128 569 läst · 2 396 svar
129k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Då är ju det ohederlig prissättning för den billigare kan ju vara minst lika bra som den dyraP Pin skrev:
Vad skulle kommentaren om mera jobb tillföra menar du? Han vet ju redan resultatet på jobbet och hur kontakten är mellan dem, så det enda som det kan påverka är ju priset.T ToRy skrev:Det är ett sms. Vad tycker du man ska fylla i med för kallprat för att separera frågan om pris från kommentaren om mer jobb? Vädersnack, senaste coronasiffrorna? Personligen tolkade jag det som att steelduck menade resultatet på jobbet, kontakten dem emellan OCH om priset var vettigt, inte att det var en fråga om kompispris.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
och varför skulle hantverkarens pris, kvalite eller sociala samspel påverkas av en hint om mer jobb? Det är solklart vad det handlade om och det såg garanterat rörmokaren också.T ToRy skrev:Det är ett sms. Vad tycker du man ska fylla i med för kallprat för att separera frågan om pris från kommentaren om mer jobb? Vädersnack, senaste coronasiffrorna? Personligen tolkade jag det som att steelduck menade resultatet på jobbet, kontakten dem emellan OCH om priset var vettigt, inte att det var en fråga om kompispris.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
"tummen mitt i handen", då har en rätt nedlåtande attityd. TS kanske är riktigt händig men saknar tid att göra jobbet själv, eller är sjuk eller skadad. TS kanske har en funktionsnedsättning som gör att hen inte han göra det själv, eller är 95 år gammal. Eller så kanske TS helt enkelt inte kan. Spelar det någon som helst roll?Grizzlybjörnen123 skrev:
Om vissa hantverkare skulle öppna restaurang så skulle det kunna se ut så här:
Kunden kommer in och tittar på menyn och beställer sen en maträtt för 100:-.
När det är dags att betala kommer notan som är på 200 kr. Kunden ifrågasätter om det är riktigt och restaurangägare förklarar att det stämmer, för självklart tillkommer serveringsavgift, och så måste ju ugnen ha regelbunden service och samma sak med diskmaskinen. Dessutom tillkommer ju momsen.
Kunden ifrågasätter igen: Det borde väl ingå eftersom det inte står specat?
Nu blir restaurangägaren arg och ställer sig och skriker: Din dumma jävel, det fattar ju alla att vi måste få betalt för ugn och diskmaskin också! Och ska vi inte få någon lön va? Du vill bara ha allt gratis och att vi ska vara oavlönade slavar! Laga din egen mat istället din jävla idiot! Jag ska fan sluta servera privatpersoner!
Någon annan kund på restaurangen hör bråket och anser liksom den första kunden att man ska vara tydlig med sina kostnader, men då kommer ytterligare några restaurangägare springande till platsen från sina angränsande restauranger. "Klar att du ska betala din dumma fan, vi är inga slavar". "Du kunde väl frågat om kostnaden för ugnen var inkluderad i priset om det nu är så jävla viktigt?"
Som tur är så uppför sig majoriteten av hantverkare, förlåt jag menar restaurangägare, sådär, men det är tyvärr inte helt ovanligt heller. Kunden ska ta eget ansvar, inte restaurangägaren...
Intressant diskussion.
jag som inte kommer från hantverkarsidan av jobbet men däremot jobbar i projekt förstår jobbet som ligger bakom innan och efter att det faktiska hantverkeriet utförs.
När jag hade VVS killen hos mig som hjälpte mig med saker som jag faktiskt behövde hjälp med och fakturerade från att arbetet med mitt jobb började tills det slutade.
Då måste man som kund förstå att själva jobbet kanske tar 45 minuter för ett proffs men det ska plockas ihop material, skrivas arbetsorder, skrivas faktura, packa bilen, köra till kund och köra hem samt en servicebilskostnad.
Att jag då fick betala för 2 timmar plus material var något jag redan innan räknat med och firman hade faktiskt specat detta innan samt på fakturan. Till skillnad från TS nudå.
Sen är man själv hemma och ställer en snäll fråga om man får hänga med och titta så kan man t.om. lära sig en sak eller 2 på köpet.....även om hantverkaren inte vill ha dig hängande över axeln egentligen
Men sålänge man inte är ivägen så får man passa på 
Hur skulle hantverkaryrkena överleva om de bara tog betalt för faktiskt arbete ute hos kund? Vet att många inte håller med mig men det är lite som att vara konsult, man måste fakturera 8 timmar om dagen annars kommer chefen fundera på vad man sysslar med.
jag som inte kommer från hantverkarsidan av jobbet men däremot jobbar i projekt förstår jobbet som ligger bakom innan och efter att det faktiska hantverkeriet utförs.
När jag hade VVS killen hos mig som hjälpte mig med saker som jag faktiskt behövde hjälp med och fakturerade från att arbetet med mitt jobb började tills det slutade.
Då måste man som kund förstå att själva jobbet kanske tar 45 minuter för ett proffs men det ska plockas ihop material, skrivas arbetsorder, skrivas faktura, packa bilen, köra till kund och köra hem samt en servicebilskostnad.
Att jag då fick betala för 2 timmar plus material var något jag redan innan räknat med och firman hade faktiskt specat detta innan samt på fakturan. Till skillnad från TS nudå.
Sen är man själv hemma och ställer en snäll fråga om man får hänga med och titta så kan man t.om. lära sig en sak eller 2 på köpet.....även om hantverkaren inte vill ha dig hängande över axeln egentligen
Hur skulle hantverkaryrkena överleva om de bara tog betalt för faktiskt arbete ute hos kund? Vet att många inte håller med mig men det är lite som att vara konsult, man måste fakturera 8 timmar om dagen annars kommer chefen fundera på vad man sysslar med.
Nä, det är jag medveten om, men det beror ju på att branschen inte vill arbeta på det sättet, vilket nästan garanterat beror på att de tjänar bättre pengar som det är. Det hade inte krävts en raketforskare för att få rätt på vilken kostnad man skulle ta per timme för att täcka restiderna.S SueCia skrev:
Tänk om restaurangägaren sitter i rullstol, är 95 år eller har tummen mitt i handen?Fairlane skrev:
"tummen mitt i handen", då har en rätt nedlåtande attityd. TS kanske är riktigt händig men saknar tid att göra jobbet själv, eller är sjuk eller skadad. TS kanske har en funktionsnedsättning som gör att hen inte han göra det själv, eller är 95 år gammal. Eller så kanske TS helt enkelt inte kan. Spelar det någon som helst roll?
Om vissa hantverkare skulle öppna restaurang så skulle det kunna se ut så här:
Kunden kommer in och tittar på menyn och beställer sen en maträtt för 100:-.
När det är dags att betala kommer notan som är på 200 kr. Kunden ifrågasätter om det är riktigt och restaurangägare förklarar att det stämmer, för självklart tillkommer serveringsavgift, och så måste ju ugnen ha regelbunden service och samma sak med diskmaskinen. Dessutom tillkommer ju momsen.
Kunden ifrågasätter igen: Det borde väl ingå eftersom det inte står specat?
Nu blir restaurangägaren arg och ställer sig och skriker: Din dumma jävel, det fattar ju alla att vi måste få betalt för ugn och diskmaskin också! Och ska vi inte få någon lön va? Du vill bara ha allt gratis och att vi ska vara oavlönade slavar! Laga din egen mat istället din jävla idiot! Jag ska fan sluta servera privatpersoner!
Någon annan kund på restaurangen hör bråket och anser liksom den första kunden att man ska vara tydlig med sina kostnader, men då kommer ytterligare några restaurangägare springande till platsen från sina angränsande restauranger. "Klar att du ska betala din dumma fan, vi är inga slavar". "Du kunde väl frågat om kostnaden för ugnen var inkluderad i priset om det nu är så jävla viktigt?"
Som tur är så uppför sig majoriteten av hantverkare, förlåt jag menar restaurangägare, sådär, men det är tyvärr inte helt ovanligt heller. Kunden ska ta eget ansvar, inte restaurangägaren...

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag tror de flesta håller med dig. Det är bara tydligheten som saknas. För dig var det självklart, för andra är det inte det och är man då lite rädd om sina kunder så är man tydlig innan problemet dyker upp, för det kommer det att göra då och då.L Leafy skrev:
Jag jobbar för övrigt som konsult och jag måste inte fakturera 8 timmar om dagen. Jag måste tidrapportera 8 timmar, men min chef säger "Kunden ska absolut betala för vår tid, men vi ska absolut inte fylla på med timmar som vi inte gjort kundnytta". Dvs jobbar jag 6 timmar för kunden så är det 6 timmar som jag matar in i tidrapporteringssystemet på det uppdraget, sen sätter jag 2 timmar "övrigt". Om vi däremot kommit överens om att kunden bokar mig hela dagen så får de betala för hela dagen, vare sig de har jobb till mig eller inte. Det har hänt att jag bokat in en heldag hos kund på deras begäran och så när jag kommer dit så säger kunden "Oj, var det idag, det har jag missat. Vi kan inte köra nu". Då säger jag helt enkelt "Jag har bokat hela dagen för er så den får ni betala, om jag inte hittar ett annat jobb nu. Jag har andra kunder som jag kan försöka med." Många gånger klarar sig kunden med att betala för 2-4 timmar för jag hittar en annan kund som jag kan åka till.
Äntligen någon som förstårL Leafy skrev:Intressant diskussion.
jag som inte kommer från hantverkarsidan av jobbet men däremot jobbar i projekt förstår jobbet som ligger bakom innan och efter att det faktiska hantverkeriet utförs.
När jag hade VVS killen hos mig som hjälpte mig med saker som jag faktiskt behövde hjälp med och fakturerade från att arbetet med mitt jobb började tills det slutade.
Då måste man som kund förstå att själva jobbet kanske tar 45 minuter för ett proffs men det ska plockas ihop material, skrivas arbetsorder, skrivas faktura, packa bilen, köra till kund och köra hem samt en servicebilskostnad.
Att jag då fick betala för 2 timmar plus material var något jag redan innan räknat med och firman hade faktiskt specat detta innan samt på fakturan. Till skillnad från TS nudå.
Sen är man själv hemma och ställer en snäll fråga om man får hänga med och titta så kan man t.om. lära sig en sak eller 2 på köpet.....även om hantverkaren inte vill ha dig hängande över axeln egentligenMen sålänge man inte är ivägen så får man passa på
Hur skulle hantverkaryrkena överleva om de bara tog betalt för faktiskt arbete ute hos kund? Vet att många inte håller med mig men det är lite som att vara konsult, man måste fakturera 8 timmar om dagen annars kommer chefen fundera på vad man sysslar med.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Verkar ju befängt att man ska behöva betala för tid som man inte kommer ihåg att man bokat. Du borde skickat en påminnelse dagen föreFairlane skrev:
Jag tror de flesta håller med dig. Det är bara tydligheten som saknas. För dig var det självklart, för andra är det inte det och är man då lite rädd om sina kunder så är man tydlig innan problemet dyker upp, för det kommer det att göra då och då.
Jag jobbar för övrigt som konsult och jag måste inte fakturera 8 timmar om dagen. Jag måste tidrapportera 8 timmar, men min chef säger "Kunden ska absolut betala för vår tid, men vi ska absolut inte fylla på med timmar som vi inte gjort kundnytta". Dvs jobbar jag 6 timmar för kunden så är det 6 timmar som jag matar in i tidrapporteringssystemet på det uppdraget, sen sätter jag 2 timmar "övrigt". Om vi däremot kommit överens om att kunden bokar mig hela dagen så får de betala för hela dagen, vare sig de har jobb till mig eller inte. Det har hänt att jag bokat in en heldag hos kund på deras begäran och så när jag kommer dit så säger kunden "Oj, var det idag, det har jag missat. Vi kan inte köra nu". Då säger jag helt enkelt "Jag har bokat hela dagen för er så den får ni betala, om jag inte hittar ett annat jobb nu. Jag har andra kunder som jag kan försöka med." Många gånger klarar sig kunden med att betala för 2-4 timmar för jag hittar en annan kund som jag kan åka till.
Sms-konversationen fördes innan jobbet var gjort. Hur mycket kontakt som hafts med rörisen har vi ingen aning om.S Strontus skrev:
Sen kanske TS är en sådan där mysko person som gillar att kommunicera med folk, vara artig, prata annat än bara kalla fakta. Jäkligt jobbigt med såna, för då kan man plötsligt behöva hantera alla möjliga färger på skalan, inte bara svart eller vitt...