138 873 läst · 737 svar
139k läst
737 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Aha...du menar att jag ska snida ihop en egen förlängningssladd?
Jo, det kan kanske gå...
Men Åskväder hade varit i det närmaste optimalt...eller förresten, om jag hade fått utöka med fler uttag själv lagligt hade varit optimalt...men vi öppnar inte den burken med mask i den här tråden...
Jag har en bekant som i tonåren hittade en vän död vid solstolen en sommardag. Flickan hade tagit pappas skarvsladd för att lyssna på musik. En oisolerad kabelvinda i metall.P Paxman skrev:
Han var senare i lokaltidningen och varnade för kabelvindor av metall. Han sa att han borde vetat bättre eftersom han själv var elektriker.
Vad som exakt hade gått snett vet jag inte.
Medlem
· Östergötland
· 11 inlägg
Jag skickade in en anmälan för ett tag sedan (typ en månad sedan), och fick ett svar att utredning pågår, och att de fått andra anmälningar. Vi får se vad som händer, men att den är indragen på alla marknader tyder för mig att det är mer än lilla Sverige som har stränga regler som utreder den. Drar de in den i sydostasien, då är det illa, där finns det knappt ens ett ord för elsäkerhet...
Att de valt att dra in en hel produktserie på hela globala marknaden tyder för mig på att det redan skett tillbud. Det är inget man gör bara för att svenska myndigheter tittar på den och ännu inte kommit med ett utlåtande. De har krävts tillbud för att de ska dra tillbaka andra produkter, tex farliga barnmöbler och rullgardiner.
Att de valt att dra in en hel produktserie på hela globala marknaden tyder för mig på att det redan skett tillbud. Det är inget man gör bara för att svenska myndigheter tittar på den och ännu inte kommit med ett utlåtande. De har krävts tillbud för att de ska dra tillbaka andra produkter, tex farliga barnmöbler och rullgardiner.
Det kan ju lika gärna vara IKEAs egna tester som gjort att de valt att säljstoppa serien. Hade det varit tillbud hade de nog återkallat ganska omgående.T Troberg skrev:Jag skickade in en anmälan för ett tag sedan (typ en månad sedan), och fick ett svar att utredning pågår, och att de fått andra anmälningar. Vi får se vad som händer, men att den är indragen på alla marknader tyder för mig att det är mer än lilla Sverige som har stränga regler som utreder den. Drar de in den i sydostasien, då är det illa, där finns det knappt ens ett ord för elsäkerhet...
Det kan ju vara precis vad som helst som ledde till att den försvann, behöver inte alls ha med elsäkerhet att göra, Ikea är rätt tuffa kunder och deras acceptans för avvikelser är mycket låg, detta i kombination med att de är mycket priskänsliga göra det svårt att vara leverantör.J joelpap skrev:
IKEA har berättat varför de säljstoppat, om än inte i detalj. Det finns mig veterligen inga rapporter ö.h.t. om några tillbud. Jag citerade IKEA i ett tidigare inlägg, men det kanske tål att upprepas:
- Det stämmer att vi sedan 1 mars har infört ett säljstopp för vår produkt Åskväder. Produkten är säker om den används enligt våra rekommendationer, däremot har vi identifierat ett kvalitetsfel, som inte påverkar produktens funktion, som vi vill åtgärda. Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter, därför är vår rutin att alltid utreda produkten direkt, skriver Arvid Stigland på Ikeas pressavdelning i ett mejlsvar.
- Det stämmer att vi sedan 1 mars har infört ett säljstopp för vår produkt Åskväder. Produkten är säker om den används enligt våra rekommendationer, däremot har vi identifierat ett kvalitetsfel, som inte påverkar produktens funktion, som vi vill åtgärda. Produktsäkerhet är vår högsta prioritet och det viktigaste för oss är att våra kunder ska känna sig trygga med våra produkter, därför är vår rutin att alltid utreda produkten direkt, skriver Arvid Stigland på Ikeas pressavdelning i ett mejlsvar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag tycker att Ikea är väldigt tydliga i sitt uttalande att det handlar om allvarliga säkerhetsproblem. Det vore intressant att veta vad som hände. Jag gissar på grav felanvändning, bara för att det går.
Medlem
· Stockholms Län
· 604 inlägg
Två detaljer.T Troberg skrev:Jag skickade in en anmälan för ett tag sedan (typ en månad sedan), och fick ett svar att utredning pågår, och att de fått andra anmälningar. Vi får se vad som händer, men att den är indragen på alla marknader tyder för mig att det är mer än lilla Sverige som har stränga regler som utreder den. Drar de in den i sydostasien, då är det illa, där finns det knappt ens ett ord för elsäkerhet...
För det första är den inte intragen i sydostasien. Den är aldrig lanserad utanför norden.
För det andra, eftersom du jämför med farliga barnmöbler och tillbud, tänker du egentligen på "återkallad" och inte "indragen"?
Serien har säljstopp, men den är inte återkallad, vilket är vad man gör med identifierat farliga produkter.
Hur kom du fram till det? Om det vore problem med säkerheten så hade den troligen återkallats av Ikea. Nu har de bara slutat sälja den. Min gissning är att det inte uppnår rätt produktkvalite (Tex färg eller form)Bo.Siltberg skrev:
Mmm, det tycker du.. men du har ingen aning, du lider av grav konfirmationsbias när du tror att "kvalitetsfel" är en vedertagen synonym till "allvarliga säkerhetsproblem", dessa två uttryck är inte besläktade i svenskan.Bo.Siltberg skrev:
Nu har de ju inte tagit sanningsserum innan de skrev detta svepande meddelande, så det kan vara som du säger, men det kan lika gärna vara precis vad som helst, inkluderat men inte begränsat till, allmänt missnöje med leverantören, kvalitetsbrister i vilken del som helst, upphängning etc, Ikea vill ha lägre pris, dålig leveranssäkerhet, osv