Hej, nu tänkte jag ställa samma fråga som förmodligen ställts 100 gånger förut.
Jag ska göra garage i befintligt hus och öppna upp för 2 garageportar i yttervägg och måste lasta av, nu till frågan vilken dimension behöver jag på balk?
Snackade med k-bygg och dom räknade ut att jag skulle behöva en 405x90 till varje port vilket såklart inte funkar då den bygger för mycket.
På mitten av ritningen står en liten vägg som det kommer att ligga limträbalkar 6 rep 7 meter som avlastning.
Taklutningen är på 22 grader, isolerat plåttak med spontade bräder på insidan, spontat innertak med gips. Snözon 3.
Finns det nån som kan hjälpa mig och är duktig på såna här beräkningar?
Rödmarkerad linje blir limträ, där är det inget problem då balken ligger ovanpå takstolarna.
Det är dom gröna linjerna jag undrar över, där måste jag ha stålbalk för att inte takhöjden bli för låg vid portarna. Glömde att säja att det är cc1200 på takstolarna.
Det är inte helt oproblematiskt att lägga stålbalkar i fasad mht skillnader i längdutvidgning. En limträbalk 90x405 kan ersättas av en som är 190x315. Det borde k-bygg ha upplyst dig om. Det motsvaras av HEA 180 i stål. Dimensionsvalet pekar på en utbredd last på strax under 15 kN/m, vilket väl inte låter helt orealistiskt. Frågan är om du vågar lita på k-bygg.
Tack för svar, men en 190x315 blir för hög iaf.
Och k-byggs beräkningar är baserade på att takstolarna skulle vara självbärande vilket dom inte är så när limträbalken är på plats på vinden så bör ju den ta upp en del av taklasten/snölasten, vilket borde avlasta balken vid garageporten en del iaf.
k-bygg använder för övrigt Dimensionsprogrammet som finns på tex bejers byggs hemsida.
Vilken HEA eller HEB skulle jag kunna ersätta 450x90 med?
Om du sätter ihop garageportarna så att de bara åtskiljs av en pelare och lägger en enda balk över bägge öppningarna kan du reducera balkdimensionen ytterligare genom att du får en kontinuitetseffekt. Hade du utnyttjat en kompetent konstruktör från början hade du snabbare kommit fram till en optimal lösning. Man ska undvika att använda blivande entreprenörer som konsulter. Som framgår av @bossespecials inlägg kan en mer noggrann beräkning leda fram till nättare lösningar.
Om du sätter ihop garageportarna så att de bara åtskiljs av en pelare och lägger en enda balk över bägge öppningarna kan du reducera balkdimensionen ytterligare genom att du får en kontinuitetseffekt. Hade du utnyttjat en kompetent konstruktör från början hade du snabbare kommit fram till en optimal lösning. Man ska undvika att använda blivande entreprenörer som konsulter. Som framgår av @bossespecials inlägg kan en mer noggrann beräkning leda fram till nättare lösningar.
Jo förstår det nu, är ganska ny på det här.
Ang sätta portarna bredvid vara är inte ett alternativ då anledningen till att portarna sitter där dom sitter är att jag måste bygga bort 2 fönster och 2 dörrar.
Vilket deformation kan jag räkna med på tex HEB 180?
Lastar du av nocken med limträbalken så halveras nästan lasten över portarna jämfört med beräkningen. Ska det vara någon förvaring på underramen?
Nix ingen förvarning, jag hade bara tänkt lägga limträbalken ovanpå underarmarna och fästa dom i balken och fästa balken i yttervägg och på pelaren i mittten.
Ang sätta portarna bredvid vara är inte ett alternativ
Det förstår jag inte riktigt? Ser man på planritningen så verkar den högra porten sitta alldeles för långt till höger.
När jag skriver HEB 180 så är det bara en omräkning som utgår från dina uppgifter. Man bör ha en korrekt uppfattning om lasterna innan man räknar på deformationen.
Nix ingen förvarning, jag hade bara tänkt lägga limträbalken ovanpå underarmarna och fästa dom i balken och fästa balken i yttervägg och på pelaren i mittten.
Om limträbalken ska ha någon avväxlande funktion av taket måste nocken kopplas till balken. Fäster man bara underramen så fungerar det inte som tänkt utan bara riskerar att knäcka underramen.