Byggahus.se
Jag har sökt runt lite men fattar inte var jag kan köpa en bit (typ 30-50 cm) rundstång i metall med en diameter av 3/8”.
Tanken är att ersätta den korta som sitter på ett av mina flugbindningsstäd.
Någon idé?

Metallisk flugbindningsstäd med utbytbar rundstång på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske maskindelen.se kan ha nåt?

Fario Fario skrev:
Jag har sökt runt lite men fattar inte var jag kan köpa en bit (typ 30-50 cm) rundstång i metall med en diameter av 3/8”.
Tanken är att ersätta den korta som sitter på ett av mina flugbindningsstäd.
Någon idé?

[bild]
Ta ett rör med den innerdiametern och stick ner den där grunkan i istället?

Behöver du låsa den är det bara att borra och gänga ett hål i röret. Då blir den dessutom ställbar.
Edit: eller så gör du en slits i röret och sätter en slangklämma runt så riskerar du inte att repa stången på den där grunkan

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Ta ett rör med den innerdiametern och stick ner den där grunkan i istället?

Behöver du låsa den är det bara att borra och gänga ett hål i röret. Då blir den dessutom ställbar.
Edit: eller så gör du en slits i röret och sätter en slangklämma runt så riskerar du inte att repa stången på den där grunkan
Haha,grunkan...:love:

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Skaftet på bindstädet skall sitta i en platta med ett rör där man skruvar fast städet.
Jag vill enkelt skapa ett längre skaft på ett av mina äldre städ som jag har i stugan.
Mitt svarta Regal har en perfekt längd.

Ett bordsmonterat bindstäd med justerbart skaft och fasta grepp, framför en fjäderklädd bakgrund.
Skapa konto
Ett svart bindstäd med gyllene detaljer monterat på en metallplatta, nära en liggande fiskerulle och fjäderdräkt.
Skapa konto

Fario Fario skrev:
Skaftet på bindstädet skall sitta i en platta med ett rör där man skruvar fast städet.
Jag vill enkelt skapa ett längre skaft på ett av mina äldre städ som jag har i stugan.
Mitt svarta Regal har en perfekt längd.

[bild] [bild]
Gör en ny platta med ett längre rör på?

Eller sätt plattan på en bit avsågat fyrkantsrör?

Jag skulle nämligen tippa på att du måste få till avsmalningen på "pinnen" ganska exakt om du ska kunna låsa grunkan på pinnen i rätt vinkel med skruven (utan att riskera att dra sönder grunkan när du spänner åt)

Då kanske det får bli ett på 10 mm som jag eventuellt får slipa ned en aning i änden.

K
Svarva ner ett 10 mm eller be någon svarva åt dig

Skulle tipsa om att snegla på dina ”kollegor” på metesidan och speciellt britterna som med sina konstiga vanor håller kvar konstiga mått. Finns nog tex rostfria banksticks som kan vara 3/8 som du ta material från även om de riskerar att komma med braxlukt snarare än harrfjäll

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag har ett gäng banksticks (metade flitigt på åttiotalet, det var då jag började med alltid ha hullinglöst och C&R) men de är grövre än 3/8.
Men nu blev jag osäker. Får mäta när jag kommer hem.

Tyvärr har kontoret flyttat så jag har inte längre tillgång till verkstaden med svarvar och annat.
Men jag sätter den i chucken på borrmaskinen och håller sandpapper runt änden för att få den smalare.

Fario Fario skrev:
Jag har ett gäng banksticks (metade flitigt på åttiotalet, det var då jag började med alltid ha hullinglöst och C&R) men de är grövre än 3/8.
Men nu blev jag osäker. Får mäta när jag kommer hem.
de klassiska gamla banksticks i alu är förmodligen 1/2” men nyare och speciellt de i rostfritt är tunnare

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.