Byggahus.se
E
M -MH- skrev:
Elektrikern ville tömma lagret med gammal sunkig EKLK, trodde jag. Men, det är tydligen inte EKLK ändå?
Men kolla storleken på vissa kablar, exempelvis belysning tak. Känns ju mer som EKLK enligt bilderna i alla fall. Kan TS ta foto på kabel beteckningen?

M -MH- skrev:
Elektrikern ville tömma lagret med gammal sunkig EKLK, trodde jag. Men, det är tydligen inte EKLK ändå?
Finns ju en tydlig bild i #6 som visar vad det är där och troligtvis samma i de övriga också. Går att skymta lite i de senare bilderna också. Nu spelar det som sagt ingen roll men att någon skulle dra konventionell EKLK på detta sättet är inte så troligt.

Myrstacken
elektrikern har tydligen dåligt med klammer med för han har satt skruv istället för klammer att hålla slangarna på plats..

• Gilla
Boket och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
elektrikern har tydligen dåligt med klammer med för han har satt skruv istället för klammer att hålla slangarna på plats..
Nja, det är väl bara för att hålla slangen på plats tills skivan kommer dit. Man sätter ju inte klammer på genomgående hål i vanliga fall och att skapa utrymme för att få plats med en klammer där känns onödigt.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, det är väl bara för att hålla slangen på plats tills skivan kommer dit. Man sätter ju inte klammer på genomgående hål i vanliga fall och att skapa utrymme för att få plats med en klammer där känns onödigt.
Självklart har du rätt.. Jag hade tydligen inte så bra syn idag.. skyller på gårdagens öl

• Haha
Thompi9
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men kolla storleken på vissa kablar, exempelvis belysning tak. Känns ju mer som EKLK enligt bilderna i alla fall. Kan TS ta foto på kabel beteckningen?
Närbild av en elkabel med texten 'DRAKA EQLQ 3G1.5' tryckt på den framför oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DRAKA EQLQ 3G1.5 och NEXANS EQLQ 5G1.5 står det på som evt syns på bilden.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
E
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
[bild]
DRAKA EQLQ 3G1.5 och NEXANS EQLQ 5G1.5 står det på som evt syns på bilden.
Skillnaden mellan kablarna:
EKLK5G2, 5 12,95 mm Malmberg. (PVC)
Nexans EQLQ5G2,5 Draka 12,1 mm (polyolefin)
EXLQ Xtra5G2,5 NKT 10,1mm
EKLK (PVC)
Ledarisolering inom PARENTES, EKLK är snart en utdöd fossil.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det som påpekas. Val av EKLK i flexslang som nu rekommenderar. Finns andra bättre val, menar jag.

Denna häringa aluminium mantel formar sig enligt kurvorna och blir jobbig få genom.
Som jag kommer ihåg det från någon elsäkerhetskurs så eklk o liknande i flexslang o rör så var det oxå viktigt att det inte blev för trångt pga risk för för hög värme men det är ju ett tag sedan

• Gilla
VeronicaH och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen en elektriker som har dragit?? Att dra in EKLK/EKK eller motsvarande i rör är nått som man bara gör i yttersta nödfall. Och då man gör det brukar man skala upp den del som går i slangen så att man i framtiden ska ha möjligheten att ändra i installationen för oskalad kabel i flexslang är i princip omöjlig att byta ut.
Ta och kolla att elektrikern verkligen är (auktoriserad) för det där ser ut som första gradens hempul eller ev. som en multihantverkare från östs arbete.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

• Gilla
Activity och 8 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Är det verkligen en elektriker som har dragit?? Att dra in EKLK/EKK eller motsvarande i rör är nått som man bara gör i yttersta nödfall. Och då man gör det brukar man skala upp den del som går i slangen så att man i framtiden ska ha möjligheten att ändra i installationen för oskalad kabel i flexslang är i princip omöjlig att byta ut.
Ta och kolla att elektrikern verkligen är (auktoriserad) för det där ser ut som första gradens hempul eller ev. som en multihantverkare från östs arbete.
[länk]
Där måste jag säga att jag inte håller med. Är det gamla metallrör tycker jag det är tecken på en omsorgsfull elektriker som gör sig den extra mödan att dra EXQ istället för FK, vilket kommer spänningssätta hela huset.

• Gilla
Vavacon och 5 till
  • Laddar…
Nu hade ju TS inga SP eller B-rör åtminstone inte på det som visats. Annars har du ju helt rätt i att det kan passa så på något utsatt osäkert ställe.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Nu hade ju TS inga SP eller B-rör åtminstone inte på det som visats. Annars har du ju helt rätt i att det kan passa så på något utsatt osäkert ställe.
Sant sant. Men det lät på @elmont som att uttalandet var giltigt i allmänhet.

• Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
Skulle det "plåtrör" och omsorg för kunden kan man ju undra varför det inte gäller för spisledningen. Sedan kan man ju undra varför man drar ut 6 slangar ur väggen och inte sätter dit en eller två kopplingsdosor?

• Gilla
Henriksberg1903 och 2 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Skulle det "plåtrör" och omsorg för kunden kan man ju undra varför det inte gäller för spisledningen. Sedan kan man ju undra varför man drar ut 6 slangar ur väggen och inte sätter dit en eller två kopplingsdosor?
Vi får nog avvakta tills TS återkopplar med elektrikerns förklaring här.

@elmont var inne på något om att det var så här det installerades i Östlandet, vad kan då fördelarna vara.. Påminner lite om rör-i-rör. En spik på fel ställe märks ju direkt i alla fall.

"Fördelen" kan vara att den som fixar el inte ha en aning om vad han sysslar med, men han kanske vet att man ska lägga slang/rör.

• Gilla
  • Haha
Hca och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.