137 894 läst · 1 141 svar
138k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
När hantverkare enkelt kan välja bort jobb bara för att kunden har köpt eller fått eller återanvänt välkända fabrikat som ska installeras. Då inser man att antalet hantverkare är för få.
När vi pratar hantverkare så har el, lås, rör, vent och plåt lyckats behålla och i vissa fall öka sina marginaler på material. Mycket tack vare ett lyckat arbete av deras grossister. Om du jämför med bygg har det gått åt andra hållet. Både när det gäller kostnad /Tim och påslag material. Det går helt enkelt inte att sälja en tryckas 28x120 bräda för 25 kr m när ”alla vet” att priset ligger på 10-15 kr m.K Krillehus skrev:häri ligger mysteriet. Om alla andra jävlar klarar av att fakturera för sin tid, kompetens, resor, och utrustning utan oskälig påslag på material varför grejar inte en rörmokare det? De har dessutom en betydligt lägre kunskapsinvestering än många andra branscher, dvs du kommer ut i arbetslivet fortare och har fler aktiva år och mindre skulder kopplade till studier
Titta på bilbranschen. Förr var en verkstad skitig och du kunde lämna in vilken bil som helst. Idag är det renare på ett verkstadsgolv än på sjukan. Priserna för service är skyhöga. Ingen vågar meka med sin bil. Det går typ inte för det behövs så mycket specialutrustning. Men här är vi inte så bittra som konsumenter. Vi köper gladeligen nya bilar.
Så faktum är att så länge en rörmokare har råd att tacka nej till jobb där han inte får sälja sitt material kommer han att göra det. Han lär inte ändra sin affärsidé bara för din skull. Men letar du tillräckligt länge kommer du säkert hitta någon. Frågan är bara ifall du vågar anlita denna någon...
Sen angående garantier.
Du kan aldrig avtala bort konsumentköplagen eller säkerhet. Tex att en personskada inträffar.
Och om en firma installerar tillhandahållna komponenter så faller bevisbördan på firman om eventuella garantier.
Detta kan i "EXTREMFALL" orsaka långa rättsprocesser.
Personligen har ser jag inga problem med att slänga in en kunds egna material, så längehantverkaren får betalt för ALL EXTRA TID som det oftast innebär att arbeta med tillhandahållet material.
Fast timdebitering kommer naturligtvis att vara minst 30%högre än normalt. Och det är ju för att omsättning minskar/arbetad timme.
Du kan aldrig avtala bort konsumentköplagen eller säkerhet. Tex att en personskada inträffar.
Och om en firma installerar tillhandahållna komponenter så faller bevisbördan på firman om eventuella garantier.
Personligen har ser jag inga problem med att slänga in en kunds egna material, så längehantverkaren får betalt för ALL EXTRA TID som det oftast innebär att arbeta med tillhandahållet material.
Fast timdebitering kommer naturligtvis att vara minst 30%högre än normalt. Och det är ju för att omsättning minskar/arbetad timme.
Det är inte gratis att köra verkstad heller.
Lönerna har ökat från ca 130-230-250kr/tim på 15 år.
Allt handlar om intäkt/tim.
Minskar materialförsäljning så måste det etablerade företagen öka debiteringen.
Men det finns nån magiskt gräns för många att om man ska betala över 600:- för en hantverkare så väljer man oftast den billigare med mindre kapacitet/säkerhet.
Lönerna har ökat från ca 130-230-250kr/tim på 15 år.
Allt handlar om intäkt/tim.
Minskar materialförsäljning så måste det etablerade företagen öka debiteringen.
Men det finns nån magiskt gräns för många att om man ska betala över 600:- för en hantverkare så väljer man oftast den billigare med mindre kapacitet/säkerhet.
Jag har aldrig i hela mitt liv lämnat in en bil till verkstad för någonting.Krille-72 skrev:
Aldrig heller anlitat någon för att koppla rör.
Dock så ska jag inom en snar framtid åka och få mina nyköpta däck pålagda och balanserade hos en lokal verkstad för 150kr st, så man är redo inför vårens torra vägar
Ja herregud. Man saknar ord. Folk åker till Willys och storhandlar. Sen klagar dom när den lokala Ica butiken lägger ner. Och du köper däck på internet och hittat någon stackare som inte har råd att tacka nej till att kränga på dina däck.Huddingebo skrev:
Kränger du inte dina egna däck???Huddingebo skrev:
Amatör!
Hur menar du att bevisbördan om garanti hamnar på firman?O Ovation skrev:Sen angående garantier.
Är genuint intresserad av att se belägg för detta.
Att det tar längre tid att jobba med okänt material tror jag ingen ifrågasätter.
Och att man höjer tim deb, för att man inte tjänar något på materialet har iaf jag inget emot.
För mig är det givet att man tar den debeteringen man behöver för att vara nöjd och sugen på att ta jobbet, annars tackar man nej.
Det är full rulle på hans verkstad. Sist jag var där höll han på med ett kopplingsbyte på en Toyota. Han köper själv alla delar från Tyskland om kunden accepterar några dagars extra väntetid. Snabb är han också och kvitto får man.Krille-72 skrev:
Men så värst "förfinat" är inte stället, skitigt och fullt med bra&ha.
Du vet mycket du...Violina skrev:
Lånar du ut din maskin så kommer jag gärna förbi om det inte är för långt.
Ibland på en polares lastbilsverkstad när han har tid att vara kvar. Men det har varit dåligt med det på senare år.
Som småbarnspappa är det annars smidigt att lämna grejerna på lunchen och äta i närheten och hämta dan efter.
Jag är snål smålänning så jag kränger och balanserar mina däck självHuddingebo skrev:
Du vet mycket du...
Lånar du ut din maskin så kommer jag gärna förbi om det inte är för långt.
Ibland på en polares lastbilsverkstad när han har tid att vara kvar. Men det har varit dåligt med det på senare år.
Som småbarnspappa är det annars smidigt att lämna grejerna på lunchen och äta i närheten och hämta dan efter.
Edit: som småbarnsmamma är det skönt med lite egentid
Det där med garanti känns helt fånigt på elprylar. Jag håller på att byta ut ABB Jussi till Schneider Exxact och exakt 0 st har gått sönder eller funkat dåligt i ett hus byggt 1997. Vi har bott här i 5,5 år. Jag förväntar mig inte att elektrikern kommer att behöva springa garantiärenden flertal ggr per år efter att ha installerat