85 537 läst · 173 svar
86k läst
173 svar
Omdragning av el i köket - är det här rätt gjort?
Finns ju en tydlig bild i #6 som visar vad det är där och troligtvis samma i de övriga också. Går att skymta lite i de senare bilderna också. Nu spelar det som sagt ingen roll men att någon skulle dra konventionell EKLK på detta sättet är inte så troligt.M -MH- skrev:
Nja, det är väl bara för att hålla slangen på plats tills skivan kommer dit. Man sätter ju inte klammer på genomgående hål i vanliga fall och att skapa utrymme för att få plats med en klammer där känns onödigt.Myrstacken skrev:
Självklart har du rätt.. Jag hade tydligen inte så bra syn idag.. skyller på gårdagens ölDowser4711 skrev:
E El-Löken66 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DRAKA EQLQ 3G1.5 och NEXANS EQLQ 5G1.5 står det på som evt syns på bilden.
Skillnaden mellan kablarna:AnnaMLH skrev:
EKLK5G2, 5 12,95 mm Malmberg. (PVC)
Nexans EQLQ5G2,5 Draka 12,1 mm (polyolefin)
EXLQ Xtra5G2,5 NKT 10,1mm
EKLK (PVC)
Ledarisolering inom PARENTES, EKLK är snart en utdöd fossil.
Som jag kommer ihåg det från någon elsäkerhetskurs så eklk o liknande i flexslang o rör så var det oxå viktigt att det inte blev för trångt pga risk för för hög värme men det är ju ett tag sedanE El-Löken66 skrev:
Är det verkligen en elektriker som har dragit?? Att dra in EKLK/EKK eller motsvarande i rör är nått som man bara gör i yttersta nödfall. Och då man gör det brukar man skala upp den del som går i slangen så att man i framtiden ska ha möjligheten att ändra i installationen för oskalad kabel i flexslang är i princip omöjlig att byta ut.
Ta och kolla att elektrikern verkligen är (auktoriserad) för det där ser ut som första gradens hempul eller ev. som en multihantverkare från östs arbete.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Ta och kolla att elektrikern verkligen är (auktoriserad) för det där ser ut som första gradens hempul eller ev. som en multihantverkare från östs arbete.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Där måste jag säga att jag inte håller med. Är det gamla metallrör tycker jag det är tecken på en omsorgsfull elektriker som gör sig den extra mödan att dra EXQ istället för FK, vilket kommer spänningssätta hela huset.E elmont skrev:Är det verkligen en elektriker som har dragit?? Att dra in EKLK/EKK eller motsvarande i rör är nått som man bara gör i yttersta nödfall. Och då man gör det brukar man skala upp den del som går i slangen så att man i framtiden ska ha möjligheten att ändra i installationen för oskalad kabel i flexslang är i princip omöjlig att byta ut.
[länk]
Skulle det "plåtrör" och omsorg för kunden kan man ju undra varför det inte gäller för spisledningen. Sedan kan man ju undra varför man drar ut 6 slangar ur väggen och inte sätter dit en eller två kopplingsdosor?
Vi får nog avvakta tills TS återkopplar med elektrikerns förklaring här.E elmont skrev:
@elmont var inne på något om att det var så här det installerades i Östlandet, vad kan då fördelarna vara.. Påminner lite om rör-i-rör. En spik på fel ställe märks ju direkt i alla fall.