Byggahus.se
Hep Hep skrev:
Det är de absolut, om du planerar för det. Rätt många här som inte verkar vilja att det ska gå så enkelt. Kanske lite ömma tår när någon vill köpa sig fri. Fast skit samma - det går att få en skitfin gräsmatta rimligt enkelt om du planerar lite.

Se till att den som fixar tomten är noga med underlag, dränering och läggar dit bra jord. In med bevattningsslingor innan gräset rullas ut, så blir det rätt enkelt och rimligt billigt. Det är väldigt sällan och bara i vissa områden som det är absolut bevattningsförbud, men om gräset mår bra så repar det sig snabbt.

Robot sköter mattan själv, men du får se till att den får chansen. Om det vid alla gångar, mot altan, hus och träd ligger en rad stenplattor i nivå med gräset behöver du inte gå med trimmer. Det går att fixa liknande runt träd också. Sedan är ditt jobb att se till att bevattningen startar och tre gånger per säsong gå ut med en säck gödsel (luktfria torra korn) och kasta ut rimligt jämnt med handen. För din tomt tar det en kvart per gång.

Om du väljer en "nybörjarvänlig" häck som t ex liguster kommer den klara sig och vara tät i större delen av landet. Den tappar bladen utom längst i södra landskapen, men om du har plats att låta den bli djup täcker den rätt bra mot insyn även vintertid. Den klipper du enkelt själv med batteridriven häcksax om du orkar. Det tar dig som nybörjare en dag om året inklusive tid att kratta ihop och lägga klippet i några säckar.

Tyvärr är många lite högre häckplantor som säljs för glest klippta. För att få en tät liguster (liknande gäller för andra bladhäckar) så är det kanske vettigt att köpa 125-150 cm plantor och när de år två börjat få fart på växandet klippa ner dem till 100 och släppa upp dem 30 cm per år därifrån. Du kan släppa upp dem mer om du toppklipper två gånger per år. (Vi klippte ner en liguster som växte för fullt, men var gles till 50 cm och två år senare var den högre än mig och heltät.)

Det behöver inte vara svårare än så, men såklart kan du när som helst ångra dig och göra en hobby av trädgården som tar all din tid och en hel del pengar. Fast om du börjar som jag skrivit så har du en grön platta med en grön vägg runt att hålla på med din hobby i.
Tack för alla tips och råd, låter lite mer lugnande :)

A AlexHo skrev:
Men är inte gräsmatta och häckar ganska underhållsfria om man har en robotgräsklippare och villig att köpa in tjänster av en trädgårdsmästare?
A AlexHo skrev:
Men är inte gräsmatta och häckar ganska underhållsfria om man har en robotgräsklippare och villig att köpa in tjänster av en trädgårdsmästare?
Jo, har ni möjlighet att ha en trädgårdsmästare som sköter det så kommer det säkert hållas i topptrim.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Det du är ute efter är en friväxande häck. Sätt den ett par meter in från tomtgräns och låt den breda ut sig. Det finns många alternativ som blir ett par meter höga. Blir den för hög kan den i regel kapas relativt hårt med några års mellanrum. De lämpliga är förvisso bladfällande men har i regel tätt grenverk så man måste anstränga sig lite för att se igenom.
Angående gräsmatta så lägg en stenkant runt så slipper du oklippta kanter. Med robot håller den sig snygg, Gödsling av gräsmatta ska inte behövas så länge du inte tar bort klippet. Blir den tråkig kan du slänga på ett par säckar hönsgödsel på våren, det räcker. Maskrosor och annat gör det bara snyggare och hålls kort med roboten. Skulle mossan ta över så tänk på att den är grön även vid torka.
Jag skulle dock föreslå att anlägga äng istället. Du verkar ju inte intresserad av att använda gräset utan det ska bara vara grönt. Ängen köper du antingen som frö eller på rulle, lika lätt att anlägga som gräs. Förutsättningen är att det inte är alltför näringsrik jord. det ska alltså inte gödslas och donas och oavsett vad som växer upp kan man låtsas att det ska vara där - alltså blir det inget ogräs. Ängen slås med lie eller slåtterbalk två gånger om året och allt plockas bort. Har du nåt stall i närheten kan de nog övertalas att komma och "skörda", perfekt foder.
Ett spännande alternativ, åtminstone på en avgränsad yta, kan vara Sedummatta. Rullas ut och blir fint utan större skötselinsats, googla "gröna tak". Och ja, naturligtvis växer de minst lika bra på marken och du slipper garanterat vattna.
En fyrstegsraket med spirea, ett par meter äng, gräsmatta och avslutat med sedummatta mot stenläggning kunde bli rätt häftigt.

Men, jag kan ju inte låta bli att undra om du nånsin kommer att vistas i trädgården eller bara sitter och kurar i atriumet om du nu är så folkskygg som det verkar...
Kanske överdrev lite med folkskyggheten :D, gillar avskildhet. Hatar när folk går förbi och stannar upp för att prata, snart så är den tänkta vilostunden på altanen över :crysmile::crysmile:

Pellegnillot71
A AlexHo skrev:
Känns som alla har så gott om tid och kan/vill lägga mkt tid på trädgården. Vi känner att för varje år trädgården inte är klar så har vi förlorat ett år av att njuta på uteplatsen
Gräsmattor ska klippas minst en gång per vecka annars blir de ojämna när det bildas tuvor. En thujahäck ska beskäras hårt minst en gång om året, vilket inte är helt lätt.vi planterade en 80 cm hög häck hösten 2011. Redan 3e säsongen måste vi börja klippa in den. Efter 9 år tog vi bort häcken för det var för mycket jobb med den och stammarna började bli för gova för att passa i en häck. Avenbok måste också klippas men de behåller sina löv till lövsprickningen nästa år, så det är inte vintergrönt men väl vinterbrunt.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Vaaa, trodde att vintergröna häckväxter var bland de mest tåliga. Att några häckar behöver bytas ut här och där är ok men alla häckar??
Det verkar vara oklart här i tråden om skillnaden mellan städsegrön och vintergrön.

Städsegröna växter är de som behåller sina blad eller barr året runt som t.ex. tall, gran, tuja och Rhododendron.

Till kategorin vintergröna växter hör avenbok, något missvisande eftersom bladverket blir brunt men sitter kvar tills de nya bladen slår ut.

Det finns en fördel med vintergröna eller bladfällande växter. Om barr eller blad skadats under säsongen bildas nytt nästa år. Städsegröna växter behåller skadan tills bladet faller för ålderns gräns. Dessutom är våren en känslig period för städsegröna växter på grund av tjältorkan som inträffar med viss regelbundenhet.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…

Bästa svaret

TS du har ju tänkt anlägga trädgården med hjälp av en trädgårdsarkitekt och jag tror att du tillsammans med henne kan komma fram till en lösning inom din budget som blir så underhållsfri som möjligt i längden om du är beredd att ägna dig åt lite stödbevattning den första växtsäsongen och kanske vänta en säsong eller två på att få häcken i önskad höjd.

Städsegrönt (som tuja och buxbom) är tyvärr ganska krävande om man vill ha det fint. Och den perfekta gräsmattan är en livsstil snarare än en hobby. Men det finns en massa alternativ som din arkitekt kan ge dig utifrån förutsättningarna på just din tomt. Ska du till exempel inte ha lekande barn eller spela fotboll i trädgården så kan man ju skippa gräsmattan. Någon ovan föreslog äng och sedum istället. Man kan också tänka sig murgröna som en städsegrön matta.

Jag tror som sagt att du kan få en vacker trädgård anlagd som är väl förberedd för att kräva minimalt med arbete men att det då inte är klokt att ta genvägar den första säsongerna. Stora häckplantor är tex känsligare vid etablering än små. Gräs på rulle ger en gräsmatta man kan gå på snabbare än att så men kräver samma underhåll i längden.

Men ta dina önskemål med arkitekten så hittar ni nog en lösning. Lycka till!

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
... thujahäck... vi planterade häck hösten 2011. Efter 9 år tog vi bort häcken för det var för mycket jobb...
Detta upplever och kommer att uppleva många fastighetsägare. Och ändå planteras thuja.

• Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta upplever och kommer att uppleva många fastighetsägare. Och ändå planteras thuja.
Jag tror att Tuja har blivit en självförstärkande trend. Man ser att alla andra planterar tuja och tro att det är det man ska göra liksom. Och med mindre och mindre tomter som det blir på många håll så finns det en stark längtan efter insynsskydd och folk tror att de behöver städsegrönt för det. Men har man verkligen behov av så himla mkt insynsskydd runt hela trädgården på vintern? Jag har förmånen att bo nästan helt utan insyn så jag vet inte hur det känns men trots att jag är en inbiten trädgårdsälskare och ute-människa så är vilar jag väldigt lite på altanen mellan november och april, då min liguster börjar grönska igen...

• Gilla
Pellegnillot71 och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det verkar vara oklart här i tråden om skillnaden mellan städsegrön och vintergrön.

Städsegröna växter är de som behåller sina blad eller barr året runt som t.ex. tall, gran, tuja och Rhododendron.

Till kategorin vintergröna växter hör avenbok, något missvisande eftersom bladverket blir brunt men sitter kvar tills de nya bladen slår ut.

Det finns en fördel med vintergröna eller bladfällande växter. Om barr eller blad skadats under säsongen bildas nytt nästa år. Städsegröna växter behåller skadan tills bladet faller för ålderns gräns. Dessutom är våren en känslig period för städsegröna växter på grund av tjältorkan som inträffar med viss regelbundenhet.
Trodde att de vintergröna inte fällde blad, vilket jag inte vill ha, måste då kratta och slänga. Nu blev urvalen mindre

Jag krattar då inte löv, de blåser bort eller förmultnar på plats.
Då har vi avenbokshäck, syrenhäck, fruktträd och en bok och en ask.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Jag tror att Tuja har blivit en självförstärkande trend. Man ser att alla andra planterar tuja och tro att det är det man ska göra liksom. Och med mindre och mindre tomter som det blir på många håll så finns det en stark längtan efter insynsskydd och folk tror att de behöver städsegrönt för det. Men har man verkligen behov av så himla mkt insynsskydd runt hela trädgården på vintern? Jag har förmånen att bo nästan helt utan insyn så jag vet inte hur det känns men trots att jag är en inbiten trädgårdsälskare och ute-människa så är vilar jag väldigt lite på altanen mellan november och april, då min liguster börjar grönska igen...
Du har nog rätt att det inte behövs lika mkt insynsskydd på vintern. Men är det inte mindre jobb med städsegrönt när de inte fäller bladen? Kan som sagt noll om trädgård, aldrig ens hört städegrönt fram tills nyss

A AlexHo skrev:
Du har nog rätt att det inte behövs lika mkt insynsskydd på vintern. Men är det inte mindre jobb med städsegrönt när de inte fäller bladen? Kan som sagt noll om trädgård, aldrig ens hört städegrönt fram tills nyss
Det beror såklart på vilken lövfällande buske du väljer som häck och vad du övrigt har i trädgården. Är det bara hård betong så vill du säkert sopa upp löven men mina liguster häckar står med rabatter runt fötterna och löven bryts ner och blir ny jord. De flesta växter man använder i häckplanteringar har relativt små löv som bryts ner snabbt. Det är bara bra att lämna kvar dem.

Du får säkert mer löv från omgivande träd som behöver krattas än vad du får från din egen häck. Den kan tom hjälpa dig så att det inte blåser inte från omgivningen.

Vintergrön betyder som Abis Koreana säger att den byter löv fram på vårkanten. Tex sk vintergrön liguster. Och städsegrön att den byter så lite i taget att det inte riktigt märks. Som tuja och buxbom. Det städsegröna är känsligt för uttorkning och har svårare att reparera skador som uppstår. Därför säger många av oss trädgårdsintresserade att städsegrönt är mer arbetskrävande. Plus att för tuja är det mkt klipppnings som behöver till men den kan du leja bort. Buxbom har även drabbats av en sjukdom tagit kål på stora områden. Därför är många väldigt avvaktande till att köpa stora mängder buxbom just nu.

Någon annan föreslog att du skulle ha friväxande häck. Det är helt enkelt ett buskage på rad och är absolut minst jobb. Finns mycket vackra växter som funkar som friväxande och blir täta när de grönskar.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det beror såklart på vilken lövfällande buske du väljer som häck och vad du övrigt har i trädgården. Är det bara hård betong så vill du säkert sopa upp löven men mina liguster häckar står med rabatter runt fötterna och löven bryts ner och blir ny jord. De flesta växter man använder i häckplanteringar har relativt små löv som bryts ner snabbt. Det är bara bra att lämna kvar dem.

Du får säkert mer löv från omgivande träd som behöver krattas än vad du får från din egen häck. Den kan tom hjälpa dig så att det inte blåser inte från omgivningen.

Vintergrön betyder som Abis Koreana säger att den byter löv fram på vårkanten. Tex sk vintergrön liguster. Och städsegrön att den byter så lite i taget att det inte riktigt märks. Som tuja och buxbom. Det städsegröna är känsligt för uttorkning och har svårare att reparera skador som uppstår. Därför säger många av oss trädgårdsintresserade att städsegrönt är mer arbetskrävande. Plus att för tuja är det mkt klipppnings som behöver till men den kan du leja bort. Buxbom har även drabbats av en sjukdom tagit kål på stora områden. Därför är många väldigt avvaktande till att köpa stora mängder buxbom just nu.

Någon annan föreslog att du skulle ha friväxande häck. Det är helt enkelt ett buskage på rad och är absolut minst jobb. Finns mycket vackra växter som funkar som friväxande och blir täta när de grönskar.
Bor i ett område som är helt fri från löv, bara tre tallar i närheten. Den häck jag är ute efter är:
- grön även på vintern (ser finast ut tycker jag)
- drar inte till sig massa djur och insekter
- inte allt för djup, ca 50 cm
- vill klippa så den blir rak och fin
- tätt
- kan bli 1,80 m hög
- lättskött (behöver bara pyssla vår o höst)
Förstår att det är svårt att få med allt men vad skulle ni rekommendera?

Oj, det där lever nog bara idegran upp till även om det är tveksamt om man kan kalla den för lättskött de första åren. Men trädgårdsarkitekten kan säkert komma på något annat... kanske spaljer med murgröna? Om det är lättskött beror på hur väl förutsättningarna på tomten passar murgröna. Jordmån och läge.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Bor i ett område som är helt fri från löv, bara tre tallar i närheten. Den häck jag är ute efter är:
- grön även på vintern (ser finast ut tycker jag)
- drar inte till sig massa djur och insekter
- inte allt för djup, ca 50 cm
- vill klippa så den blir rak och fin
- tätt
- kan bli 1,80 m hög
- lättskött (behöver bara pyssla vår o höst)
Förstår att det är svårt att få med allt men vad skulle ni rekommendera?
jag tror att Lagerhägg skulle kunna funka. Den är lättskött, vintergrön. Finns sorter som växer smalt och mer på höjden.

• Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.