Byggahus.se

Bästa svaret

Vad står det i avtalet? Du får säga upp hyresgästen skriftligt till att börja med. Vill du gå helt enligt regelboken eller ha fler tips, skicka PM till mig isf.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Skriv ett kravbrev.
Medela att du avser att kontakta fogden om skulden inte regleras.
Finns det barn i huset eller är det ensam person?
Isåfall om barn finns kan man göra en orosanmälan till soc för att få fram en dialog.

• Gilla
Livliv
  • Laddar…
H
J Johnson654321 skrev:
Jag har ett problem med en som skulle hyresköpa ett hus. Han betalade en gång och har inte betalat på flera månader. Vad kan jag göra för att få honom ut därifrån? Tacksam för all hjälp
Kräv skriftligen personen på hyran så att du har något skriftligt. Ring kronofogden!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i avtalet? Du får säga upp hyresgästen skriftligt till att börja med. Vill du gå helt enligt regelboken eller ha fler tips, skicka PM till mig isf.
Jag skickar ett pm om avtalet när jag kommer hem. Det var inte så komplicerat avtal. Bara att han skulle betala en viss summa innan månadens slut och driftskostnadena.

H HEM2121 skrev:
Kräv skriftligen personen på hyran så att du har något skriftligt. Ring kronofogden!
Hur går det till? Ska jag bara skriva på meddelandet att jag kräver hyran och sen ringa kronofogden, heller kan jag bara ringa dem på direkt? Det har gått snart ett halvår

Maskintok skrev:
Skriv ett kravbrev.
Isåfall om barn finns kan man göra en orosanmälan till soc för att få fram en dialog.
Maskintok skrev:
Skriv ett kravbrev.
Isåfall om barn finns kan man göra en orosanmälan till soc för att få fram en
Det finns ett barn i huset. Kommer det bli krångligare på grund av det?

A
Om man har skickat räkningar/faktura så har man underlag på att dessa är justerade eller ej mer behövs inte..

Kontakt med fogden går ju direkt..
Fått någon som helst anledning till utebliven betalning?

A
J Johnson654321 skrev:
Det finns ett barn i huset. Kommer det bli krångligare på grund av det?
Nä det blir inte krångligare..
Men soc kan vilja ha kompletterande uppgifter om situationen.
Det går även att skapa en dialog med gästen genom soc..

• Gilla
Livliv
  • Laddar…
Är det en privatbostad som du hyr ut själv, eller är något företag inblandat på något sätt. Om det är privat är det inte ditt ansvar att det finns barn.

H
J Johnson654321 skrev:
Hur går det till? Ska jag bara skriva på meddelandet att jag kräver hyran och sen ringa kronofogden, heller kan jag bara ringa dem på direkt? Det har gått snart ett halvår
Skriv ett krav på de obetalda och att skulden skall betalas omgående, skriv ett datum 7 dagar fram och efter detta datum går det vidare till kronofogden. Tycker att du kan ringa kronofogden direkt för att få det juridiskt riktigt utformat och hur går tillväga.

• Gilla
mlenjan och 4 till
  • Laddar…
Vad menar du med hyres köpare? Ska han hyra först och köpa senare eller hyr han samt avbetalar på ett köp på något sätt redan nu?

• Gilla
Warimoto
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad menar du med hyres köpare? Ska han hyra först och köpa senare eller hyr han samt avbetalar på ett köp på något sätt redan nu?
Hyresköp. Han skulle köpa huset på delbetalning men har inte betalat för fyra månader

Hep Hep skrev:
Är det en privatbostad som du hyr ut själv, eller är något företag inblandat på något sätt. Om det är privat är det inte ditt ansvar att det finns barn.
Det är en privat bostad. Fast han Hur inte, han har köpt på delbetalning men har inte betalat för fyra månader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.