28 003 läst · 275 svar
28k läst
275 svar
Biltema motorsåg sågar dåligt
Den ena motorn är luftkyld den andra vatten.D Daniel 109 skrev:
Den luftkylda går varmare och det passar inte i en 2 taktsolja för vattenkylda.
Tvärtom går bra dock.
Alltså motorsågs bränsle i båtmotorn
Man får jämföra standarden mellan dessa.
Jag kör inte på olja till vattenkylda..
Korrekt hela vägen fram..H Harald Blåtumme skrev:Jag kan tycka det räcker med att hänvisa till Husqvarnas manualer som uttryckligen säger detta.
Du är inte ensam om att tro att det är skit samma. Jag skickade in ett klagomål till Jula som saluförde en alkylat-premix med TCW-klassad utombordsolja som att den skulle fungera även för luftkylda små motorer typ till motorsågar och röjsågar. Rätt klassning i sammanhanget är JASO FD, ISO EGD. Har skrivit om detta tidigare på forumet men tröttnat. Blev även trött på Jula som påstod att det ska funka oavsett, då får de väl stå där då med dessa köer till reklamationsdisken med skurna röjsågar och småmotorer.
Vill du gå till botten med detta så googla på detta tema, i annat fall bara följ ledande tillverkares anvisningar. Visar det sig att du använt fel oljeblandning i tex en Husqvarna-såg så gäller inte garantin, så enkelt är det.
Jag sa inte att jag trodde att det funkade, eller att jag kör på det. Jag frågade om du hade någon bra källa till påståendet, efter som jag har hört olika påståenden.
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Jag tycker att ledande tillverkares anvisningar är en bra källa. Det är ett uttryckligt förbud mot att använda TCW-utombordsoljor i motorsågar, röjsågar, lövblåsar, trimmers: luftkylda små tvåtaktare. Vet att jag undersökte detta mer noga när jag intresserade mig för detta för några år sedan men orkar inte backtracka allt jag kan ha refererat till nu, sorry.D Daniel 109 skrev:
TCW-klassade oljor är som sagt avsedda för vattenkylda motorer med relativt kalla cylinderväggar, dessa är utformade för att fylla de ganska modesta kraven på smörjning i dessa sammanhang och samtidigt släppa ut minimalt med icke-nedbrytbara substanser i vattnet i sjöar osv. Radikalt skilt från kraven som gäller i ofta högbelastade luftkylda småmotorer i sågar etc som går på fullvarv och riktigt varmt långa stunder.
Prismässigt är det ju inget att ens fundera på vad man ska köra på, jag tankar Aspen 2T på pump för ca 25 kr litern senaste åren och priset på utombordsvarianten på Jula etc på dunk är dyrare - så varför inte välja det som tillverkaren säger att du ska välja? Alternativt kan du ju köra med vanlig blyfri 95 oktan och köra tex Biltemas 2T olja för snöskotrar vilket uppfyller klassningen jag nämnde ovan, JASO FD, ISO EGD. Men jag hade inte gjort det på en motorsåg eftersom näsan är alltför nära avgasröret.
______
PS. Kollade just in Julas alkylatbensin som de saluför för "trädgårdsmaskiner" enligt den magra beskrivningen, "... anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
https://www.jula.se/catalog/tradgar...maskiner/branslen/alkylatbensin-624026/#tab01

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ok ut enligt klassningen på denna bild, ingen utombordsolja.
Men enligt spec på dunkens etikett på denna andra sida (av en annan dunk?) så är det en utombordsolja som blandats i, TCW-3.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte rätt klassning på den oljan efter vad som krävs av tex Husqvarna enligt anvisningar i manualer, så se till att ha koll på detta väldigt noga.
De har även har en alkylatbensin premix som faktiskt uppfyller kraven om man kollar noga på etiketten på denna flaska:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-007882/

____
Slutsats: kolla spec noga med egna ögon vad som står på era dunkar. Det tycks vara en stor förvirring bland en del som säljer bränsle vad det ska användas till, man måste själv veta.
Redigerat:
Det är en djungel av Alkylater..H Harald Blåtumme skrev:Jag tycker att ledande tillverkares anvisningar är en bra källa. Det är ett uttryckligt förbud mot att använda TCW-utombordsoljor i motorsågar, röjsågar, lövblåsar, trimmers: luftkylda små tvåtaktare. Vet att jag undersökte detta mer noga när jag intresserade mig för detta för några år sedan men orkar inte backtracka allt jag kan ha refererat till nu, sorry.
TCW-klassade oljor är som sagt avsedda för vattenkylda motorer med relativt kalla cylinderväggar, dessa är utformade för att fylla de ganska modesta kraven på smörjning i dessa sammanhang och samtidigt släppa ut minimalt med icke-nedbrytbara substanser i vattnet i sjöar osv. Radikalt skilt från kraven som gäller i ofta högbelastade luftkylda småmotorer i sågar etc som går på fullvarv och riktigt varmt långa stunder.
Prismässigt är det ju inget att ens fundera på vad man ska köra på, jag tankar Aspen 2T på pump för ca 25 kr litern senaste åren och priset på utombordsvarianten på Jula etc på dunk är dyrare - så varför inte välja det som tillverkaren säger att du ska välja? Alternativt kan du ju köra med vanlig blyfri 95 oktan och köra tex Biltemas 2T olja för snöskotrar vilket uppfyller klassningen jag nämnde ovan, JASO FD, ISO EGD. Men jag hade inte gjort det på en motorsåg eftersom näsan är alltför nära avgasröret.
______
PS. Kollade just in Julas alkylatbensin som de saluför för "trädgårdsmaskiner" enligt den magra beskrivningen, "... anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
[länk]
[bild]
Ser ok ut enligt klassningen på denna bild, ingen utombordsolja.
Men enligt spec på dunkens etikett på denna andra sida (av en annan dunk?) så är det en utombordsolja som blandats i, TCW-3.
[bild]
Inte rätt klassning på den oljan efter vad som krävs av tex Husqvarna enligt anvisningar i manualer, så se till att ha koll på detta väldigt noga.
De har även har en alkylatbensin premix som faktiskt uppfyller kraven om man kollar noga på etiketten på denna flaska:
[länk]
[bild]
____
Slutsats: kolla spec noga med egna ögon vad som står på era dunkar. Det tycks vara en stor förvirring bland en del som säljer bränsle vad det ska användas till, man måste själv veta.
Och den ena är sämre än den andra..
Vissa sågar startar inte ens på vissa sorter.
Andra går en stund för att sedan börja krångla..
Vissa skär...
Ja naturligtvis! Det är väl självklart? Varför skulle jag acceptera att en rörmokare eller elektriker gör fel när denne arbetar på mitt uppdrag?skoge skrev:
Eller menar du att en rörmokaren eller elektrikern aldrig har fel? Tycker mig ha läst något inlägg här någon gång som tyder på motsatsen. Ska se om jag kan hitta det.
En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?Maskintok skrev:
Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.
Jag har kört på aspen i många år.Alfredo skrev:
En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?
Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.
Ett bra bränsle och ett stabilt bränsle.
99% av alla motorer och människor tål detta bränsle.
Det är även ett lagringsstabilt bränsle.
Är garanterat i 3 år på fat eller dunk.
Jag har provat med 5 år utan problem..
Dock ej medvetet... Glömde bort att jag hade en dunk kvar.
Lite dyrt, men man får ett bra bränsle för pengarna..
De har bytt oljor i omgångar så blandningen har ibland blivit lite oroande men sällan haverier..
Hänt dock.
Men inga problem med att få ut ersättning.
Sålde runt 3m3 per år med aspen.
Men sedan Hva drog sig ur så försvann rabatten och jag la av.
Tycker inte om att kalla aspen för miljöbränsle för det är fossilt.
Inte som det jag kör på... Även om det innehåller fossilt det med.
Rekommenderar detta bränsle till alla som inte vill blanda själv.
Håll sådant som inte hör tråden till utanför.Alfredo skrev:
En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?
Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.
Det är bara att skapa provokation
Säg mig, när har jag gjort fel inom detta område? Eller över att skruva? Fila mm?.Alfredo skrev:
Ja naturligtvis! Det är väl självklart? Varför skulle jag acceptera att en rörmokare eller elektriker gör fel när denne arbetar på mitt uppdrag?
Eller menar du att en rörmokaren eller elektrikern aldrig har fel? Tycker mig ha läst något inlägg här någon gång som tyder på motsatsen. Ska se om jag kan hitta det.![]()
Om du syftar på inom områden utanför detta har jag aldrig påstått att jag är yrkesman eller proffs på de områdena eller hur?