Hej!
Jag har rivit ett gammalt förråd och skall nu bygga ett nytt. Det mesta är redan skissat i sketchup med dimensioner etc. Då jag vill spara utrymme så blir det bärlinor och bjälklag i en kombo. Bärlinorna är 2 st 45x145 som jag spiklimmar ihop. Reglar 45x120. Jag har återanvänt en del material, så som plintar. Jag fick tyvärr flytta alla utom en plint då man hade kört på känsla när man byggde det gamla
Nu till min fråga:
Plintjärnen är 170 och bärlinorna är 145. Skall jag:
Loda bärlinorna och skruva fast dem ”fritt”
eller;
Lägga någon distans, (tryckt 45x95?) och skruva bärlinorna ”dikt an” mot betongplinten (med papp mellan)
Plintarna är avvägda så det går att lägga linorna dikt. Det var så jag tänkt göra innan jag upptäckte att järnen var 170...
Förrådet blir 1500x4000 och jag har 10 plintar. 5 på varje lina med avstånd 930 alt 1000 beroende på ytterhörn.
Jag har rivit ett gammalt förråd och skall nu bygga ett nytt. Det mesta är redan skissat i sketchup med dimensioner etc. Då jag vill spara utrymme så blir det bärlinor och bjälklag i en kombo. Bärlinorna är 2 st 45x145 som jag spiklimmar ihop. Reglar 45x120. Jag har återanvänt en del material, så som plintar. Jag fick tyvärr flytta alla utom en plint då man hade kört på känsla när man byggde det gamla
Nu till min fråga:
Plintjärnen är 170 och bärlinorna är 145. Skall jag:
Loda bärlinorna och skruva fast dem ”fritt”
eller;
Lägga någon distans, (tryckt 45x95?) och skruva bärlinorna ”dikt an” mot betongplinten (med papp mellan)
Plintarna är avvägda så det går att lägga linorna dikt. Det var så jag tänkt göra innan jag upptäckte att järnen var 170...
Förrådet blir 1500x4000 och jag har 10 plintar. 5 på varje lina med avstånd 930 alt 1000 beroende på ytterhörn.
Enligt träguiden skall det vara ”dikt”
https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Frågan kvarstår då gällande distanser, skall jag ta en tryckt 45x95 eller skall det vara vanligt c24?
https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Frågan kvarstår då gällande distanser, skall jag ta en tryckt 45x95 eller skall det vara vanligt c24?
jo, det känns ok nu när man går på det. Tyvärr står det i sand, så det är nog bra att ha en stabil grund så man får jämnt tryck tänker jag. Det gamla förrådet har stått där i 30 år utan att sjunka alltför mycket. Nu är det mindre, med fler plintar, så det skall nog klara sig.maah skrev:
Att spiklimma bärlinor var lite av en utmaning. Skruvlimma verkar vanligare, och enklare. Skjuvningen blir inte lika stabil med skruv, men om man ändå limmar så spelar det ju mindre roll, kommer ju aldrig att röra sig. Hade jag gjort om det, hade jag skruvlimmat bärlinorna och spikat resten.
Uppdatera gärna med bilder på det fortsatta byggandet, alltid kul att se1977bjorn skrev:
jo, det känns ok nu när man går på det. Tyvärr står det i sand, så det är nog bra att ha en stabil grund så man får jämnt tryck tänker jag. Det gamla förrådet har stått där i 30 år utan att sjunka alltför mycket. Nu är det mindre, med fler plintar, så det skall nog klara sig.
Att spiklimma bärlinor var lite av en utmaning. Skruvlimma verkar vanligare, och enklare. Skjuvningen blir inte lika stabil med skruv, men om man ändå limmar så spelar det ju mindre roll, kommer ju aldrig att röra sig. Hade jag gjort om det, hade jag skruvlimmat bärlinorna och spikat resten.![]()
Hej,
En fråga till (kanske får döpa om tråden till en byggtråd istället)
Regeln i hörnet sitter fel på denna ritning väl? Jag gissar att den skall ut 2,5 cm till i hörnet?
Annars blir det väl en glipa i hörnet när man sätter skivor...
En fråga till (kanske får döpa om tråden till en byggtråd istället)
Regeln i hörnet sitter fel på denna ritning väl? Jag gissar att den skall ut 2,5 cm till i hörnet?
Annars blir det väl en glipa i hörnet när man sätter skivor...
Jag tycker der ser bra ut. Du sätter kortlingar där för att då något att fästa skivor eller installationskit1977bjorn skrev:
Det är svårt att se då du inte har en bild på hammarbandet men väggen ska gå ända ut till hörnet så du kan skruva ihop båda väggblocken
Det man ska komma ihåg är att isolera hörnet utifrån innan man sätter på vindpapp
Redigerat:
Precis, sitter i bilen nu så jag kan inte visa utsidan. Men väggen går hela vägen ut. Det jag tänker är att om jag sätter 1200-skivor så som det ser ut nu, så kommer det bli en glipa i hörnet. Det var därför jag fundera på att skjuta alla reglar 2-2,5 cm ut mot hörnet.
Vet inte, fick googla lite, så jag tror jag förstår vad du frågaK Knight skrev:
Utifrån och in: panel, spikläkt 28x70, väv, reglar/isolering, ångspärr, skiva (plywood eller gips)