Byggahus.se
Niklasloow Niklasloow skrev:
Hur kom du fram till det? Om det vore problem med säkerheten så hade den troligen återkallats av Ikea. Nu har de bara slutat sälja den. Min gissning är att det inte uppnår rätt produktkvalite (Tex färg eller form)
Tänkte samma sak, och undrade ifall Bo.Siltberg läst något annat uttalande än det som citerats av bakterie i den här tråden.

Dock tror jag att IKEA uttalar sig ganska försiktigt, så det "kvalitetsfel" de hänvisar till är kanske lite större än vad de vill ge sken av. Dock är jag rätt övertygad om att formuleringen "Produkten är säker om den används enligt våra rekommendationer" stämmer.

Det är för stor risk för IKEA att inte återkalla alla sålda enheter ifall det skulle föreligga fara för någon. Det har väl till och med hänt att företag bett riksmedia att gå ut med information om återkallelse av farliga produkter, och att IKEA inte skulle göra det om "Åskväder" skulle vara farligt har jag mycket svårt att tro. Speciellt i Sverige där den allmänna rädslan för el är så stor.

Med det sagt kan det ju tänkas att återkallningen kan komma längre fram under utredningens gång.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P Paxman skrev:
Tänkte samma sak, och undrade ifall Bo.Siltberg läst något annat uttalande än det som citerats av bakterie i den här tråden.

Dock tror jag att IKEA uttalar sig ganska försiktigt, så det "kvalitetsfel" de hänvisar till är kanske lite större än vad de vill ge sken av. Dock är jag rätt övertygad om att formuleringen "Produkten är säker om den används enligt våra rekommendationer" stämmer.

Det är för stor risk för IKEA att inte återkalla alla sålda enheter ifall det skulle föreligga fara för någon. Det har väl till och med hänt att företag bett riksmedia att gå ut med information om återkallelse av farliga produkter, och att IKEA inte skulle göra det om "Åskväder" skulle vara farligt har jag mycket svårt att tro. Speciellt i Sverige där den allmänna rädslan för el är så stor.

Med det sagt kan det ju tänkas att återkallningen kan komma längre fram under utredningens gång.
Ikeas uttalande säger mig absolut ingenting, det är helt generellt, däremot hittar jag bara en synonym till kvalitetsfel och det är kvalitetsbrist, om man tolkar detta som allvarliga säkerhetsbrister så lider man av det förstnämnda, men som du säger det finns kanske en annan kommunikationskanal med ett annat uttalande.
 
Vad föranleder alla dessa taggar utåt? Jag skrev "jag tycker". Men jag kan faktiskt hävda också, att pressavdelningen på ett stort företag i allmänhet tar till en kraftigt förskönande beskrivning av det faktiska läget, om det ligger dem i fatet vill säga.
 
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad föranleder alla dessa taggar utåt? Jag skrev "jag tycker". Men jag kan faktiskt hävda också, att pressavdelningen på ett stort företag i allmänhet tar till en kraftigt förskönande beskrivning av det faktiska läget, om det ligger dem i fatet vill säga.
Japp, så kan det vara, fakta är bara att de inte vill sälja denna just nu men att de samtidigt inte återkallar de som de har sålt tidigare. Jag ser antalet möjliga förklaringar till det första som oändligt många.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att Ikea är väldigt tydliga i sitt uttalande att det handlar om allvarliga säkerhetsproblem. Det vore intressant att veta vad som hände. Jag gissar på grav felanvändning, bara för att det går.
Vad föranleder alla dessa taggar utåt?
Det finns ingenting tydligt i uttalandet, och det är inte ens säkert att kvalitetsfelet dom identifierat är relaterat till produktsäkerheten, dom omnämns inte i samma stycke.

Sen vet vi ju tyvärr inte den exakta formuleringen på "frågan" dom besvarar.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Två detaljer.

För det första är den inte intragen i sydostasien. Den är aldrig lanserad utanför norden.
Och den lär inte säljas där heller såp länge den är säljstoppad här. Det är ett globalt säljstopp.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
För det andra, eftersom du jämför med farliga barnmöbler och tillbud, tänker du egentligen på "återkallad" och inte "indragen"?
Serien har säljstopp, men den är inte återkallad, vilket är vad man gör med identifierat farliga produkter.
Det finns en berömd formel för det där. Något i stil med att om antalet tillbud som leder till skadestånd * genomsnittligt skadestånd > kostnaden för en produktåterkallning för att man ska göra den.

Just nu så sitter de nog och håller tummarna att det här är tillräckligt för att hålla < från att bli en >.

D djac skrev:
Mmm, det tycker du.. men du har ingen aning, du lider av grav konfirmationsbias när du tror att "kvalitetsfel" är en vedertagen synonym till "allvarliga säkerhetsproblem", dessa två uttryck är inte besläktade i svenskan.
IKEA säger också: "Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter". Det tyder på att det handlar om ett säkerhetsproblem, annars skulle de inte formulerat sig så. Man nämner inte säkerhetsproblem om de inte finns, man väcker inte sovande björnar.

Men, vi får se vad myndigheterna kommer fram till, då får vi facit.
 
D
T Troberg skrev:
IKEA säger också: "Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter". Det tyder på att det handlar om ett säkerhetsproblem, annars skulle de inte formulerat sig så. Man nämner inte säkerhetsproblem om de inte finns, man väcker inte sovande björnar.

Men, vi får se vad myndigheterna kommer fram till, då får vi facit.
..och där korsar vi gränsen till Kremlologi, ja kanske får vi se, eller så får vi inte se.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T Troberg skrev:
IKEA säger också: "Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter". Det tyder på att det handlar om ett säkerhetsproblem, annars skulle de inte formulerat sig så. Man nämner inte säkerhetsproblem om de inte finns, man väcker inte sovande björnar.

Vi har fortfarande inte fått se vad det är ha svarar på, så hela uttalandet är taget utanför ett sammanhang. Dvs alldeles för vagt för att dra några slutsatser av.

Frågan kan tex ha sett ut så här:
"Vi har sett att Åskväder har säljstoppats. Bryr ni er inte om produktsäkerhet?"

Eller så här:
"Vi har sett att Åskväder har säljstoppats. Vilket område hade den brister på?"

Två olika frågor som ger samma svar rätt olika innebörder.


Men jag vet att du redan bestämt dig för vilken innebörd du vill att det skall ha :)
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kremlologi...
Bra ord! (Som jag var tvungen att googla...:p)

T Troberg skrev:
IKEA säger också: "Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter". Det tyder på att det handlar om ett säkerhetsproblem, annars skulle de inte formulerat sig så
Lustigt hur olika man kan tolka saker beroende på vilken ingång man har. För mig är det tydligt att IKEA formulerar sig så för att lugna mer eller mindre nojiga personer som kanske tror att de (IKEA) slänger ut lite vad som helst i sitt sortiment bara för att tjäna pengar (vilket många andra företag gör). Det är alltså ett generellt uttalande om deras ideologi gällande alla deras produkters säkerhet, inte bara avseende "Åskväder", även om det nämns i just det sammanhanget den här gången.

Så tolkar jag just den meningen i IKEAs uttalande.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
P Paxman skrev:
Bra ord! (Som jag var tvungen att googla...:p)
Ett minne från svunna tider, ett yrke under kalla kriget, resultaten var tveksamma redan då ;)
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
IKEA säger också: "Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter".
Är inte det där en standardfloskel som rätt många använder?
 
D
P pmd skrev:
Är inte det där en standardfloskel som rätt många använder?
Antar att Ikea har en boilerplatetext som man använder när man skickar ut meddelanden.
 
D djac skrev:
Antar att Ikea har en boilerplatetext som man använder när man skickar ut meddelanden.
Du menar:
"När man skickar ut meddelanden när bara några få kunder har dött, men ännu inte jättemånga"
 
D
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Du menar:
"När man skickar ut meddelanden när bara några få kunder har dött, men ännu inte jättemånga"
Nja, med tanke på hur Ikea (och liknande företag) hanterar riktiga risker så tror jag inte att detta är fallet.

Däremot troligt att de, som alla andra bolag, använder varje kommunikationstillfälle för att få med något av deras nyckelbudskap, om det sedan är konsumentsäkerhet, miljö, eller något annat kan ju skifta men att en god kommunikatör använder varje tillfälle är ingen revolutionerande nyhet.
 
Mikael_L
T Troberg skrev:
Det finns en berömd formel för det där. Något i stil med att om antalet tillbud som leder till skadestånd * genomsnittligt skadestånd > kostnaden för en produktåterkallning för att man ska göra den.

Just nu så sitter de nog och håller tummarna att det här är tillräckligt för att hålla < från att bli en >.
Aha, du har sett "Fight club" ... :)
Bra film f.ö.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.