Byggahus.se
J
Ni har säkert rätt, jag läste inte in mig på plejd, och hur de kommunicerar. För de enheter jag använder krävs sticka så trodde det var samma. För zigbeeprylarna krävs usbstickan för att omvandla till "radio". Hur når ni plejd från Home Assistant? Om ni inte kör med den befintliga gatewayen? Vitsen med home assistant är ju till stor del att slippa en gateway för varje fabrikat.

Redigerat:
Se mitt svar några meddelanden upp, men kort så är huvudsaklig kommunikation realtid

Home Assistant <=> MQTT <=> Hassio-Plejd addon <=> BLE-sticka <=> Plejd-puck

H
J Jocke Best skrev:
Ni har säkert rätt, jag läste inte in mig på plejd, och hur de kommunicerar. För de enheter jag använder krävs sticka så trodde det var samma. För zigbeeprylarna krävs usbstickan för att omvandla till "radio". Hur når ni plejd från Home Assistant? Om ni inte kör med den befintliga gatewayen? Vitsen med home assistant är ju till stor del att slippa en gateway för varje fabrikat.
USB-stickan funkar väl typ på samma sätt som en accesspunkt? Den skickar och tar emot trådlös data med olika protokoll, TCP HTTP MQTT, över ett visst nät med viss frekvens. Antingen wifi (2.4Ghz 5Ghz) eller de frekvenser som Zigbee Zwave har.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
H halj skrev:
USB-stickan funkar väl typ på samma sätt som en accesspunkt? Den skickar och tar emot trådlös data med olika protokoll, TCP HTTP MQTT, över ett visst nät med viss frekvens. Antingen wifi (2.4Ghz 5Ghz) eller de frekvenser som Zigbee Zwave har.
Ja, ungefär så. För Plejd är det proprietärt BLE som gäller, så varken Zigbee eller Z-Wave funkar, men konceptet är såklart detsamma.

Samma sticka kan dock användas för exv BL/BLE presense tracking (tror jag)

Är det bara jag som alltid associerar "USB-sticka" = USB-minne? :p

En Conbee tex är för mig en USB-transceiver.
Jag säger inte att det är jag som har rätt..

• Gilla
SweVictor
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Är det bara jag som alltid associerar "USB-sticka" = USB-minne?
Ja.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Grym tråd!

Har kommit igång ganska bra med HA på en Raspberry PI.

Har två frågor som jag arbetar med just nu:

1. Går det att få in Deltaco-pluggar i Home Assistent? Sett att det funnits ett alternativ tidigare men sedan var det ngr inlägg om att det slutat fungera?

2. Få tillgång till Ring Doorbells video i HA. Ska gå, men verkar lite klurigt.

Någon som har erfarenhet av detta?

Mitt tips är absolut: Skippa alla hubbar och kör bara med HA på en Raspberry PI från början samt en Conbee II. Då kommer allt kunna kommunicera med varandra och där hamnar man ändå efter en stund.

Visst är det lite halvstruligt till och från att få saker att fungera, men när än så länge har jag fått till allt jag försökt och när något väl funkar är det superstabilt.

Deltaco pluggar är så vitt jag vet brandade Tuya enheter så de borde gå att få in med den integrationen. Finns några olika sett att göra det men enklast är givetvis att gå direkt via Tuya appen. Dock får du ju då mellansteget genom Tuyas moln vilket man kanske inte vill. Finns några olika sett att gå runt det men det har jag själv inte orkat prova utan jag kör det via deras tjänst.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Deltaco pluggar är så vitt jag vet brandade Tuya enheter så de borde gå att få in med den integrationen. Finns några olika sett att göra det men enklast är givetvis att gå direkt via Tuya appen. Dock får du ju då mellansteget genom Tuyas moln vilket man kanske inte vill. Finns några olika sett att gå runt det men det har jag själv inte orkat prova utan jag kör det via deras tjänst.
Tack!!

Aha, så jag kan ansluta Delatco-pluggar direkt till Tuya-appen och sedan till HA? De måste inte ”flashas” om först?

Edit: Provade och det fungerade perfekt!

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
M Messier1994 skrev:
Mitt tips är absolut: Skippa alla hubbar och kör bara med HA på en Raspberry PI från början samt en Conbee II. Då kommer allt kunna kommunicera med varandra och där hamnar man ändå efter en stund.

Visst är det lite halvstruligt till och från att få saker att fungera, men när än så länge har jag fått till allt jag försökt och när något väl funkar är det superstabilt.
Håller med om det. Har dock köpt en zigbee-repeater från ikea, som extraknäcker som usb-laddare. Den går fint att lägga till i HA, och så får man bättre täckning om tex stickor som Conbee eller CC2531 (känd för liten antenn) sitter långt bort från utrustning i övrigt.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J
Måste förresten visa en bild på mitt spaghettibo bakom tvn med en fuskvägg som döljer min HA via Raspberry pi med SSD disk, och en förlängare till usbsticka för zigbee. Sedan har jag packat in en aqarahub (sorry) för lite home kit med ringklocka etc och en zigbee hub (sorry 2) som jag kan migrera bort iofs om jag vill. Lite annat roligt med som en coax till ethernet adapter som jag ska köra mellan rummen när vi slängt ut comhem till förmån för fiber.

• Vit TV-möbel med dold teknik bakom en grå fuskvägg, inklusive kablar och smart hem-utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tv-apparat ovanpå en vit mediabänk med dold teknikutrustning och en vit fuskvägg för hemautomationssystem.
    Skapa konto
  • Trångt utrymme bakom en TV möblerar med kabeltrassel, en Raspberry Pi med SSD, förlängare för USB-sticka, hubs och adaptor.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Håller med om det. Har dock köpt en zigbee-repeater från ikea, som extraknäcker som usb-laddare. Den går fint att lägga till i HA, och så får man bättre täckning om tex stickor som Conbee eller CC2531 (känd för liten antenn) sitter långt bort från utrustning i övrigt.
Jag går egentligen bara på hörsägen från folk jag litar mer på, men jag tror att samtliga enheter med fast ström agerar repeaters dom med.

Så en IKEA-plugg för samma pris skall fungera lika bra den med.
Om man nu inte behöver 5v just där :p

Btw, du har väl inte patent på den där fuskväggen?
Den får hamna på min inspirationslista!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag går egentligen bara på hörsägen från folk jag litar mer på, men jag tror att samtliga enheter med fast ström agerar repeaters dom med.

Så en IKEA-plugg för samma pris skall fungera lika bra den med.
Om man nu inte behöver 5v just där :p

Btw, du har väl inte patent på den där fuskväggen?
Den får hamna på min inspirationslista!
Haha nädå, sno konceptet bara, och jo precis en plugg funkar med. Ikeas är så gräsligt fula bara.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Dum fråga, men jag kör min med SD kort. Men skulle vilja sätta upp en NAS med lite lagringskapacitet. Går det att ansluta en SSD och lagra på den, eller måste jag installera om allt då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.