27 016 läst · 216 svar
27k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Gällende standard är 2,5 mm2 på 16A. Det finns säkert grövre kablar, men kanske inte lika praktiskt eller prisvärt??E El-Löken66 skrev:J Vos är utbildad i Holland, eller ska vi kalla det de nedre länderna.
Jag misstänker att hen skriver att där finns två faser och två nollor. Kanske bara 1-fas in. Så egentligen två parallella kablar med area på 3 kvadratmillimeter.
Det ger 20-30A A säkring.
Är det så att det inte finns 4 kvadratmillimeter eller 6 i NL @J Vos?
Det är riktigt. Givet det finns det dock ingen vinst i att ha 2L2N-konfiguration om man inte kan sprida lasten på mer än en huvudsäkring. Du kan lika gärna ha en enfasgrupp med dubbelt så hög avsäkring. Enda anledningen som jag kan tänka mig är att det finns regulatoriska hinder, t.ex. att det är otillåtet med högre avsäkring än 16 A på en enskild grupp av någon anledning. Detta visste kollegan/hans pappa inget om. Du kanske vet?J J Vos skrev:
Läs Bo Siltbergs utmärkta artiklar om det svenska elsystemet här på BH. Eller bara Wikipediasidan om trefas.J J Vos skrev:
Det borde finnas någon anledning.tommib skrev:
Det är riktigt. Givet det finns det dock ingen vinst i att ha 2L2N-konfiguration om man inte kan sprida lasten på mer än en huvudsäkring. Du kan lika gärna ha en enfasgrupp med dubbelt så hög avsäkring. Enda anledningen som jag kan tänka mig är att det finns regulatoriska hinder, t.ex. att det är otillåtet med högre avsäkring än 16 A på en enskild grupp av någon anledning. Detta visste kollegan/hans pappa inget om. Du kanske vet?
Läs Bo Siltbergs utmärkta artiklar om det svenska elsystemet här på BH. Eller bara Wikipediasidan om trefas.
Varför har England ring mains? Det är nästan samma sak, fast värre.
Men kanske @J Vos ändå är inne på något där med 2,5 kvadrat och 16A.
Att NL har lite fetare enfasmatningare, säg 40A in och därför vill säkra vissa gruppledningar 32A, 2x16A.
Men det hade ju givetvis varit än mer kraftfullt med 6 kvadratmillimeter.
Nä, jag vet inte riktigt, något problem att tillverka så grova ledare i NL då.
Vi hade ju lite klenare kabel på grund av metallbrist under krigsåren ett tag.
Och detta kan ju dels spara 1 kvadratmillimeter, dels blir det bara två kabeltyper att hantera. Vill du han mer kraft varför då inte 3 faser och 3 nollor, 7,5 kvmm 48A?
Blir givetvis mer plast som går åt men det fanns det kanske gott om.
Ring mains är ett kapitel i sig och något som man gjorde pga kopparbrist. Sen undrar jag om det bara har tuffat på i GB istället för att gå mer åt samma håll som typ alla andra länder i världen.
Jag håller med om att det borde finnas någon anledning till den där konstiga anvisningen med 2L2N för NL men jag har aldrig fått någon vettig förklaring. Jag kan inte se någon teknisk anledning till 2x16 A istället för 32 A om man nu bara har en (tillräckligt kraftig) enfasmatning till bostaden. Har man trefas behövs det inte heller pga fasförskjutning. Jag är inne på någon udda regulatorisk anledning men vet inte.
Jag håller med om att det borde finnas någon anledning till den där konstiga anvisningen med 2L2N för NL men jag har aldrig fått någon vettig förklaring. Jag kan inte se någon teknisk anledning till 2x16 A istället för 32 A om man nu bara har en (tillräckligt kraftig) enfasmatning till bostaden. Har man trefas behövs det inte heller pga fasförskjutning. Jag är inne på någon udda regulatorisk anledning men vet inte.
E El-Löken66 skrev:Det borde finnas någon anledning.
Varför har England ring mains? Det är nästan samma sak, fast värre.
Men kanske @J Vos ändå är inne på något där med 2,5 kvadrat och 16A.
Att NL har lite fetare enfasmatningare, säg 40A in och därför vill säkra vissa gruppledningar 32A, 2x16A.
Men det hade ju givetvis varit än mer kraftfullt med 6 kvadratmillimeter.
Nä, jag vet inte riktigt, något problem att tillverka så grova ledare i NL då.
Vi hade ju lite klenare kabel på grund av metallbrist under krigsåren ett tag.
Och detta kan ju dels spara 1 kvadratmillimeter, dels blir det bara två kabeltyper att hantera. Vill du han mer kraft varför då inte 3 faser och 3 nollor, 7,5 kvmm 48A?
Blir givetvis mer plast som går åt men det fanns det kanske gott om.
Det finns inte något säkerhetsmässigt fördel med att ha tungre säkringar på husets ledningar.tommib skrev:
2N2L konfigurationen får ju kräm till hällen även vid 1-fas huvudledning så det är en vinst i sig.
Egentligen bör jag inte uttala mig eftersom jag inte är elektriker, men mig veterligen kan man inte jämnföra ugn, spis eller värmefläkt med 3-fas motorer. Jag har fått lära mig att en 3 fas fläkt använder fas mot neutral till fläkten och fas mot fas till värmeelementen.
J J Vos skrev:
Ja, du får kräm till hällen men det finns ingen vinst i att bränna huvudsäkringen istället för en gruppsäkring.J J Vos skrev:
Om du har 25 A huvudsäkring (vanligt i Sverige vid enfas) så har du vanligen 20 A till spisen. Anledningen är att man vill att gruppsäkringen ska gå innan huvudsäkringen går. Om du byter till 2x16 A får du en total maxbelastning på 32 A på huvudsäkringen vilket gör att den går innan gruppsäkringarna.
Jag kan verkligen inte se någon fördel med det. Jag kan inte heller se någon säkerhetsmässig nackdel med större säkringar så länge gruppledningen är korrekt dimensionerad.
I vissa avseenden kan man absolut jämföra dem, i andra inte. Det var iofs inget jag gjorde men det går. Att jag öht tog upp motorn hade att göra med varför det är just tre faser istället för t.ex. två.J J Vos skrev:
Den kan göra det. Den kan också göra något helt annat. Allt beror på vad som är bäst i den tänkta applikationen (där bäst inkluderar faktorn kostnad).J J Vos skrev:
Ring main är dock inte så dumt sälerhetsmässigt. Vid ring main blir varje avstickare från Main säkrat med lämplig säkring. Egentligen inte mycket annat än vad vi har förutom att säkringar är lite varstans i huset. Fördel vid Ring Main är att det oftast blir mindre koppar och att det är enklare att säkra efter ledningens kapacitet. Här har vi tex. 10 A på 1,5 mm2, men i radions kabel är det 1,0mm2. Med Ring Main kan man då enkelt avsäkra radions kabel med en säkringsstorlek som lämpar sig. Vi har jämförelsevis sämre avsäkring av våra apparater än de som har ring main.E El-Löken66 skrev:
Vid 25A huvudsäkring stämmer det inte finns lika stora fördelar, men under andra förutsättningar finns det fördelar ändå. Att det är vanskligt att använda 2 x16A genom 1x 20A går inte att tala emot .tommib skrev:
Om du har 25 A huvudsäkring (vanligt i Sverige vid enfas) så har du vanligen 20 A till spisen. Anledningen är att man vill att gruppsäkringen ska gå innan huvudsäkringen går. Om du byter till 2x16 A får du en total maxbelastning på 32 A på huvudsäkringen vilket gör att den går innan gruppsäkringarna.
Jag kan verkligen inte se någon fördel med det. Jag kan inte heller se någon säkerhetsmässig nackdel med större säkringar så länge gruppledningen är korrekt dimensionerad.
Jag tror att det finns större chans att överleva när man nuddar en kabel säkrad upptill 16A än vid 20A. Jag tror även att varmgången vid sämre kontakt är också betydligt mer vid 20A. Utbildade elektriker får gärna skriva emot om jag har fel.
Nu tyckte jag att vi syftade på 3-fas grupper där neutralledaren är inblandad och då tror jag att den ändå rymliga anledning till det är att det finns en 230v förbrukare i apparaten.tommib skrev:
Vad skulle neutralledaren annars tjäna till?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 784 inlägg
Lite konstig förklaring med värmefläkten, nog mer än 99% har stjärnkopplade värmeelement då är alla element lika
Undantag finns, vår förra tvättmaskin hade elektronik, motor och ett värmeelement kopplat L1 - N och det andra L2 - L3 (400 V), lite udda.
Protte
Undantag finns, vår förra tvättmaskin hade elektronik, motor och ett värmeelement kopplat L1 - N och det andra L2 - L3 (400 V), lite udda.
Protte

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 645 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 645 inlägg
Min förra Siemens tvättmaskin hade två olika värmeelement, båda på 230V. Ett på 2kW och ett på 800W, kopplade separat för att kunna utnyttja snabbare uppvärmning med 2 faser. Det finns en massa olika varianter uppenbart.
Ring mains är definitivt vanskligare ur säkerhetssynpunkt. Beakta vad som händer om du kapar ringen på mitten. Dessutom är det mycket krångligare att dra.J J Vos skrev:Ring main är dock inte så dumt sälerhetsmässigt. Vid ring main blir varje avstickare från Main säkrat med lämplig säkring. Egentligen inte mycket annat än vad vi har förutom att säkringar är lite varstans i huset. Fördel vid Ring Main är att det oftast blir mindre koppar och att det är enklare att säkra efter ledningens kapacitet. Här har vi tex. 10 A på 1,5 mm2, men i radions kabel är det 1,0mm2. Med Ring Main kan man då enkelt avsäkra radions kabel med en säkringsstorlek som lämpar sig. Vi har jämförelsevis sämre avsäkring av våra apparater än de som har ring main.
Om apparaterna behöver en säkring får de ha en, inget problem i en normal installation.
Vid strömgenomgång är det ointressant om gruppen är avsäkrad 16 eller 20 A, det är precis lika farligt.
Du får gärna komma med ett exempel när det är en fördel med 2x16 A gentemot 32 A.
Nu trollar du eller? Du motsäger dig själv i samma inlägg.tommib skrev:
Ring mains är definitivt vanskligare ur säkerhetssynpunkt. Beakta vad som händer om du kapar ringen på mitten. Dessutom är det mycket krångligare att dra.
Om apparaterna behöver en säkring får de ha en, inget problem i en normal installation.
Vid strömgenomgång är det ointressant om gruppen är avsäkrad 16 eller 20 A, det är precis lika farligt.
Du får gärna komma med ett exempel när det är en fördel med 2x16 A gentemot 32 A.
Om du kan avsäkra varje apparat för sig har du inte någon "normal" installation. Snacka om krångligare att dra.
Inte alls. En tillverkare ansvarar för att avsäkra sin apparat, i apparaten. Detta är exakt samma som händer i en installation med ring mains, nämligen att apparaten är avsäkrad separat via en säkring i stickproppen. Visst finns det avsäkrade uttag och avsäkrade "spurs" i installationer med ringmatning, detta innebär ökat krångel och fler felkällor. Det är helt enkelt en eftergift till behovet av förgreningar.
Igen, vad blir konsekvensen av ett ringbrott? Varför tror du att tunga förbrukare i GB har egna gruppledningar trots systemet med ringmatning?
Igen, vad blir konsekvensen av ett ringbrott? Varför tror du att tunga förbrukare i GB har egna gruppledningar trots systemet med ringmatning?
I Holland är det väldigt ovanligt med trefas i vanliga hus. det går att beställa om man har behovet, men standard får man enfas.tommib skrev:
Har du specifik kunskap om detta? I så fall är jag mycket intresserad. En kollega till mig har familj i Nederländerna och sist han var där skickade han bilder på elcentralen till mig. Helt vanlig trefas där, inget konstigt. Inget som förklarar den udda kopplingen med 2L2N på hällar för Nederländerna.
I gatan ligger så klart trefas, men då ansluter man första huset med L1, grannhuset med L2 och huset därefter med L3