Byggahus.se
L Nichlas123 skrev:
Ok, jag tänker att de då kommer spruta en massa vatten hejvilt? Eller om jag dödar all ström, så borde de vara OK?
Skruvar jag på den stora plastiga muttern som tillhör själva tryckströmbrytaren, eller muttern där innan?
Du får stänga av pumpen, och släppa ut trycket i något tappställe.
Tyvärr måste du lossa kablarna, annars går den inte att skruva loss. Jag brukar sätta en koppling med löpande mutter i mellan, så att man slipper snurra runt brytaren.

Ja det är på själva brytaren du ska ta i när du lossar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Eftersom du fått många tips från kunnigt folk i tråden vill jag bara flika in ett Grattis till nytillskottet. Vet hur stressigt det kan vara med sådana i huset även med fungerande infrastruktur! ;)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
L Nichlas123 skrev:
Hej!
Nyfödd bebis sedan några dagar och en mindre glad fru här hemma.
Vi bor på en av Sveriges fina öar men dessvärre är utbudet av hantverkare begränsat.
Jag har alltid bävat inför den här stunden men nu är den här.
Jag har försökt att kontakta de rörisar som finns men alla är galet stressade och otroligt fullt upp...
(Har levt med detta problem i ca 1v..)

Problem:
Pumpen hoppar inte igång när den svarta visaren når botten.
Fick ett råd av en VVS'are jag ringde som sa att jag skulle testa "slå" lite på den genomskinliga boxen med elkablarna/fjädringsgrejerna.
Mycket riktigt så hoppar då pumpen igång.

Jag har tagit bort den genomskinliga lådan och sprayat WD40 på "och dragit åt elkablarna samt försökt städa bort lite skräp men utan resultat..

Någon som har något tips?

[bild]
Den genomskinliga lådan med fjädrar är den som bestämmer själva till- och frånslaget av pumpen. Eftersom den hoppar igång när du slår på den så tyder det på att det är något som blockerar och inte fungerar som det ska. Det kan vara allt från att fjädrarna börjar bli slitna till att det är skit i hålet som ökar trycket på fjädrarna. Jag skulle stänga av allting helt. Tappa ur vattnet och skruva isär och rengjort. Då ser du ganska tydligt om det är det som är problemet eller inte. Har man kalkrikt vatten så får man göra detta lite då och då. Använd lin och linpasta när du skruvar ihop igen. Skulle det inte fungera så är alternativet att justera tillslaget. Sista steget är att byta ut tillslaget om inget av det ovanstående hjälper.

• Gilla
anaitis och 3 till
  • Laddar…
L
Tack för alla tips!
Ja vattnet är väldigt kalkrikt här.

Det verkar som att jag behöver skruva isär och rengöra inloppet.
Som någon nämnde ovan så är risken att de slutar fungera helt, så jag är i valet och kvalet.

Jag är lite orolig då jag tycker att de ser ut som att de har tätat med någon slags stålull(?) i gängorna, så de kanske har haft de öppet här förut?

Om jag skruver loss och inte får de tätt igen, vad använder man sig lämpligast av, gängtejp?

Det hade ju varit roligt att få det att fungera idag, men det klokaste kanske är att beställa en ny och vänta tills den kommer..

L
Charlieflower Charlieflower skrev:
Eftersom du fått många tips från kunnigt folk i tråden vill jag bara flika in ett Grattis till nytillskottet. Vet hur stressigt det kan vara med sådana i huset även med fungerande infrastruktur! ;)
Tack så mycket :)
Det är vår första så det är lite nervöst här hemma heheh :)

• Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
L Nichlas123 skrev:
Tack för alla tips!
Ja vattnet är väldigt kalkrikt här.

Det verkar som att jag behöver skruva isär och rengöra inloppet.
Som någon nämnde ovan så är risken att de slutar fungera helt, så jag är i valet och kvalet.

Jag är lite orolig då jag tycker att de ser ut som att de har tätat med någon slags stålull(?) i gängorna, så de kanske har haft de öppet här förut?

Om jag skruver loss och inte får de tätt igen, vad använder man sig lämpligast av, gängtejp?

Det hade ju varit roligt att få det att fungera idag, men det klokaste kanske är att beställa en ny och vänta tills den kommer..
Du ska ha lin och linpasta när du skruvar ihop och det är det de har använt. Gängtejp är skräp. Funkar på plastkopplingar. Inget annat. Metall expanderar vid värme och då behöver man något som tätar oavsett förutsättningar. Ska du ha något som gör sitt jobb som är likvärdigt lin och linpasta är det loctite 55.

L
Silver78 Silver78 skrev:
Du ska ha lin och linpasta när du skruvar ihop och det är det de har använt. Gängtejp är skräp. Funkar på plastkopplingar. Inget annat. Metall expanderar vid värme och då behöver man något som tätar oavsett förutsättningar. Ska du ha något som gör sitt jobb som är likvärdigt lin och linpasta är det loctite 55.
Tack! Drar in och köper det.

L
Silver78 Silver78 skrev:
En till fråga bara..
När jag fått isär det, hur rengör jag lämpligast?
Tänker om hålet bara är någon milimeter så kanske ni har en metod att föreslå :)

L Nichlas123 skrev:
Tack så mycket :)
Det är vår första så det är lite nervöst här hemma heheh :)
Förstår det men oroa dig inte, de är faktiskt tuffare än vad man kan tro;)

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Tappa upp ordentligt med rent vatten i dunkar, hinkar och annat du har, så du i alla alla fall har dricks och hygienvatten om allting skiter sig...

• Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Lit OT men en historia som kanske ändå är till tröst.
När min äldste var nyfödd var jag ensam hemma, eftersom hans pappa arbetade utomlands. En av de första veckorna efter födseln upptäckte jag att det var fullt med avloppsvatten i hela källaren. Läs bajs...
Det var inte roligt att stå med en nyföding på armen och försöka hantera det. Det var dessutom före internets intåg och jag hade ingen telefonkatalog... Tillslut lyckades jag låna Gula sidorna hos grannen och få tag på någon som akut kunde spola rören. Sen var det bara själva rengörandet av källare kvar. Inte så lätt, men det gick tillslut och barnet tog ingen skada. Så här efteråt är det "en sak att berätta", just då var jag gråtfärdig. Men jag har med åren kommit på att man klarar mer än man tror. Förhoppningsvis en liten tröst till er mitt i det jobbiga.
Grattis till bäbis! :heart:

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
L Nichlas123 skrev:
En till fråga bara..
När jag fått isär det, hur rengör jag lämpligast?
Tänker om hålet bara är någon milimeter så kanske ni har en metod att föreslå :)
Så litet är inte hålet. Ättiksprit är bra att lösa upp beläggningar. Lite papper, diskborste och tops funkar ypperligt.
Behöver du byta relät så heter den tryckströmbrytare. Se till bara att det är samma dimension så den passar. Men det är ju bara att jämföra. Som någon skrev förut. Förbered med ett gäng dunkar så du klarar dig någon dag ifall det skulle tillstöta problem.

Redigerat:
Här får du en inblick hur man gör rent en tryckvakt och var skiten sitter, inget svårt och kan inte gå fel , bara var lite försiktig när du delar på den så gummimembranet inte fastnar på en sida och går sänder, det tål en hel del.

Edit Du kan lossa dom 6 skruvarna på plats utan att gänga av den från röret och komma åt att rensa i rör och hål, som det syns så behöver du inte koppla loss kablar heller, glöm inte att göra trycklöst först annars dusch

• Avmonterad tryckvakt i delar på ett arbetsbänk med text som beskriver rengöringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad tryckvakt med avskruvade delar och synlig smuts i och runt anslutningshålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 12 till
  • Laddar…
Nu gäller det att få vatten och fungerar det så kan du senare framåt sommaren gänga av den undre biten för det sitter nog en hel del skit i det röret, det är en kort bit och är horrisentalt monterad varvid skiten blir kvar.

Se till att det är spänningslöst innan med tanke på hur kabelgenomföringen på motorskyddet ser ut

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.