Byggahus.se
Krille-72 Krille-72 skrev:
Från bostadsrättslagen: Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler.

Här har vi roten till problemet att flera Brf:er börjar göra egna tolkningar. Läs flera gånger innan ni börjar kommentera.
Tack för svar. Vi kollar upp detta.

T Tättö skrev:
Tack för svar. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de tar inget ansvar. Vi har hemförsäkring med extra allt och bostadsrättsförsäkring men golvbrunnen är undantagen. Relining fungerar inte heller sägs det eftersom rören är av Pvc.
vi har haft en massa VVS killar som tittat på vårt badrum och vi har inget annat val än att göra en helrenovering.
Jo det har du. Om du läser mina inlägg och läser på lite så förstår du.

[länk]
Som du kommer märka om du läser på är det komplicerat med bostadsrättslagen och stadgar. Det finns mycket domar som är prejudikat.
En sak är säker. Andemeningen när man började skriva in i stadgarna var att bostadsrättsinnehavaren skulle ansvara för att rensa sin golvbrunn. Sen är det som vanligt. Tolkningarna och domarna börjar skena iväg så vi normala människor inte länge förstår. Det finns i många föreningar texter där det står att ansvaret för liggande stammar är bostadsrättsinnehavarens. Tänk nu tanken att föreningen ska utföra ett stambyte. Ska varje innehavare sätta igång och bila fram alla liggande stamar själva? Lite ologiskt kan man tycka.
Nej, läs på lite och stå på dig mot din Brf. En sprucken golvbrunn ska ligga på föreningen enligt mig om du inte varit försumlig. Hittar inskrivande stund ingen dom men är övertygad om att det finns. Är dock inte lika övertygad om att jag har rätt eftersom jag sett flera märkliga domar.
2) Ring ditt försäkringsbolag. Även här kan du få problem eftersom jag tolkar dig som att du inte har en vattenskada?
3) Religna brunnen. Hur ska Brf kunna hindra dig till detta om du ansvarar för brunnen?
Tack för svar. Vi får sätta oss ner och studera stadgarna. Kanske måste vi ta en jurist till hjälp att tolka stadgar o bostadsrättslagen

Jo det har du. Om du läser mina inlägg och läser på lite så förstår du.
Ok, vi får sätta oss in ordentligt i detta. tack för din hjälp.

T Tättö skrev:
Tack för svar. Vi får sätta oss ner och studera stadgarna. Kanske måste vi ta en jurist till hjälp att tolka stadgar o bostadsrättslagen
Jag kan bara tipsa dig om att er Brf högst sannolikt har fel. Det blir väldigt svårt att motivera hur du som Brf innehavare är ansvarig för en spricka i en golvbrunn som ligger ingjuten i föreningens stomme. Lägg ner lite tid att läsa inläggen och länkarna så kommer det att klarna. Tänk också på att en Brf ordförande ofta är en person utan kunskap som räckt upp handen på ett styrelsemöte.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara tipsa dig om att er Brf högst sannolikt har fel. Det blir väldigt svårt att motivera hur du som Brf innehavare är ansvarig för en spricka i en golvbrunn som ligger ingjuten i föreningens stomme. Lägg ner lite tid att läsa inläggen och länkarna så kommer det att klarna. Tänk också på att en Brf ordförande ofta är en person utan kunskap som räckt upp handen på ett styrelsemöte.
Jag har sparat alla dina svar på ett o samma ställe. Skall läsa igenom det ordentligt i morgon. tack för ditt engagemang

Claes Sörmland
Hur sjutton uppstår en spricka i en gjutjärnsbrunn? Den ligger ju inbäddad i betong och utsätts inte för fysiska krafter. Det var inte möjligen spolfirman som orsakade den?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur sjutton uppstår en spricka i en gjutjärnsbrunn? Den ligger ju inbäddad i betong och utsätts inte för fysiska krafter. Det var inte möjligen spolfirman som orsakade den?
Det tror jag inte. Dom upptäckte däremot en spricka om jag förstår tråden rätt. En spricka i en golvbrunn leder vanligtvis till en vattenskada i det egna badrummet samt i Lgh under. Nu finns ingen skada eller skadeorsak. Då säger försäkringsbolaget NEJ.
Men här ska vi renovera ett badrum.
För att det finns en spricka i golvbrunnen, som inte orsakat några skador, trots att man nyligen högtrycksspolat. OCH ansvaret ligger på en Brf innehavare....:thinking:

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vet inte hur sprickan uppstod. Vet att brunnarna är sen 68 och börjat rosta. Den tanken slog mig också att sprickan uppstod när de spolade. Jag tyckte att mannen rotade lite väl våldsamt i vår golvbrunn. Han ”kratsade” runt med ett verktyg.

Det är inget ovanligt att gjutjärnsbrunnar spricker, spontant. De rostar, och det finns inbyggda spänningar i materialet sedan gjutningen. När de rostat tillräckligt mycket så spricker de. Den mekaniska "åverkan" kommer alltså från brunnen själv.

• Gilla
Tättö och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det är inget ovanligt att gjutjärnsbrunnar spricker, spontant. De rostar, och det finns inbyggda spänningar i materialet sedan gjutningen. När de rostat tillräckligt mycket så spricker de. Den mekaniska "åverkan" kommer alltså från brunnen själv.
Annars brukar ju gjutjärn ge upp genom grafitisk rostning. Det heterogena materialet fungerar som små elektrolytiska celler som gör det poröst och skapar små hål.

Kanske när rosten expanderar så spräcker det brunnen? Jag visste vara inte att åldrande gjutjärn spontanspricker, det hade jag inte satt mina pengar på.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Från bostadsrättslagen: Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet.
Nu vet jag inte exakt vad du vill säga med citatet från Bostadsrättslagen men en golvbrunn kan knappast anses tjäna mer än en lägenhet. Det lagtexten syftar på är främst "stamledningar" som är till nytta för flera lägenheter och "passerar" en lägenhet.

• Gilla
Tättö och 1 till
  • Laddar…
Annars brukar ju gjutjärn ge upp genom grafitisk rostning. Det heterogena materialet fungerar som små elektrolytiska celler som gör det poröst och skapar små hål.

Kanske när rosten expanderar så spräcker det brunnen? Jag visste vara inte att åldrande gjutjärn spontanspricker, det hade jag inte satt mina pengar på.
Jag vet att de ofta spricker när de blir gamla. Att det beror på materialspänningar är min egen teori/slutsats. Det kan vara fel.

• Gilla
Tättö och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inte exakt vad du vill säga med citatet från Bostadsrättslagen men en golvbrunn kan knappast anses tjäna mer än en lägenhet. Det lagtexten syftar på är främst "stamledningar" som är till nytta för flera lägenheter och "passerar" en lägenhet.
Exakt så. Du har rätt. Tror du andemeningen från lagtextskrivaren är att Brf innehavarna helt plötsligt ska ansvara för alla ingjutna liggande ledningar som bara förser deras Lgh? Inkl golvbrunnen. Samma sak gäller ventilationen mm.
Det skulle se ut det om fru Karlson bestämde sig för att göra ett stambyte i Lgh fram till föreningens stam. Sen kommer föreningen och utför ett stambyte men byter bara stående stammen.
Jag har inte orkat leta på nätet men jag är till 99% säker på att det finns domar kring detta. Det är inte direkt ovanligt att ovetande Brf:er går in och skriver en det ena och en det andra i sina stadgar för att dom inte förstår bättre. Det hela är ganska logiskt eftersom en boende INTE får utföra ingrepp i föreningens stomme utan deras medgivande så kan en boende inte heller ansvara för det som ligger i föreningens stomme.
Hur skulle en Brf i aktuellt fall kunna hindra dig för att religna din brunn om brunnen är din?

Exakt så. Du har rätt.
Jag förstår nog inte riktigt vad du vill säga. Du säger att jag har rätt men sen känns det som du börjar argumentera emot det jag skriver.

Tror du andemeningen från lagtextskrivaren är att Brf innehavarna helt plötsligt ska ansvara för alla ingjutna liggande ledningar som bara förser deras Lgh?
Lagtexten du citerar handlar överhuvudtaget inte om denna typ av ledningar.

Det skulle se ut det om fru Karlson bestämde sig för att göra ett stambyte i Lgh fram till föreningens stam. Sen kommer föreningen och utför ett stambyte men byter bara stående stammen.
Sådana lösningar förekommer väl?

Det är inte direkt ovanligt att ovetande Brf:er går in och skriver en det ena och en det andra i sina stadgar för att dom inte förstår bättre.
Visst finns det många tveksamma stadgar, absolut!

Hur skulle en Brf i aktuellt fall kunna hindra dig för att religna din brunn om brunnen är din?
Om underhållsansvaret av golvbrunnen ligger på bostadsrättshavaren har jag svårt att se att föreningen kan hindra detta.

Så här säger Bostadsrättsägarna:

https://www.bostadsrattsagarna.se/underhållsansvar-16247894

Textdokument som beskriver ansvar för golvrännor och avloppsledningar inom bostadsrättsföreningar.

• Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.