59 335 läst · 141 svar
59k läst
141 svar
Peugeot-Kvarnar är rena skiten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Då får du nog läsa tråden igen. Kontentan var att Peugeot-kvarnen är alldeles utmärkt. Det var pepparkornsstorleken som var problemet.
Kan även meddela att i alla fall Santa Marias svartpeppar numera är betydligt mindre i storleken och följaktligen fungerar bra i nämnda kvarnar.
Kan även meddela att i alla fall Santa Marias svartpeppar numera är betydligt mindre i storleken och följaktligen fungerar bra i nämnda kvarnar.
Så kan man ju också se på detJohan Gunverth skrev:
Själv vill jag ha en kvarn som fungerar med svensk svartpeppar. Allt annat är värdelöst för mig.
Är Santa Marias svartpepparkorn numera konsekvent mindre, eller beror det på t.ex. säsongsvariationer?
Nja, jag läste tråden och förstod det som att pepparkorn man köper i svenska livsmedelsbutiker fungerar dåligt i Peugeot kvarnar och detta skriver man om på flertalet sidor. En del som kör Peugeot har kört på "special" peppar från Peugeot som endast kan köpas i vissa butiker.Johan Gunverth skrev:
Santa Maria är troligen det säkraste kortet att få tag på i livsmedelsbutiker i Sverige och därmed är det också detta som ska fungera. Om de nu ändrat sin storlek så att de fungerar utmärkt även i Peugeot kvarn så kan det vara intressant men då är det också ny info för iallafall mig.
Samtidigt läser man om många andra kvarnar där man inte har några problem alls oavsett vad man stoppar i, ex IKEAS.
Inte svensk som i svenskodlad, utan svensk som i den varianten som säljs i Sverige, om det inte var uppenbart av sammanhanget. Till skillnad mot "fransk" svartpeppar som alltså skulle vara mindre enligt uppgift i tråden.G gaidin skrev:
Men det odlas nog inte svartpeppar i frankrike heller, så de kommer nog från samma ställe i slutänden. Vem vet varför det skulle vara någon genomgående skillnad?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
När utmärkta storpacket svartpeppar från Orienthuset tog slut helt plötsligt ”tvingades” jag inhandla SM från lokala Ica. Santa Marias svartpeppar är klar mindre i kornstorleken nuförtiden. Vad det beror på vet jag inte, men säkert är att de inte har tagit intryck av den här tråden. 
Utan att vara någon pepparexpert så tror jag storleken beror på var den växer, vilken sort det är, hur den skördas och framförallt hur gynnsamma förhållandena där den växer är. Peppar är ett bär och allt som växer kan man mäta i falltal. Falltalet kan på spannmål variera 50% och varför skulle det inte vara likadant med peppar? Att köpa en pepparkvarn som endast klarar små pepparkorn är lite som att köpa en bil som bara kan svänga höger.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
...eller så är produkten helt enkelt optimerad efter hur peppar ser ut på den lokala marknaden. Numera odlas och exporteras livsmedel från olika delar av världen. Indiskt peppar är storkornig, etiopisk är liten.
Redigerat: