Först så vill jag be om ursäkt för mkt info men jag vet inte bättre just nu.
Vi fick nyligen en ny elpanna, en Nibe EVC 13. Tycker den funkar bra och såklart bättre än den gamla sen 90 ungefär. Jag har pulat lite med de få rattar jag vågar och kan pilla på i dagsläget och har tycker jag rätt hyffsade inställningar för huset och dess radiatorer. Vi bor i ett 2 plan 130kvm parhus i en brf.
Nu när kylen har hälsat på oss med varierande temperaturer dag och natt så tycker jag att pannan inte jobbar som jag vill. För bibehållen komforttemp så räcker det inte med det som man sagt åt panna utan måste ändra löpande för att innetempen antingen ska bli asvarmt eller för svalt. Inte så bra som jag vill med andra ord. Jag vill ju kunna ha bibehållen innetemp utan att oroa mig för att panna gasar på bara för att det blir lite kallare ute som det är just nu. Går tempen ner ute så blir det bra mkt varmare inne, helt i onödan enligt mig.
Jag har kollat lite och förstått att en innegivare kan hjälpa till med balansen, stämmer detta? Kan jag säga åt systemet då att 21 grader inne bannemig räcker för oss så lyssnar pannan sen?
Jag har kollat lite mer, i papprerna så att säga. Även att de oftast är väldigt kortfattade så ger den lite idéer som jag nu hoppas ni kan hjälpa mig med.
Det finns fler spakar inne i maskinen, bl.a en maxtermostat och en temperaturbegränsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa vill man ju börja spaka på men jag är oklar med skillnaden, detta är manualen dålig på. Såhär säger den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De båda står på 60 grader just och dessa är vad jag har förstått det som och evcn i sig bara är kopplat till uppvärmningen av radiatorerna, inte vvberedaren.
Nu har tempen i huset legat pp nästan 22 grader med följande framled.temp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min förhoppning och tro är att kunna sätta ett tak på säg 38 grader och sen kan panna ta en paus, funkar detta med dessa spakar?
Hoppas ni förstår vad jag undrar över och kan ge lite klarhet i det jag söker.
Pannan styrs oftast/enklast via utetempgivare (som du antagligen har)
Tycker du det är "fel" temperatur inne så gör så här.
Är lagom innetemperatur när det är varmt ute men fel innetemperatur när det är kallt ute ute justerar du på val värmekurva.
Är det fel innetemperatur när det är varmt ute justerar du istället på förskjutning värmekurva.
Justera lite åt gången (0,5-2 steg) och vänta någon dag och se hur det stabiliserar sig.
Det är ju just det. När tempen varierar så mkt som det gör ibland så blir det mkt justerande pch värst blir det om tempen sjunker och man har bra innetemp och pannan rusar helt i onödan. Vill helst slippa justerandet och få pannan att bara jobba till en maxtemp om det går.
Bild 1 Maxtermostat står på 60 C
Bild 2 Effektbegränsning ska stå 9 Kw .
Har du effektvakt som ska skydda huvudsäkringarna ? Om inte glöm den med Säkringsstorlek annars ställs den på samma som säkringarna
Temperatur begränsning ställs på 60 C
På din breddgrad Förskjutning värmekurva, översta vredet med huset, ställs på 10
Val värmekurva ställs på 10 och den kan ökas ( höja värmen ) eller minska värmen med ca 2 streck
och vänta minst 12 timmar mellan varje ändring. Det är inte tempen i huset som ändras utan tempen på
på vattnet i elementen och då stiger även värmen
När temperaturen varierar omkring +/-0 har många hus svårt att hinna ”anpassa” sig och hålla jämn temperatur.
Är elpannan korrekt injusterad (de två rattarna jag nämnde) så har du gjort vad du kan (och pannan gör också vad den kan.) Det hjälper då oftast inte att justera något mer eftersom den avvikande temperaturen inte beror på för varma/kalla radiatorer/golv utan det beror på att det tar tid för huset att ändra temperatur. (Många ton material i ett hus som gör det trögt).
Brukar bli extra märkbart vår och höst med snabba temperaturvariantioner och växlande sol osv.
Bild 1 Maxtermostat står på 60 C
Bild 2 Effektbegränsning ska stå 9 Kw .
Har du effektvakt som ska skydda huvudsäkringarna ? Om inte glöm den med Säkringsstorlek annars ställs den på samma som säkringarna
Temperatur begränsning ställs på 60 C
På din breddgrad Förskjutning värmekurva, översta vredet med huset, ställs på 10
Val värmekurva ställs på 10 och den kan ökas ( höja värmen ) eller minska värmen med ca 2 streck
och vänta minst 12 timmar mellan varje ändring. Det är inte tempen i huset som ändras utan tempen på
på vattnet i elementen och då stiger även värmen
Jjonaserik skrev:
Bild 1 Maxtermostat står på 60 C
Bild 2 Effektbegränsning ska stå 9 Kw .
Har du effektvakt som ska skydda huvudsäkringarna ? Om inte glöm den med Säkringsstorlek annars ställs den på samma som säkringarna
Temperatur begränsning ställs på 60 C
På din breddgrad Förskjutning värmekurva, översta vredet med huset, ställs på 10
Val värmekurva ställs på 10 och den kan ökas ( höja värmen ) eller minska värmen med ca 2 streck
och vänta minst 12 timmar mellan varje ändring. Det är inte tempen i huset som ändras utan tempen på
på vattnet i elementen och då stiger även värmen
Tack för svar
Det jag efterfrågar är väl egentligen vad maxtermostat och/eller tempbegränsaren har för funktion för mitt syfte. Din kommentar om inställningar är alldeles för höga mot vad jag har och gör det på tok för vamt för mig även att svaret och din tid uppskattas.
När temperaturen varierar omkring +/-0 har många hus svårt att hinna ”anpassa” sig och hålla jämn temperatur.
Är elpannan korrekt injusterad (de två rattarna jag nämnde) så har du gjort vad du kan (och pannan gör också vad den kan.) Det hjälper då oftast inte att justera något mer eftersom den avvikande temperaturen inte beror på för varma/kalla radiatorer/golv utan det beror på att det tar tid för huset att ändra temperatur. (Många ton material i ett hus som gör det trögt).
Brukar bli extra märkbart vår och höst med snabba temperaturvariantioner och växlande sol osv.
Jag vill väl egentligen säkerställa att panna bara inte rusar iväg oavsett min grundknställning.
Därför funderar jag lite kring Maxtermostat och temperaturbegränsaren..
Maxtermostat är max vad pannan får bli, bryter vid inställd temp, mekanisk. normalt ca 60 C temperaturbegränsare begränsar tempen i pannan elektroniskt. Försöker att förklara. Förskjutning värmekurva kan liknas vid en växellåda på en bil. Val värmekurva är gasen, Växeln är på mitten 0 och gasen på mitten 0 du kör 50 km/tim du vill öka lite gasar mera tex 2 steck farten ökar 2 km/tim, nu vill du köra 100 km/tim vrider värmekurvan till max men det blir inte 100 , då får man lägga i en högre växel, ställer förskjutningen 3 streck högre, men då går det för fort, så man får minska på gasen ( värmekurvan ) och vänta ett dygn. Lika med om det är för varmt i huset så får man växla ner och ställa om gasen. Om du tycker att det är för varmt så ställ ner . förskjutning kurva 2 streck och väntar , blir det lite för svalt så gasar du tex 2 streck på Val värmekurva. Detta är inget som radikalt förändrar något som att tända en lampa, det tar sin tid. det är vattnet som ändrar tempen och inte husets temp. Men tempen i huset är beroende av vattnets temp så avvakta så ändras värmen i huset sakta men säkert och inget annat kan hända.
Edit Du har nog manualen och läs noga i den