Byggahus.se
Jag har en blandare som behöver bytas. Det är en FM Mattsson 5000 med vattenanslutning från väggen. Vattnet till tvättstället tas från samma anslutning med en koppling som sitter mellan blandare och vägg och då med utanpåliggande rördragning. Problemet är att den lösningen bygger mycket ut från väggen.

Min fråga är om det finns ett blandarfäste eller duschblandare som dels tar vatten från vägganslutning samt även fungerar som koppling för vidare rördragning utanpå väggen..?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Kan du ta en bild på hur det ser ut och ladda upp den till forumet?
Jag tror det underlättar att se vad du beskriver.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är inte 100% säker på att jag förstår problemet men om det handlar om att det är för trångt mellan blandfästet på väggen och den nya blandaren så finns det mellankopplingar som du sätter mellan blandfästet och blandare. T ex:

https://www.bauhaus.se/mellankoppling-trio-perfekta

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte 100% säker på att jag förstår problemet men om det handlar om att det är för trångt mellan blandfästet på väggen och den nya blandaren så finns det mellankopplingar som du sätter mellan blandfästet och blandare. T ex:

[länk]
Använd och fläckig blandare med duschslang i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Magnuslarsson72 skrev:

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Kan du ta en bild på hur det ser ut och ladda upp den till forumet?
Jag tror det underlättar att se vad du beskriver.
M Magnuslarsson72 skrev:

• Använt badkarsblandare med en duschslang och vattenledningsrör monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Med ett sånt här fäste kommer blandaren närmre vägg, men då behöver du också nya rör för dom verkar va böjda utåt nu.

[länk]
Är det ett fäste där inkommande vatten kommer från dolda rör i väggen? Eller är det fäste mot ”ren” vägg?
Rören på min bild är utgående mot tvättstället, inte inkommande.

Aha, nej jag trodde vattnet kom underifrån.

Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så du vill ha samma lösning men komma närmare väggen med blandare?!

Vad sitter nu emellan blandarfästena på väggen och blandaren?

Skulle Trio perfektas lösning bygga mindre och därmed lösa ditt problem? Eller är detta lösningen idag?

[bild]

[länk]
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Aha, nej jag trodde vattnet kom underifrån.
Det likar dagens lösning.
Idealet vore ett fäste utan mellankopplingar.
Har letat själv på nätet men inte hittat något så jag börjar tro att det inte finns.
Får nog leva med detta tills det är dags att göra om badrummet.

Claes Sörmland
M Magnuslarsson72 skrev:
Det likar dagens lösning.
Idealet vore ett fäste utan mellankopplingar.
Har letat själv på nätet men inte hittat något så jag börjar tro att det inte finns.
Får nog leva med detta tills det är dags att göra om badrummet.
En annan variant på mellankoppling som bygger minimalt (3 mm mindre än den förra):

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...nkoppling-m26x15-med-10-mm-avstickare-2363726

Men du får två klämringskopplingar snett under blandaren för att koppla rören vidare.

• Gilla
Magnuslarsson72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.