten inte går med på att riva avtalet, vilket ju inte alls verkar vara fallet här, får man vända sig till Tingsrätten och stämma fastighetsägaren (civilmål/tvistemål). Det kan ta ett tag innan ärendet kommer upp i rätten, beroende på var man bor såklart. I vissa kommuner flera år.
Och du behöver ha allting klart och tydligt dokumenterat varför du anser att Avtalsservitutet inte gagnar den härskande fastigheten. Men det är ju inte säkert att du får rätt ändå...
Märk väl att om Avtalsservitutet inte har en tidsbegränsning, ibland har de det, så följer det med till nästkommande ägare av den härskande fastigheten. Den ägaren kanske är villig att riva avtalet, men det vet man ju inte...
Jag har egen erfarenhet av att bryta upp ett Avtalsservitut som jag ansåg felaktigt. Den härskande fastigheten gick till slut med på att bryta avtalet (tecknat mellan denne och förre ägaren till min fastighet) när jag sa att "om vi inte kommer överens så måste jag tyvärr stämma dig i Tingsrätten."

Mitt tips till dig är att du frågar Advokat Claes Blåe här på forumet om dina chanser och vad som är tillrådligt.
Han har troligen bättre koll på detta än både jag och övriga här på forumet.

L LisaMa skrev:
...

Det är bara några få exempel på vad han gjort, sedan det att vi flyttat in har han börjat köra på våran tomt bara för att påvisa sina rättigheter, vi har små barn och är livrädda för att de ska springa ut när han får för sig att göra så.

...
Lisa
Även om servitutet ger rätt att köra in en bil och parkera så är det långt underordnat trafikbalken. Sätt upp övervakningskameror för att filma runt huset ordentligt. Placera även föremål som måste flyttas för att komma fram med bilen, typ skottkärra, leksakser. Kör han vårdslöst eller till och med sönder saker på marken går man till polisen och anmäler vårdslöshet i trafik samt skadegörelse.

• Gilla
Festlund och 15 till
  • Laddar…
Jag blev precis förekommen. Men om han är en farlig bilförare så ska det gå att anmäla till Transportstyrelsen. Han råkar inte vara jägare också? I så fall kan även vapeninnehav ifrågasättas. De två sakerna kan få honom riktigt lågmäld.

Jag förstår att det är illa som det är idag. Men stå ut. Han lär tackla av rätt snart. Hoppas bara inte nåt går helt åt h-e innan dess.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 8 till
  • Laddar…
L LisaMa skrev:
Tusen tusen tack för input!

Det finns många tveksamheter i själva servitutet bland annat står det,
”för ianspråktagande av annan mark utgår ingen ersättning för återställande”.
Det står även att vi måste behålla befintlig växtlighet (servitutet skrevs 2001, så inte helt lätt).
Han har även lagt till att han har rätt att parkera på stora delar av våran tomt trots att han har ett antal egna parkeringsplatser.

I servitutet har han har även bifogat en tomtkarta där han ringat in i princip hela våran tomt.

Vi köpte fastigheten av mina föräldrar som var de som köpte den av grannen.
Lisa
Är det verkligen ett servitut ?
Ett servitut skall vara registrerat hos Lantmäteriet.

Annars är det ett avtal.
Ett avtal upphör vid försäljning och gäller bara mellan de skrivande parterna.

Se: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Servitut/
och https://vesterlins.se/ordlistan/mall-servitutsavtal

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Nej. Ett avtalsservitut behöver inte skrivas in för att gälla. Om köparen är medveten om servitutet vid köpet gäller det. Det var uppenbarligen TS. Så det gäller oavsett om det är registrerat eller ej.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Ett avtalsservitut behöver inte skrivas in för att gälla. Om köparen är medveten om servitutet vid köpet gäller det. Det var uppenbarligen TS. Så det gäller oavsett om det är registrerat eller ej.
Ja, men det är inte samma sak som att det är giltigt.

Nej, det kan innehålla delar som inte är förenliga med servitut. Men det var inte det jag kommenterade.

Tusen tack, tog du det direkt till tingsrätten via en advokat eller går man först via lantmäteriet? Eller hur ser processen ut?
Det är avtalsservitut som är registrerat.

Ö Öbo50 skrev:
Jag ägde för några år sedan en fasighet bredvid mina föräldrar där jag hade servitut på en mur i tomtgräns på deras sida. När de dog övertog jag deras fastighet. Innan jag sålde den fastighet som hade servitutet dödade jag det. Jag var tvungen att göra det hos tingsrätten eftersom servitutet var registrerat där.
Med ovanstående vill jag säga att du bör ta kontakt med närmsta tingsrätt för att begära en kopia på servitutet. Då får du svart på vitt vad som gäller.

Om han gjort så här på er tomt, har han kanske gjort det på andra också? Kanske gå samman några för mental stöttning/dela juridiska kostnader?

• Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det kan ju vara lika dumt som Ebba Busch som hängde ut Esbjörns ombud som kriminell.

Håll dig på rätt sida av lagen, så kan lagen hjälpa dig.
Självklart ska lagen följas men om de inte får hjälp så är det hårt mot hårt

I det fallet var han ju båda parter i målet och överens med sig själv. Då går det lätt. Är man inte överens blir det en helt annan sak.

Innan, så från gubben till gubben. Det är lätt att vara efterklok och givetvis skulle mina föräldrar ifrågasatt det, men de hade nog aldrig i sin vildaste fantasi förstått betydelsen eller utgången.
Delar av servitutet är fullt legitima exempelvis vatten och avlopp.

Fujim Fujim skrev:
Skrevs servitutet innan eller efter dina föräldrar köpte tomten?
Dvs gjordes avtalet mellan A) Dina föräldrar - gubben eller B) Gubben - Gubben.

I fallet B kan man ju ifrågasätta om man får skriva avtal med sig själv.

Ägnar han sig åt återkommande ofredande så kanske ni kan ansöka om kontaktförbud, så att han inte får besöka er fastighet oavsett servitut.

Har för mig att man egentligen bara får ha en bilinfart (och max en viss bredd) till fastigheten. Kolla med kommunen. Det kanske kan användas för att begränsa honom.

Kanske också går att göra det krångligare för honom att få tillgång till parkering och förråd, genom att hägna in och begära att han går genom dig och blir insläppt varje gång han vill nyttja servitutet. Så får väl han ta det till rätten om han menar att han ska ha friare tillgång, även om det äventyrar ditt barns säkerhet.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Det är en bra idé, många har varit rädda för honom då han ägt många av tomterna tidigare och man har alltid tänkt att han vet ngt som ingen annan vet. Men nu när det gått många år har de flesta grannar sätt igenom det och många är irriterade.

M MrXman skrev:
Om han gjort så här på er tomt, har han kanske gjort det på andra också? Kanske gå samman några för mental stöttning/dela juridiska kostnader?

• Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
L LisaMa skrev:
Hej,

Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.

Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?

Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
Strunta i servitut osv, gå direkt på ”skrotupplag” som inte är inhägnat o farligt för barnens bomiljö. De till att gubben får ett föreläggande att rensa bort skiten! Miljökontoret gäller. Ta ut dem för inspektion o säg att Alla barn lider fara o risk, OCH det står väl inte i detaljplanen att där ska vara ett skrotupplag?

• Gilla
Dowser4711 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.