20 819 läst · 320 svar
21k läst
320 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
Jag har brutalt bra koll på fyrtakts bensin och dieselmotorer.Maskintok skrev:
2T har jag aldrig någonsin arbetat med, pulsavstämningar, spolning, etc.
Har faktiskt så dålig koll att jag inte har en aning.
Vet dock att de flesta sågar går från fabrik fett inställda pga kylning osv.
Man tjänar nästan alltid effekt på att magra av de.
D Daniel 109 skrev:
Svensktillverkad ”finetanol” går på export | SVT Nyheter
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/har-kokas-spriten-svenskarna-nobbar
Denna hittade jag iallafall
Tillverkad av vete. Du påstod att det tillverkas av skogsråvara.
Du som har varit med, jobbat med detta mer än nån annan, har koll och det är inga problem... Kan du vänligen redogöra för exakt vilken skogsprodukt som används för att tillverka BIO etanol? Kan du också redogöra för skillnaden mellan etanol och BIO etanol?Maskintok skrev:
Etanol är sockerrör och vete även majs.F fsn skrev:
Medans bio etanol är skogsråvara alltså grot.
Grenar, kvistar, toppar, rutten ved mm.
Det som man plockar ut från hygget vid avverkning, det kan man göra bio etanol av.
Ursäkta sent svar mobilen dog
Eller beror det på svag empirisk input, för begränsat urval, för begränsat användarfall, för begränsad ambient miljö och odokumenterat och begränsad testning på ytterligheter för att få statistiskt säkerställt utfall?Maskintok skrev:
Är det så eller killgissar du nu? För i min värld så blir du jävligt blind och antagligen död om du dricker det för det blir metanol av det. PS... man gör nog BIO etanol av sockerbetor och potatis.Maskintok skrev:
Nja man kan göra bio etanol av mer men vi har då detta i Sverige..F fsn skrev:
Jag killgissar inte.. Närmare bestämt aldrig men det händer att jag gissar.
Etanol som råvara - SEKAB
https://www.sekab.com/sv/etanol-som-ravara/
Vad jag vet är annat.
Din värld är bra liten isåfall, och inget jag tänker diskutera..F fsn skrev:
Skriver som jag gjorde åt det andra.....
Har man inget vettigt att skriva om i denna tråd än att ge sig på mig, så låt bli..
Varför skulle jag blanda in drickande och metanol i etanol diskussion?..F fsn skrev:
Och det är mig ni vill idiotförklara...
Titta där fanns det faktiskt ett exempel. Men du har fel om bioetanol. Det betyder enbart att den inte är fossil. I princip all bioetanol är från socker, vete eller potatis. Som du servi din länk kallar de den ”skogsetanol” för att särskilja den från den vanliga bioetanolen. Etanol från skog är tämligen ovanlig. Den mesta kommer från brasilianska sockerrör, men även lokal vete. Men knappt alls från skog.