Byggahus.se
G
Hej!

Jag har köpt en gård med två hus i mellansverige (Sundsvall), huvudbyggnaden 316 kvm 2plan och ett till på 135kvm 1plan med kulvert (30m kulvert) från huvudbyggnaden. Så totalt ungefär 450kvm, men i framtiden kanske jag bygger ut lite så det blir runt 500kvm.

Just nu sitter den en Nibe fighter 1110 13kw från 2000, tyvärr är den alldeles för liten och den behövs bytas ut, vissa dagar i vinter har jag haft runt 16 grader inomhus..

Det är mestadels radiatorer, men finns några rum med golvvärme också. Om ekonomin tillåter blir det golvvärme i huvudbyggnaden på hela plan 1.

Ligger just nu ungefär 800m kollektorslang på täkten, kanske jag behöver en till slinga?

Har någon förslag på vilken pump jag skall satsa på? Räknar jag 60w x 500kvm blir det ju 30kw, det känns lite dyrt kanske?
 
G Gunnar92 skrev:
Hej!

Jag har köpt en gård med två hus i mellansverige (Sundsvall), huvudbyggnaden 316 kvm 2plan och ett till på 135kvm 1plan med kulvert (30m kulvert) från huvudbyggnaden. Så totalt ungefär 450kvm, men i framtiden kanske jag bygger ut lite så det blir runt 500kvm.

Just nu sitter den en Nibe fighter 1110 13kw från 2000, tyvärr är den alldeles för liten och den behövs bytas ut, vissa dagar i vinter har jag haft runt 16 grader inomhus..

Det är mestadels radiatorer, men finns några rum med golvvärme också. Om ekonomin tillåter blir det golvvärme i huvudbyggnaden på hela plan 1.

Ligger just nu ungefär 800m kollektorslang på täkten, kanske jag behöver en till slinga?

Har någon förslag på vilken pump jag skall satsa på? Räknar jag 60w x 500kvm blir det ju 30kw, det känns lite dyrt kanske?
Nibe har väl sin nya i "s serien " som kanske passar? Kan du öka antalet slingor då?
 
G
K kanonkula skrev:
Nibe har väl sin nya i "s serien " som kanske passar? Kan du öka antalet slingor då?
Jag är tyvärr inte rörmokare, men det ligger 3 slingor just nu och jag har plats att gräva ner fler om det behövs. Eller var det något annat än utrymme/mark du tänkte på?
 
Temperaturer på in/ut på köldbäraren nu med den VP du har, troligtvis stannar den inte när det blir kallt.
 
Jag skulle nog ha funderat på separata värmelösningar för de olika husen. 30 meter kulvert och olika hus med blandade värmesystem betyder oftast att värmepumpen måste jobba med onödigt hög temperatur och sämre verkningsgrad. Dessutom drar priserna på själva värmepumpen iväg när man behöver mer än 12-16 kW och passerar 'Villasegmentet'.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Jag skulle nog ha funderat på separata värmelösningar för de olika husen. 30 meter kulvert och olika hus med blandade värmesystem betyder oftast att värmepumpen måste jobba med onödigt hög temperatur och sämre verkningsgrad. Dessutom drar priserna på själva värmepumpen iväg när man behöver mer än 12-16 kW och passerar 'Villasegmentet'.
Okej men går det ha en slav eller likande ute i andra huset? Eller hur kopplas en slav in? Så jag inte behöver gräva/borra fler slingor till det huset.
 
sedan är frågan om en framlednings temp på under 60C räcker för att värma låkarna
 
G
electroluxaren electroluxaren skrev:
sedan är frågan om en framlednings temp på under 60C räcker för att värma låkarna
Okej vad tror du den bör ligga på isåfall och varför mer? Vad jag har hört så är det inte bra att mata på över 60 grader i golvvärmeslingor, isåfall bör jag köpa någon speciell grej som gör att det ej skickas ut över 60 grader?
 
G Gunnar92 skrev:
Okej vad tror du den bör ligga på isåfall och varför mer? Vad jag har hört så är det inte bra att mata på över 60 grader i golvvärmeslingor, isåfall bör jag köpa någon speciell grej som gör att det ej skickas ut över 60 grader?
30 grader om du har trägolv. Lättast är att fimpa kulvert och sätta in en ny värmepump i ena huset
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
Oavsett du har för framledningstemp så måste det finnas en begränsning till vad max är på GV , ca 40-45 C, och då om det ä en kulvert som matar fram högre temp . är en shunt ett bra alternativ. då kommer samtidigt att bli lite mindre flöde till objektet. En nackdel med det hela är att kulverten alltid måste ha ett flöde och temp som överstiger behovet konstant. En s.k baypass måste finnas som säkerställer detta, med flöde i kulverten. Och det medför en konstant drift av VP oavsett behovet av värme. lite eller mycket. Sen det med vad VP orkar med var en annan sak, det kostar att koka vatten i effekt.
 
Jag skulle snarare säga att ca 40 grader är nog varmt för golvvärme.
Ta dit någon firma som får komma med förslag på lösning och en offert.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
G
K kanonkula skrev:
30 grader om du har trägolv. Lättast är att fimpa kulvert och sätta in en ny värmepump i ena huset
Monterar jag en till värmepump måste jag ju köpa dubbla, eftersom jag behöver en ny till huvudbyggnaden också. Då borde det ju gå att lösa med en större pump som klarar 500 kvm?


J jonaserik skrev:
Oavsett du har för framledningstemp så måste det finnas en begränsning till vad max är på GV , ca 40-45 C, och då om det ä en kulvert som matar fram högre temp . är en shunt ett bra alternativ. då kommer samtidigt att bli lite mindre flöde till objektet. En nackdel med det hela är att kulverten alltid måste ha ett flöde och temp som överstiger behovet konstant. En s.k baypass måste finnas som säkerställer detta, med flöde i kulverten. Och det medför en konstant drift av VP oavsett behovet av värme. lite eller mycket. Sen det med vad VP orkar med var en annan sak, det kostar att koka vatten i effekt.
Jag har en shunt till golvvärmen efter kulverten (hus 2), 2 st shunt till badrummet och kök/matrum (hus1). Hur kan jag få reda på om jag har en bypass? Ser jag det på något smidigt sätt?

useless useless skrev:
Jag skulle snarare säga att ca 40 grader är nog varmt för golvvärme.
Ta dit någon firma som får komma med förslag på lösning och en offert.
Absolut kommer jag göra det, men är mest nyfiken på att få tips då jag har hjälp av en rörmokare som räknar på saken just nu. Men är lite nyfiken vad som är bäst eftersom alla säger olika hur jag ska göra, bästa vore att få köra med en pump känns det som? Annars stiger både driftkostnad, inköp och underhåll misstänker jag?
 
Har du bara kollektor till en fastighetspump så räcker ju bara en å tex nibe 1345/ 24 kw säljs ju på nätet för just över 100 lakan. Då har du bara en vp att sköta ....
 
G Gunnar92 skrev:
Hur kan jag få reda på om jag har en bypass? Ser jag det på något smidigt sätt?
Ett tunt rör mellan rören ( dom som kommer från VP ) ( du har säkert en pump som försörjer kulverten.) om det finns så ska det vara samma temp på det som det som kommer från VP, kan även sitta en ventil på röret för att strypa flödet, lite som går runt. ( det ska bara pysa lite lätt ) Detta för att ha rätt temp fram i kulverten och på det som ska shuntas., finnas det ingen kulvertcirk så kommer kulverten att kallna när shunten stänger och stopp blir på värmen. Shunten för huset får liksom hicka och öppnar/stänger som en vinkarkrabba och ojämn värme i huset kan det bli.
 
Räknade lite uppskattningsvis och en F1345-24 vill ha en kollektorslang på ca 1324 m för att värma båda husen plus tillbyggnad på totalt 500 kvm. Specifikt effektuttag 13 W/m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.