137 898 läst · 1 141 svar
138k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Ahaaa..R Rkarlsson skrev:
Kunde du inte bara skrivit det då?
Vilken garanti pratar du om då? En hantverkare tar inte på sig någon produktgaranti för produkter kunden själv köper. Dock brukar det vara ett argument som dyker upp när hantverkare ska försvara sina överpriser.Chrillls skrev:
Ja fast det stämmer inte. Prova följande. -Hej VVSaren. Ge mig en lista på allt du behöver så ska jag köpa in det där jag får bäst pris. Sen ligger det och väntar på dig i mitt hus. Du slipper bära någonting! Får du se vad de säger...Chrillls skrev:
de tar inte någon produktgaranti alls. Det gör tillverkaren alt. Försäljaren av produktenuseless skrev:
Det ÄR ett argument värt att fundera på. Säg att du köper och hantverkaren monterar och kopplar in en wc fixtur som sedan byggs in. Något händer. Vem ringer du?useless skrev:
vad är det som händer?Krille-72 skrev:
Är felet på grund av installationen så blir det VVS firman. Är det på grund av fel i produkt blir det återförsäljare/tillverkare, övrigt försäkringsbolag.
precis som allt annat
Då har du inte samma affärsidé som en rörmokare. Att sälja material, ta betalt för servicebil samt fakturera sin tid ingår ofta i en hantverkares affärsidé. Denna idé ska täcka löner och övriga OH kostnader samt generera en vinst. Tar du bort en del måste du höja en annan eller tulla på vinsten. Tar du bort för många delar riskeras konkurs. Något som inte är helt ovanligt i hantverksbranschen. Och nej. Alla konkurser är inte mygel även fast det förekommer.K Krillehus skrev:
Hantverkaren kommer ut och tittar på din fixtur. Kollar så allt är rätt inkopplat. Sen säger han tack och hej. Kvar står du med arbetet att ringa vidare eftersom rörmokaren inte har ett produktansvar för något han inte sålt.useless skrev:
häri ligger mysteriet. Om alla andra jävlar klarar av att fakturera för sin tid, kompetens, resor, och utrustning utan oskälig påslag på material varför grejar inte en rörmokare det? De har dessutom en betydligt lägre kunskapsinvestering än många andra branscher, dvs du kommer ut i arbetslivet fortare och har fler aktiva år och mindre skulder kopplade till studierKrille-72 skrev:
Då har du inte samma affärsidé som en rörmokare. Att sälja material, ta betalt för servicebil samt fakturera sin tid ingår ofta i en hantverkares affärsidé. Denna idé ska täcka löner och övriga OH kostnader samt generera en vinst. Tar du bort en del måste du höja en annan eller tulla på vinsten. Tar du bort för många delar riskeras konkurs. Något som inte är helt ovanligt i hantverksbranschen. Och nej. Alla konkurser är inte mygel även fast det förekommer.
skiter fullständigt i produktansvar. Det ligger bevisligen inte heller hos VVS-firman för fortsatt drift. Rörmokaren ska koppla rätt, sen kan han lämna.Krille-72 skrev: