Byggahus.se
Hej! Jag har just upptäckt ett stort bestånd av detta i trädgården och har ingen kompetens/lust/intresse att försöka lösa det själv utan vill se om det finns något företag att anlita... eller iaf be om lite offerter och sen får jag väl se om det motiverar mig att börja lära mig att göra något själv.

Men nu är det professionell hjälp jag är på jakt efter. Finns det i denna grupp några goda erfarenheter av företag i Göteborgstrakten?

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Rosahallon Rosahallon skrev:
Hej! Jag har just upptäckt ett stort bestånd av detta i trädgården och har ingen kompetens/lust/intresse att försöka lösa det själv utan vill se om det finns något företag att anlita... eller iaf be om lite offerter och sen får jag väl se om det motiverar mig att börja lära mig att göra något själv.

Men nu är det professionell hjälp jag är på jakt efter. Finns det i denna grupp några goda erfarenheter av företag i Göteborgstrakten?
Prova med ditt försäkringsbolag!

harry73
blomknopp blomknopp skrev:
Försäkringsbolag för att man har ogräs i trädgården?
Strikt sätt är det kanske inte ens ogräs men en trädgårdsväxt som för en gång i tiden planterades avsiktligt i trädgården

• Gilla
Nanna62 och 3 till
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
jag tvivlar på att mitt försäkringsbolag har förslag på bra firmor som hanterar invasiva arter, men kanske nån här på forumet vet?

Det finns mycket klokskaper här i tråden och jag har läst de första 20 sidorna, och blivit lite klokare och mycket mer förskräckt!

de flesta verkar argumentera för insatser på hösten, men nu är det ju mars när jag upptäckte det. Gör det från eller till att göra nåt nu? Mest rädd är jag att det på något vis ska bli värre bara av att krafsa bort alla trasiga gamla ”rör”. Kan det orsaka spridning eller nåt? Aaaah, vill mest bara slänga pengar på nån för att den ska fixa det. Men det kanske är för sent. Blä, en blir ju matt bara av att tänka på det.

Klättrade bakom poolaltanen nu och det är många meter... för det är väl parkslide?

• Torr, bruten parkslideväxt i förgrunden med klippa stjälkar och visset lövverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta, övervuxna vilda växter bakom poolaltan med risiga grenar och torrt lövverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter inte vidare kul att den finns vid poolkanten:thinking:

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Det finns mycket klokskaper här i tråden och jag har läst de första 20 sidorna, och blivit lite klokare och mycket mer förskräckt!

de flesta verkar argumentera för insatser på hösten, men nu är det ju mars när jag upptäckte det. Gör det från eller till att göra nåt nu? Mest rädd är jag att det på något vis ska bli värre bara av att krafsa bort alla trasiga gamla ”rör”. Kan det orsaka spridning eller nåt? Aaaah, vill mest bara slänga pengar på nån för att den ska fixa det. Men det kanske är för sent. Blä, en blir ju matt bara av att tänka på det.

Klättrade bakom poolaltanen nu och det är många meter... för det är väl parkslide?
Ja, det ser ut som Parkslide utan tvekan.

Att avlägsna gamla rör eller klippa ner dem är ingen fara. Såvida du inte rycker med jordrötter och sprider på andra platser är det lugnt.

Det bästa är nog att klippa allt ovan mark så du tydligt kan identifiera nya skott som lär dyka upp när som helst beroende på var du bor.
Sedan är det bara att börja klippa allt som dyker upp med 1-2 veckors mellanrum.

Hur många kvm rör det sig om och hur länge har dessa funnits på platsen?

• Gilla
Anncharlotte Holsö
  • Laddar…
Jag skulle säga att 3-4veckor är effektivare. Dessutom mindre jobb.

S
Jag har skrivit ett dokument om Parkslide som dök upp mycket senare än 20 sidor.
http://bit.ly/parkslide

• Gilla
Bullens Pilsnerkorv123 och 8 till
  • Laddar…
Har inte mycket att tillföra. Har nästan utrotat det mer beskedliga ogräset kirskål från min tomt.
Det "Roundup" som finns att köpa i Sverige är ett bladdödande medel och inget totalutrotningsmedel som man trodde.
Ska man få tag på ett totalutrotningsmedel så finns det tips i den stora parkslidetråden här på forumet. Lyckade importer både från England och Tyskland har ägt rum.
Du lär behöva alla kjälpmedel som finns!

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Alebaleportocale
G Granström2 skrev:
Har inte mycket att tillföra. Har nästan utrotat det mer beskedliga ogräset kirskål från min tomt.
Det "Roundup" som finns att köpa i Sverige är ett bladdödande medel och inget totalutrotningsmedel som man trodde.
Ska man få tag på ett totalutrotningsmedel så finns det tips i den stora parkslidetråden här på forumet. Lyckade importer både från England och Tyskland har ägt rum.
Lite OT men Hur blev du av med kirskål?

G Granström2 skrev:
Det räcker med lite envishet.
Ryck en gång i månaden så minskar den snabbt.

D Daniel 109 skrev:
Det räcker med lite envishet.
Ryck en gång i månaden så minskar den snabbt.
Har experten parkslide på sin egen tomt och har provat?

• Gilla
dinos och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Lite OT men Hur blev du av med kirskål?
Slyröjning, totalutrotningsmedel, gräsklippare. Var ganska enkelt. Ödetomt vid gränsen med halvmeterhög kirskål.

• Gilla
Nifesoj och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Slyröjning, totalutrotningsmedel, gräsklippare. Var ganska enkelt. Ödetomt vid gränsen med halvmeterhög kirskål.
Kirskål fungerar bra med en jordfräs. Man kan hyra. Då vånder man upp jorden.

• Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.