Byggahus.se
K koskar skrev:
Bärlinor på skiss är 195'or ,skruvreglar 145'or, hade man kunnat byta ut bärlinor till 170 eller är det att skjuta sig själv i foten?

[bild]
Allt beror på vilket avstånd du har mellan plintarna eller plattorna under bärlinan.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Allt beror på vilket avstånd du har mellan plintarna eller plattorna under bärlinan.
2,5m

K koskar skrev:
2,5m
Vad är det för mått på altanen?

Wops såg dem nu :rofl:

• Gilla
koskar
  • Laddar…
4 x 5m

Ja 195mm ligger på gränsen vid dessa mått. Så det blir nog svajigt. Ska du lägga den på plattor på mark?

Ja, det blir troligen plattor.

K koskar skrev:
Ja, det blir troligen plattor.
Du kan du ju lägga in ett par extra stöd. Om du kör 4 istället för 3 under bärlinorna så klarar du dig. Sen gör det ju så klart inget om du lägger fem. Då blir det riktigt stumt med 170mm :D

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du kan du ju lägga in ett par extra stöd. Om du kör 4 istället för 3 under bärlinorna så klarar du dig. Sen gör det ju så klart inget om du lägger fem. Då blir det riktigt stumt med 170mm :D
Ja det har du ju såklart rätt i! Tänkte att jag skulle slippa en massa stöd, men om jag ställer frågan såhär då, räcker det med 195 enligt skiss? =)

K koskar skrev:
Ja det har du ju såklart rätt i! Tänkte att jag skulle slippa en massa stöd, men om jag ställer frågan såhär då, räcker det med 195 enligt skiss? =)
Japp, det gör det. Men jag personligen hade nog kört ett extra stöd ivf gillar när det är stumt :rofl:
Är anledning att du vill köra 170mm, höjden över mark eller?

• Gilla
koskar
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Japp, det gör det. Men jag personligen hade nog kört ett extra stöd ivf gillar när det är stumt :rofl:
Är anledning att du vill köra 170mm, höjden över mark eller?
Ja precis, vill dra ner på höjd så gott det går

Själv byggde jag enligt denna princip för att få en lägre trall. Då kan du gå upp i dimension t.o.m. och köra 220mm på bärlinorna och 170mm på skruvreglarna

372fd136-7f7c-4bc9-b8e2-542448b3c3e3.jpg

T Tompafix skrev:
Själv byggde jag enligt denna princip för att få en lägre trall. Då kan du gå upp i dimension t.o.m. och köra 220mm på bärlinorna och 170mm på skruvreglarna

[bild]
Hur kan 220 + 170 bli lägre än 195 + 145?

K koskar skrev:
Bärlinor på skiss är 195'or ,skruvreglar 145'or, hade man kunnat byta ut bärlinor till 170 eller är det att skjuta sig själv i foten?

[bild]
Enligt Spännviddstabellen skulle du kunna ha 45x120 på skruvreglarna och 45X145 på bärlinorna med 4 plintstöd under bärlinorna.

• Gilla
koskar
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur kan 220 + 170 bli lägre än 195 + 145?
Om man bygger enligt principen på bilden. 170mm fälls in

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.