Byggahus.se
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Källa på det?
Jag har läst något om att en av mutationerna i den sydafrikanska, och troligen den brasilianska också, på något sätt lurar immunsystemet så att det inte minns att det har stött på viruset förut. Mycket kryptiskt men det var någon sånt det stod.

Nu hittade jag denna artikel: https://www.hngn.com/articles/23384...t-evolved-new-spike-protein-bypass-immune.htm
More telling is the ability to bypass the immune systems on several levels that should be studied.
Men det är väldigt lite kunskap man har idag om de två varianterna.

Ulltand Ulltand skrev:
Bad News. Abstract. ""SARS-CoV-2 501Y.V2, a novel lineage of the coronavirus causing COVID-19, contains multiple mutations within two immunodominant domains of the spike protein. Here we show that this lineage exhibits complete escape from three classes of therapeutically relevant monoclonal antibodies. Furthermore 501Y.V2 shows substantial or complete escape from neutralizing antibodies in COVID-19 convalescent plasma. These data highlight the prospect of reinfection with antigenically distinct variants and may foreshadow reduced efficacy of current spike-based vaccines""
[länk]
Intressant länk.
Man har väl haft ”otur” när man valde vilka antikroppar man klonade. Men visst, om 3 olika antikroppar slutar fungera. Det är oroväckande och det tyder på att många olika naturligt av infektion bildade antikroppar blir overksamma.
Vad gäller convalescent plasma får man väl byta till donatorer som haft det ”nya” viruset. Det går ju lite fortare att ta fram än nya vacciner.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[länk]

"Bakgrunden till det framgångsrika projektet är dels aktivt agerande av landets ledare, främst premiärminister Benjamin Netanyahu som har legat på tillverkarna med ideliga telefonsamtal – och som har tänkt sig att vinna valet i mars med hjälp av vaccinet. "

[bild]
Sedan kan den bara lätt måttligt konspiratoriskt lagde, ana att det landet inte "valdes" av en slump, av vaccintillverkarna. För det låter ändå otroligt, att en tjötande gubbe i telefon, skulle få dom att ge efter.

Staffan

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sedan kan den bara lätt måttligt konspiratoriskt lagde, ana att det landet inte "valdes" av en slump, av vaccintillverkarna. För det låter ändå otroligt, att en tjötande gubbe i telefon, skulle få dom att ge efter.

Staffan
Det fanns andra skäl också, Israel satsade allt på ett kort, betalade mycket mer och delar all data som Marlen skrev i inlägg #2325. "Dela all data" skulle troligen innebära brott mot svenska dataskyddslagen eller liknande samt få många svenskar att välja att avstå från vaccinering av integritetsskäl (och motsv. i många andra europeiska länder). Dessutom vet man sen tidigare att mycket storskalig vaccinering på kort tid fungerar i Israel.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns andra skäl också, Israel satsade allt på ett kort, betalade mycket mer och delar all data som Marlen skrev i inlägg #2325. "Dela all data" skulle troligen innebära brott mot svenska dataskyddslagen eller liknande samt få många svenskar att välja att avstå från vaccinering av integritetsskäl (och motsv. i många andra europeiska länder). Dessutom vet man sen tidigare att mycket storskalig vaccinering på kort tid fungerar i Israel.
Visst. Jag har ingen annan uppfattning än du. Det fanns säkert även andra skäl.
Men att tro att det bara var hans envetna telefonsamtal som fick tillverkarna att prioritera Israel, låter inte särdeles sannolikt. Eller hur?

Staffan

• Haha
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För alla som har rest nyligen eller kommer att resa från Norge gäller nu samma krav som för resande från Storbritannien, Sydafrika och Brasilien.
Folkhälsomyndigheten uppmanar därför alla inresande till Sverige som har vistats i Norge de senaste 14 dagarna att stanna hemma i minst sju dagar, att undvika kontakt med andra så långt det går, och att testa sig snarast efter ankomst till Sverige med uppföljande test fem dagar efter ankomst. Även övriga i hushållet bör stanna hemma i väntan på provsvar.
Dock finns särskilda regler för arbetspendlare.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-personer-som-varit-i-norge/

Tillägg: Regeringen planerar ett inreseförbud också enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.42

tusenett skrev:
Visst, visst.

”Svensk-brittiska läkemedelsföretaget Astra Zeneca har tagit emot 1 miljard dollar, motsvarande 9,6 miljarder kronor, från amerikanska myndigheter för att fortsätta utveckla ett vaccin mot coronaviruset. Bolaget har nu skrivit avtal om att producera minst 400 miljoner doser med start i september.”

[länk]

Jag anser det lite naivt att tro på det en VD säger, en sund skepsis kan vara rimligt att ha till deras uttalanden.
Dom säljer vaccinet utan vinst.

90% effektivitet såg man ju också i den undergrupp som fick halv dos så det är mer än VD-prat

BirgitS BirgitS skrev:
. Det dröjer sen då ung. 6 veckor innan vaccinet är omgjort om det stämmer och under den tiden kommer gamla och riskgrupperna att vaccineras med ett vaccin som inte skyddar dem mot den sydafrikanska varianten. Bör då de vaccineras om när ett modifierat vaccin kommer?
I så fall kommer ju tiden tills alla är vaccinerade att skjutas framåt i alla fall ett par månader.

Jag tror mer att man måste ta höjd för att det omgjorda vaccinet bara fungera på den nya mutationen liksom det gamla bara fungerar på relativt omuterat virus.

Vi riskerar (ganska hög risk imo) att få två pandemier som måste bekämpas med två olika vaccin.

Så helt klart så måste vi köra på med det vaccin vi har och göra allt för att hålla det Sydafrikanska och Brasilianska viruset borta.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror mer att man måste ta höjd för att det omgjorda vaccinet bara fungera på den nya mutationen liksom det gamla bara fungerar på relativt omuterat virus.
Hur virusvektorvacciner som AZ:s fungerar i det fallet kommer jag inte ihåg men m-RNA-vacciner borde väl kunna innehålla m-RNA som kodar för delar av flera virusvarianter.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur virusvektorvacciner som AZ:s fungerar i det fallet kommer jag inte ihåg men m-RNA-vacciner borde väl kunna innehålla m-RNA som kodar för delar av flera virusvarianter.
Ingen aning men det dräller ju inte av tex influensavaccin om klara olika typer. Men man blandar väl tror jag.

Oaktat så måste vi ta ner den dominerande varianten asap med befintligt vaccin,

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen aning men det dräller ju inte av tex influensavaccin om klara olika typer. Men man blandar väl tror jag.
Fast det vanliga influensavaccin tillverkas och fungerar ju helt annorlunda. Det är väl avdödat eller försvagat virus som har odlats fram i ägg, en gammal, välkänd och traditionell metod. Influensavaccinet är sen en blandning av 3 eller 4 sådana virustyper.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har läst något om att en av mutationerna i den sydafrikanska, och troligen den brasilianska också, på något sätt lurar immunsystemet så att det inte minns att det har stött på viruset förut. Mycket kryptiskt men det var någon sånt det stod.

Nu hittade jag denna artikel: [länk]
Men det är väldigt lite kunskap man har idag om de två varianterna.
Vad jag läst tidigare så är de nya ”muterade” viruset en samling av många tidigare kända mutationer där var och en inte är allvarlig, men rädslan är stor att spike-proteinet ska förändras så mycket att vaccinen inte fungerar. Det ska vi ta på allvar.
Men jag tycker det är vaga uttryck. If, might, arise questions etc.

I artikeln du länkade finns en länk till
The N501Y and K417N mutations in the spike protein of SARS-CoV-2 alter the interactions with both hACE2 and human derived antibody: A Free energy of perturbation study, bioRxiv
”The K417N mutation had much more pronounced effect and in a combination with N501Y fully abolished the antibody effect. This may explain the observed in UK and South Africa more spread of the virus but also raise an important question about the possible human immune response and the success of already available vaccines.”
Däremot låter ”fully abolishedoroväckande.

I någon amerikansk labboratorierapport läste jag att en av mutationerna på spikeproteinet gjorde att den exponentiella virustillväxten ökade med 20% och att det skulle kunna vara förklaringen till 70% ökad smittspridning i UK. Man hade använt petriskålar, lungvävnad och små djur hade fått nosa på varandra försatt bekräfta teorierna. Har tappat bort länken tyvärr.

En annan otrevlig effekt man sett är att bla makrofager, storätarna som ska glufsa i sig och förstöra virus som markerats av antikropparna, kan infekterad av viruset. Det kan inte föröka sig, men makrofagen utsöndrar olämpliga cytokiner och minskar ii antal. Den länken har jag också tappat bort..

Den här artikeln har detaljer om 501Y.V2.
South African SARS-CoV-2 variant escapes antibody neutralization, News-medical.net
”In addition, mutations in the RBD and NTD of spike have also been described in a novel variant that has recently emerged in Brazil. Furthermore, variants in the UK and United States have also been described, suggesting that new SARS-CoV-2 variants are emerging globally.”

”Furthermore, this variant showed substantial or complete escape from neutralizing antibodies in plasma taken from individuals who had recovered from COVID-19.
Importantly, the team showed that the K417N mutation played a crucial role in the viral escape.”

Behöver vi mer ”bevis” för att man kan bli återinfekterad?
Men det betyder väl inte heller att alla kommer att blir sjuka av det ”nya” viruset.
Slutsaten är bara ”new variants such as 501Y.V2 pose a significant risk of re-infection”.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SARS-CoV-2 infects monocytes and macrophages, without cytopathic effect, News-Medical
Ingen ny nyhet, men intressant. Inget som har med mutationer att göra såvitt jag förstår.

Det var den här jag tänkte på. Det finns en koppling till svår sjukdom.
Circuits between infected macrophages and T cells in SARS-CoV-2 pneumonia, Nature 11/1-21

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.