Byggahus.se
Hur mycket är den ökade livskvalitet värd för Dig som Du skulle erhålla med 4-5 träd borta?
Hur länge har du tänkt dig att bo på detta ställe?
Exempel
Ökad livskvalitet 20 kr per dag, bor där i 20 år då är det närmare 150.000 kr du skulle vinna på att träden försvann.
Erbjuder du grannparet 150.000 kr går du jämt upp.

Kanske är det värt så mycket som 50 kr men du tror att du flyttar om 10 år.
Ja då är breakeven lite under 200.000 kr.

Så ge dina goda grannar ett kontantbud som är värt pengarna för Dig!

• Gilla
shtob och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var kanske inte väldens bästa taktik att fråga typ första gången ni träffades...

Om ni nu är gpda vänner så tror jag att det kommer ett tillfälle där du kan fråga igen. Men fundera noga över taktiken.
Nej absolut inte, lol. Jag trodde dom ville bli glada för erbjudandet, men så va det ju inte. Jag tror det handlar mest om att dom e vana med att det e som det e. Vi har ”tusenvis” av dessa träd över allt här, så det e inte som att det skulle göra skillnad på så vis. Bilden är bara just där träden skyggar för solen.

• Gilla
vindöga
  • Laddar…
C
J Johansen skrev:
Är inte det att vara bra grannar?
Grundregel nummer ett i god grannsämja är att hålla isär och respektera "mitt" och "ditt".
Alla försök till att tvinga grannen till att ta ner sina träd lär leda till osämja, så om det inte fungerar att be snällt får man respektera det.

En f.d. granne (mycket trevlig) var på oss om några träd som skymde hans utsikt. Efter en tid så föreslog vi att vi kunde hjälpas åt att fälla dem. Sagt och gjort, men när träden var fällda och kvistade hette det att han hade hjälpt oss att fälla träden och sen försvann han som en avlöning och vi fick jobba en hel helg med att dra ris och fick sedan hela vår äng sönderkörd när stammarna skulle hämtas. Då var jag j-ligt förbannad för att vi gick med på att ta ned dem kan jag säga. :mad:
Bara för att ge lite perspektiv...

• Gilla
  • Arg
Igen och 29 till
  • Laddar…
Utsikt från en tomt med frodig växtlighet och många träd i olika storlekar som visar hur naturen breder ut sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel regnbåge över en skogstomt med träd och småhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi är omgivna av träd över allt på våra tomter, och tomterna är som sagt runt 3000 kvm, så det är inte som att det saknas träd. Tvärt om så är det oftast så att tomter inte tas hand om ordentlig så träden växer till slut vilt.

• Gilla
Lowley och 5 till
  • Laddar…
Varför köpte du fastigheten om det är ett så stort problem att det finns träd där?

• Gilla
Tubes och 43 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför köpte du fastigheten om det är ett så stort problem att det finns träd där?
Ha ha ha, ja vad ska jag svara på ett sånt inlägg

• Gilla
Igen och 8 till
  • Laddar…
Ok, jag tycker såhär: Jamen härregud, låt honom få fälla dom träden, det e väl inte så farligt..

• Gilla
  • Haha
Christina Mattsson Fröjd och 9 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Ok, jag tycker såhär: Jamen härregud, låt honom få fälla dom träden, det e väl inte så farligt..
Det är din grannes egendom. Jag tycker du saknar viss respekt för detta. Din granne behöver i grunden inga skäl eller argument för att göra som denne vill med sin egendom.

• Gilla
Alebaleportocale och 39 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Nu blev det konstigt att förstå vad du menar. ”Låt honom få fälla...”: Vem hindrar ”honom” att fälla om han som markägare vill detta? Du inledde tråden med att din granne *inte* vill fälla träden men att *du* vill det för att det skymmer din kvällssol där du valt att ha din altan... helsnurrigt.

• Gilla
RobbinL och 5 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu blev det konstigt att förstå vad du menar. ”Låt honom få fälla...”: Vem hindrar ”honom” att fälla om han som markägare vill detta? Du inledde tråden med att din granne *inte* vill fälla träden men att *du* vill det för att det skymmer din kvällssol där du valt att ha din altan... helsnurrigt.
Ja du får väl tänka lite på det, så kanske du klarar klura ut det till slut.

• Haha
  • Gilla
RobbinL och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grundregel nummer ett i god grannsämja är att hålla isär och respektera "mitt" och "ditt".
Alla försök till att tvinga grannen till att ta ner sina träd lär leda till osämja, så om det inte fungerar att be snällt får man respektera det.

En f.d. granne (mycket trevlig) var på oss om några träd som skymde hans utsikt. Efter en tid så föreslog vi att vi kunde hjälpas åt att fälla dem. Sagt och gjort, men när träden var fällda och kvistade hette det att han hade hjälpt oss att fälla träden och sen försvann han som en avlöning och vi fick jobba en hel helg med att dra ris och fick sedan hela vår äng sönderkörd när stammarna skulle hämtas. Då var jag j-ligt förbannad för att vi gick med på att ta ned dem kan jag säga. :mad:
Bara för att ge lite perspektiv...
Oj shit, nightmare granne. Snällt av dig dock

• Gilla
Magnolium
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Det är din grannes egendom. Jag tycker du saknar viss respekt för detta. Din granne behöver i grunden inga skäl eller argument för att göra som denne vill med sin egendom.
Hmm, jag tycker alla ska respektera andra, och jag tror jag är ganska respektfull mot andra. Man har väl lov at ha olika synpunkt utan att vara orrespektfull?

• Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
H
Ja och man har lov att ha växer eller träd på sin tomt utan att grannen ska lägga sig i eller bestämma också.
Bara finna sig i.
Vill inte grannen så vill dom inte

• Gilla
  • Wow
MLA62 och 11 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja och man har lov att ha växer eller träd på sin tomt utan att grannen ska lägga sig i eller bestämma också.
Bara finna sig i.
Vill inte grannen så vill dom inte
Ja jag förstår. Då har jag en viss frihet att plantera mina nya fruktträd och bärbuskar var jag vill, så länga dom är på min sida.

H
J Johansen skrev:
Ja jag förstår. Då har jag en viss frihet att plantera mina nya fruktträd och bärbuskar var jag vill, så länga dom är på min sida.
stämmer det.
Full frihet att bestämma över din tomt

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.