Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?
dö ut. Står illa till för mitt hus, måste förmodligen tas ned av en aborginist. Vad gäller juridiskt sett?
firman får betala ersättning för trädet och summan för dess nedtagning. vill du inte ha veden får de även bekosta bortforsling och städningen av detta.K knutte2 skrev:Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
Björk klarar dock skadad bark extremt bra..K knutte2 skrev:Upptäckte att en bärgare använt en stor björk på min tomt som mothåll då den bärgade en lastbil som kört i diket vid vägen utanför mitt hus. Björken var skadat med avriven bark på halva omkretsen och kommer förmodligen att
Bara se hur man gjorde förr (och gör fortfarande) för att få näver till diverse bruksföremål/alster
För att då näver tar man bara den yttersta nävern som trädet producerar varje år.Violina skrev:
Är skadan längre in så är det illa.
Enda träd Som klarar av dessa skador är tall som kan valla över skadan och skapa tjurved.
spelar ingen roll detta är skadegörelse.K knutte2 skrev:
Hade man satt i ett brytblock med kedja runt trädet så hade inte skadan skett men här ser man att vajern från bärgaren har skurit in i stammen och en bit av barken har följt med iom att trädet savar nu.
Denna Björk kommer nu att savblöda som man säger för att hålla skade insekter borta och försöka läka skadan.
Man kan om man har otur få in stockmyror i stammen..
Detta är vansinne och måste anmälas både till polis och bärgarfirman...