Byggahus.se
A
D Daniel 109 skrev:
Det där med olja för vattenkylda motorer har jag hört vissa säga att inte funkar medan andra säger att det är bra. Har du någon säker källa?
Den ena motorn är luftkyld den andra vatten.
Den luftkylda går varmare och det passar inte i en 2 taktsolja för vattenkylda.
Tvärtom går bra dock.
Alltså motorsågs bränsle i båtmotorn
Man får jämföra standarden mellan dessa.
Jag kör inte på olja till vattenkylda..
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Jag kan tycka det räcker med att hänvisa till Husqvarnas manualer som uttryckligen säger detta.

Du är inte ensam om att tro att det är skit samma. Jag skickade in ett klagomål till Jula som saluförde en alkylat-premix med TCW-klassad utombordsolja som att den skulle fungera även för luftkylda små motorer typ till motorsågar och röjsågar. Rätt klassning i sammanhanget är JASO FD, ISO EGD. Har skrivit om detta tidigare på forumet men tröttnat. Blev även trött på Jula som påstod att det ska funka oavsett, då får de väl stå där då med dessa köer till reklamationsdisken med skurna röjsågar och småmotorer.

Vill du gå till botten med detta så googla på detta tema, i annat fall bara följ ledande tillverkares anvisningar. Visar det sig att du använt fel oljeblandning i tex en Husqvarna-såg så gäller inte garantin, så enkelt är det.
Korrekt hela vägen fram.. (y)
 
Jag sa inte att jag trodde att det funkade, eller att jag kör på det. Jag frågade om du hade någon bra källa till påståendet, efter som jag har hört olika påståenden.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag sa inte att jag trodde att det funkade, eller att jag kör på det. Jag frågade om du hade någon bra källa till påståendet, efter som jag har hört olika påståenden.
Jag tycker att ledande tillverkares anvisningar är en bra källa. Det är ett uttryckligt förbud mot att använda TCW-utombordsoljor i motorsågar, röjsågar, lövblåsar, trimmers: luftkylda små tvåtaktare. Vet att jag undersökte detta mer noga när jag intresserade mig för detta för några år sedan men orkar inte backtracka allt jag kan ha refererat till nu, sorry.

TCW-klassade oljor är som sagt avsedda för vattenkylda motorer med relativt kalla cylinderväggar, dessa är utformade för att fylla de ganska modesta kraven på smörjning i dessa sammanhang och samtidigt släppa ut minimalt med icke-nedbrytbara substanser i vattnet i sjöar osv. Radikalt skilt från kraven som gäller i ofta högbelastade luftkylda småmotorer i sågar etc som går på fullvarv och riktigt varmt långa stunder.

Prismässigt är det ju inget att ens fundera på vad man ska köra på, jag tankar Aspen 2T på pump för ca 25 kr litern senaste åren och priset på utombordsvarianten på Jula etc på dunk är dyrare - så varför inte välja det som tillverkaren säger att du ska välja? Alternativt kan du ju köra med vanlig blyfri 95 oktan och köra tex Biltemas 2T olja för snöskotrar vilket uppfyller klassningen jag nämnde ovan, JASO FD, ISO EGD. Men jag hade inte gjort det på en motorsåg eftersom näsan är alltför nära avgasröret.
______
PS. Kollade just in Julas alkylatbensin som de saluför för "trädgårdsmaskiner" enligt den magra beskrivningen, "... anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
https://www.jula.se/catalog/tradgar...maskiner/branslen/alkylatbensin-624026/#tab01
Röd dunk med 2-takts alkylatbensin med 2% olja och miljöbensin märkning samt motiverande text och grafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ok ut enligt klassningen på denna bild, ingen utombordsolja.

Men enligt spec på dunkens etikett på denna andra sida (av en annan dunk?) så är det en utombordsolja som blandats i, TCW-3.
Röd dunk märkt "2-TAKT" för alkylatbensin, olämplig för luftkylda småmotorer enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte rätt klassning på den oljan efter vad som krävs av tex Husqvarna enligt anvisningar i manualer, så se till att ha koll på detta väldigt noga.

De har även har en alkylatbensin premix som faktiskt uppfyller kraven om man kollar noga på etiketten på denna flaska:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-007882/

Flaska med Starta 2-Takt Alkylatbensin med 2% olja för trädgårdsmaskiner.

____
Slutsats: kolla spec noga med egna ögon vad som står på era dunkar. Det tycks vara en stor förvirring bland en del som säljer bränsle vad det ska användas till, man måste själv veta.
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tycker att ledande tillverkares anvisningar är en bra källa. Det är ett uttryckligt förbud mot att använda TCW-utombordsoljor i motorsågar, röjsågar, lövblåsar, trimmers: luftkylda små tvåtaktare. Vet att jag undersökte detta mer noga när jag intresserade mig för detta för några år sedan men orkar inte backtracka allt jag kan ha refererat till nu, sorry.

TCW-klassade oljor är som sagt avsedda för vattenkylda motorer med relativt kalla cylinderväggar, dessa är utformade för att fylla de ganska modesta kraven på smörjning i dessa sammanhang och samtidigt släppa ut minimalt med icke-nedbrytbara substanser i vattnet i sjöar osv. Radikalt skilt från kraven som gäller i ofta högbelastade luftkylda småmotorer i sågar etc som går på fullvarv och riktigt varmt långa stunder.

Prismässigt är det ju inget att ens fundera på vad man ska köra på, jag tankar Aspen 2T på pump för ca 25 kr litern senaste åren och priset på utombordsvarianten på Jula etc på dunk är dyrare - så varför inte välja det som tillverkaren säger att du ska välja? Alternativt kan du ju köra med vanlig blyfri 95 oktan och köra tex Biltemas 2T olja för snöskotrar vilket uppfyller klassningen jag nämnde ovan, JASO FD, ISO EGD. Men jag hade inte gjort det på en motorsåg eftersom näsan är alltför nära avgasröret.
______
PS. Kollade just in Julas alkylatbensin som de saluför för "trädgårdsmaskiner" enligt den magra beskrivningen, "... anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
[länk]
[bild]

Ser ok ut enligt klassningen på denna bild, ingen utombordsolja.

Men enligt spec på dunkens etikett på denna andra sida (av en annan dunk?) så är det en utombordsolja som blandats i, TCW-3.
[bild]

Inte rätt klassning på den oljan efter vad som krävs av tex Husqvarna enligt anvisningar i manualer, så se till att ha koll på detta väldigt noga.

De har även har en alkylatbensin premix som faktiskt uppfyller kraven om man kollar noga på etiketten på denna flaska:
[länk]

[bild]

____
Slutsats: kolla spec noga med egna ögon vad som står på era dunkar. Det tycks vara en stor förvirring bland en del som säljer bränsle vad det ska användas till, man måste själv veta.
Det är en djungel av Alkylater..
Och den ena är sämre än den andra..
Vissa sågar startar inte ens på vissa sorter.
Andra går en stund för att sedan börja krångla..
Vissa skär...
 
skoge skoge skrev:
rätt kul att ett gäng amatörer talar om för yrkesfolk att de har fel...gör ni det när rörmokaren eller elektrikern kommer också?
Ja naturligtvis! Det är väl självklart? Varför skulle jag acceptera att en rörmokare eller elektriker gör fel när denne arbetar på mitt uppdrag?

Eller menar du att en rörmokaren eller elektrikern aldrig har fel? Tycker mig ha läst något inlägg här någon gång som tyder på motsatsen. Ska se om jag kan hitta det. ;)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är en djungel av Alkylater.
En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?

Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?

Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.
Jag har kört på aspen i många år.
Ett bra bränsle och ett stabilt bränsle.
99% av alla motorer och människor tål detta bränsle.
Det är även ett lagringsstabilt bränsle.
Är garanterat i 3 år på fat eller dunk.
Jag har provat med 5 år utan problem..
Dock ej medvetet... Glömde bort att jag hade en dunk kvar.
Lite dyrt, men man får ett bra bränsle för pengarna..
De har bytt oljor i omgångar så blandningen har ibland blivit lite oroande men sällan haverier..
Hänt dock.
Men inga problem med att få ut ersättning.
Sålde runt 3m3 per år med aspen.
Men sedan Hva drog sig ur så försvann rabatten och jag la av.

Tycker inte om att kalla aspen för miljöbränsle för det är fossilt.
Inte som det jag kör på... Även om det innehåller fossilt det med.

Rekommenderar detta bränsle till alla som inte vill blanda själv.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?

Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.
Håll sådant som inte hör tråden till utanför.
Det är bara att skapa provokation
 
Tack! (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Tack! (y)
Prova att slå i lite bränsletillsats.
Det innehåller ju etanol så oktan talet ökar.
Kan behöva ha lite lite mer olja då..
Men ditt bränsle ger motorn en annan karaktär, den blir rappare, starkare.
Förbränningen ökar.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis! Det är väl självklart? Varför skulle jag acceptera att en rörmokare eller elektriker gör fel när denne arbetar på mitt uppdrag?

Eller menar du att en rörmokaren eller elektrikern aldrig har fel? Tycker mig ha läst något inlägg här någon gång som tyder på motsatsen. Ska se om jag kan hitta det. ;)
Säg mig, när har jag gjort fel inom detta område? Eller över att skruva? Fila mm?.
Om du syftar på inom områden utanför detta har jag aldrig påstått att jag är yrkesman eller proffs på de områdena eller hur?
 
A
Ni får ju gärna skriva vilka sågar ni har och om ni undrar över något över eller på dessa.
Även om ni vill ha modifierings tips.
 
Maskintok skrev:
Säg mig, när har jag gjort fel inom detta område?
Varför tror du att mitt inlägg har något som helst med dig att göra? Det har det inte!

@skoge ställde en fråga som jag besvarade. Inte konstigare än så!
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du att mitt inlägg har något som helst med dig att göra? Det har det inte!

@skoge ställde en fråga som jag besvarade. Inte konstigare än så!
Missförstånd eller felaktigt antagande.
Ursäkta.
Van från annat forum att man haft mig som hackkyckling.
 
Maskintok skrev:
Aj aj det kan vara farligt att köra en sådan kedja.. Dels kan tänderna gå av och träffa dig. Men sedan så ökar kastrisken betydligt..
Tänderna kan gå av utan höknäbb också. Har inte märkt att kastrisken ökar. Det blir lite mer aggressivare bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.