154 276 läst · 283 svar
154k läst
283 svar
Otroligt hög elförbrukning
Radonsug installerad och ej mätningar tidigare?
Hur arbetar den radon och ventilarion går ju inte dra ner det vanliga eller kanske om radonsug rar luft på rätt sätt/områden i huset som borde vara källaren.
Tar den luft från källaren och blåser ut så åker värme ut väldigt effektivt.
Jag har satt extra vent från luft radon sug om du vill 600 kr frånluft fläkt från kök 2st i olika ände i nedervåningen.
Och luftluft värmepumparna går hårdare även från bara 0c men givetvis i -15- 20c som det varit nu, även lagt till 7st smarta element och eldar satan kamin insats med värme fläkt från skorstenen typ hela dagen om kallt.
Men i alla fall nästa omöjligt få det för varm som inte var några problem innan.
Så nu går radon fläktarna om varmare än - 5c.
Funkar bättre men radonet ökar ju.
Oavsett radon sugen drar ut en massa värme kostar det kwh i pellets och el golvvärme ev element på el osv. Värt kolla upp innan du som de flesta bara smäller in bergvärme och tror att det löser allt drar ju mer ström även den om värmen åker ut i radon fart.
Hur arbetar den radon och ventilarion går ju inte dra ner det vanliga eller kanske om radonsug rar luft på rätt sätt/områden i huset som borde vara källaren.
Tar den luft från källaren och blåser ut så åker värme ut väldigt effektivt.
Jag har satt extra vent från luft radon sug om du vill 600 kr frånluft fläkt från kök 2st i olika ände i nedervåningen.
Och luftluft värmepumparna går hårdare även från bara 0c men givetvis i -15- 20c som det varit nu, även lagt till 7st smarta element och eldar satan kamin insats med värme fläkt från skorstenen typ hela dagen om kallt.
Men i alla fall nästa omöjligt få det för varm som inte var några problem innan.
Så nu går radon fläktarna om varmare än - 5c.
Funkar bättre men radonet ökar ju.
Oavsett radon sugen drar ut en massa värme kostar det kwh i pellets och el golvvärme ev element på el osv. Värt kolla upp innan du som de flesta bara smäller in bergvärme och tror att det löser allt drar ju mer ström även den om värmen åker ut i radon fart.
Eftersom du har radon i huset och behöver luftombyte, är din bästa uppgradering en frånluftsvärmepump i stället för en betydligt dyrare bergvärmepump. Du har ju redan en FTX anläggning och därför kanalerna att mata FLVP:n med och du slipper att borra en dyr brunn.
Två leverantörer du kan kolla, de är ungefär lika dyra bägge två, ca 75.000:- plus installation, som inte blir så dyr eftersom dina kanaler till FTX:en kan användas.
Nibe 750 eller Comfortzone RX65 är de pumpar som troligen skulle passa dig bäst. Andra leverantörer än Nibe eller Comfortzone har inga lika effektiva pumpar som dessa (de pumpar bara ner frånluften till ungefär +5C medan dessa effektiva gör det till -15C en väldig skillnaf eftersom det även tar tillvara på kondensvärmen fråm luftfukten).
Eftersom du har radon problematik, kanske min www.radonbloggen.one kan hjälpa dig? Jag håller på med ett projekt i planering med just en FLVP för både radonsanering OCH värmepump där.
Lycka till!
Två leverantörer du kan kolla, de är ungefär lika dyra bägge två, ca 75.000:- plus installation, som inte blir så dyr eftersom dina kanaler till FTX:en kan användas.
Nibe 750 eller Comfortzone RX65 är de pumpar som troligen skulle passa dig bäst. Andra leverantörer än Nibe eller Comfortzone har inga lika effektiva pumpar som dessa (de pumpar bara ner frånluften till ungefär +5C medan dessa effektiva gör det till -15C en väldig skillnaf eftersom det även tar tillvara på kondensvärmen fråm luftfukten).
Eftersom du har radon problematik, kanske min www.radonbloggen.one kan hjälpa dig? Jag håller på med ett projekt i planering med just en FLVP för både radonsanering OCH värmepump där.
Lycka till!
Enligt energispec beräkningen verkar det inte räknats på uppvärmningen och pellets pris 0.65 kr/kwh utan elpris.
Men och andra sida behöver det inte vara rätt skall skall bara finnas energiberäkning och någon som tar till på en höft med cert för det..
På värme och varmvatten troligen går det en hel del på el patron om den är defekt eller fel inställt?
Men och andra sida behöver det inte vara rätt skall skall bara finnas energiberäkning och någon som tar till på en höft med cert för det..
På värme och varmvatten troligen går det en hel del på el patron om den är defekt eller fel inställt?
Frånluftspumpen ger i sig inte tillräckligt med värme för att värma huset till mer än till runt +5°C utetemp.
Du har aldrig mer energi tillgängligt än den du ventilerar ut ur huset.
Dvs minskar du ventilationsflödet på vintern så minskar du mängden energi du kan nyttja i din flvp och omvänt ökar du flödet ut så ökar du mängden kall uteluft du behöver värma.
Dvs minskar du ventilationsflödet på vintern så minskar du mängden energi du kan nyttja i din flvp och omvänt ökar du flödet ut så ökar du mängden kall uteluft du behöver värma.
Oftast mäter man energi i enheten kilowattimmar (kWh), som består av 1000 wattimmar. Det är precis på samma sätt som att 1 kilogram är 1000 gram eller att 1 kilometer består av 1000 meter. Effekt mäts i enheten watt (W). Det står ofta på elektriska apparater hur stor effekt de har.T Tbr53 skrev:
Med vänlig hälsning
/B
mittåtBono_R skrev:
Oftast mäter man energi i enheten kilowattimmar (kWh), som består av 1000 wattimmar. Det är precis på samma sätt som att 1 kilogram är 1000 gram eller att 1 kilometer består av 1000 meter. Effekt mäts i enheten watt (W). Det står ofta på elektriska apparater hur stor effekt de har.
Med vänlig hälsning
/B
I mitt förra boende hade jag pelleltspanna med elpatron som gick in och stöttade.
Monterade dit ett tidrelä så att systemet måste begära att värmepatronen ska aktiveras i två timmar innan elpatronen kopplades in.
Tiden kan man ju diskutera men min elpatron gick inte många timmar på vintern.
Monterade dit ett tidrelä så att systemet måste begära att värmepatronen ska aktiveras i två timmar innan elpatronen kopplades in.
Tiden kan man ju diskutera men min elpatron gick inte många timmar på vintern.
INTE så med moderna FLVP som tar värme ur frånluften till -15CW weddmark skrev:Frånluftspumpen ger i sig inte tillräckligt med värme för att värma huset till mer än till runt +5°C utetemp.
Med en medeltemperatur utomhus på ca +7C så har du massor med extra energi tillgänglig under större delen av året och ett nettoöverskott ända till utomhustempen faller under -15C.
Du lever kvar med kunskaper om gammal teknik Weddmark!
Det kanske bara är jag men att ett hus 125 + 125 tidigare använt mindre än 5000 kWh per år. Är inte det konstigt? Du skrev att ni bott i huset i ett år och min gissning är att det tidigare typ stått tomt? Kanske inte ska jämföra gentemot vad andra ägare har haft. Ska ni komma ner till vad det var under 2019 så får ni nog annars sluta laga mat, inte tända några lampor osv. Men jag kanske missförstår något här. Vad får man typ för 5000kwh?
1,5 MWh = 1500kWh = 1500000 wattimmarT Tbr53 skrev:
hekto betyder 100 - 100 gram osv.
kilo betyder 1000
mega betyder 1.000.000
giga betyder 1.000.000.000.
tera betyder 1.000.000.000.000 - Sveriges elförbrukning mäts i TWh
milli betyder tusendel 1 mm osv..
centi betyder hundradel
deci betyder tiondel
Har varit med om att infravärmare har varit påslaget(na) av misstag.
Hej, er förbrukning låter onekligen helt brutal! Jag har en kåk från samma årtal cirka. Det enda som skiljer ert hus från vårt är radonsugen och fläktarna till ventilationssystemet. Under sommarhalvåret när jag har värmen avstängd drar vi (två personer i huset) typ 350-400 kwh per månad. Måste ju vara endera enheten (vent/radon) som kajkat ur fullständigt och ligger och drar massor? Eller? Spännande att följa tråden.