128 575 läst · 2 396 svar
129k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
Fattar inte alla som tycker det är ok... Eller Jo jag fattar men hur tänker ni !?
Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.
Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.
Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...
Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!
I detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.
Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.
Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...
Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!
I detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Äh det är bara dolda kostnader som försvårar prisjämförelse. Ni som sysslar med sånt kommer ryka först när lågkonjunkturen kommer, roten försvinner och avregleringen sker. Hej hej konsument!
Den där Niklas kan väl ha en färdigskriven text med priser så att kunden vet vad ett arbetet kommer kosta, iaf när det kommer till sådana självklara saker som resor till och från arbetet.
ahh 500 kr per timme ja men då ingår inte resor, verktyg eller utbildningspaketet, förlängd garanti, bortforsling, arbetsbelysning. Öh!
Ni riskerar bara missnöjda kunder genom att inte berätta om de fasta kostnaderna.
Den där Niklas kan väl ha en färdigskriven text med priser så att kunden vet vad ett arbetet kommer kosta, iaf när det kommer till sådana självklara saker som resor till och från arbetet.
ahh 500 kr per timme ja men då ingår inte resor, verktyg eller utbildningspaketet, förlängd garanti, bortforsling, arbetsbelysning. Öh!
Ni riskerar bara missnöjda kunder genom att inte berätta om de fasta kostnaderna.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Hantverkare får inte heller betalt när dom kör till sin arbetsplats så sluta ljug. Den här diskussionen har avhandlats tusentals gånger och varje gång slutar den likadant.Forlowt skrev:
Jag antar att du jobbar på kontor. Om din arbetsgivare säger att du ska följa med till en kund för att demonstrera något, kunden ligger 2 timmar bort. Då jobbar du gladeligen gratis dessa fyra timmar? Tar du komp eller tjänstledigt då?
Hantverkare tror att den som anlitar ska veta vad de tar betalt för. Sluta vara så hårda, ts frågade ju ändå. Då tänkte väl inte röris på att skriva att det kostar för bilen med.
Om jag ställer frågan till en hantverkare vad tar du så räknar jag väl med att de berättar allt. Men hade inte bråkat om en timmes körning om de har det.
Men om de inte är transparenta och lägger till för mycket så ringer jag väl aldrig igen.
Om jag ställer frågan till en hantverkare vad tar du så räknar jag väl med att de berättar allt. Men hade inte bråkat om en timmes körning om de har det.
Men om de inte är transparenta och lägger till för mycket så ringer jag väl aldrig igen.
Amen! Håller helt medD Derbyboy skrev:Äh det är bara dolda kostnader som försvårar prisjämförelse. Ni som sysslar med sånt kommer ryka först när lågkonjunkturen kommer, roten försvinner och avregleringen sker. Hej hej konsument!
De flesta som jobbar med privatpersoner väljer att lämna fast pris för att slippa sådana här frågor. Sen är det bara att fundera på vad det priset skulle varit i detta fall. Det här låter som en väldigt seriös firma som utför arbete i 2 Tim men fakturerar för 3. Bara att hitta parkering och bära upp verktyg tar en stund.JA”Snabbe” skrev:
När det gäller Rot så myglas det idag åt andra hållet för att man ska vara billigast. Material läggs in som arbetskostnad. Servicebil bakas in osv. ” Vi tar inte betalt för servicebil mot privatpersoner. Det ingår i vår service”. Är en förklaring när frågan kommer från Skatteverket.
Vi tjänar pengar på arbete. Inte på material är en annan när frågan kommer från Skatteverket.
Min arbetsgivare skulle aldrig få för sig att ta mer betalt av en kund för att vårt kontor råkade ligga längre från kunden. Men så lever jag ju på återkommande och nöjda kunder också...S SueCia skrev:Hantverkare får inte heller betalt när dom kör till sin arbetsplats så sluta ljug. Den här diskussionen har avhandlats tusentals gånger och varje gång slutar den likadant.
Jag antar att du jobbar på kontor. Om din arbetsgivare säger att du ska följa med till en kund för att demonstrera något, kunden ligger 2 timmar bort. Då jobbar du gladeligen gratis dessa fyra timmar? Tar du komp eller tjänstledigt då?
Nu blandar du ihop lön till hantverkaren och debitering till kund. Är du enmansföretag så är skillnaden inte så stor kanske.S SueCia skrev:Hantverkare får inte heller betalt när dom kör till sin arbetsplats så sluta ljug. Den här diskussionen har avhandlats tusentals gånger och varje gång slutar den likadant.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Fast om firma A redovisar på det sättet du vill och firma B på det sättet som är kutym. Då kommer firma B få alla jobb eftersom firma A ser dyr ut i jämförelse.Forlowt skrev:
Enda sättet det skulle funka var en lag som krävde att alla redovisar så, ingen firma vill vara den första att se dyr ut.
Du menar att taxi inte har en framkörningsavgift? Förstår ditt inlägg eftersom du flyger med Ryan och aldrig har åkt taxi. Har du med dig egen papperspåse till affären också när du köper tomater?Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Därför att du jobbar på kontor och de få timmar på ett år går som ”slasktid” kanske eller hur??Okarlsson skrev:
Men nu var ju frågan om du jobbar gratis när du reser till kund, jag är inte det minsta intresserad av vad din arbetsgivare gör.
Det är väl såklart kunden som betalar allt: bil, arbetet, resorna, utbildningen osv. Vem skulle annars betala det?
Allt handlar ju bara om hur det redovisas för kund eller snarare hur det inte redovisas......innan fakturan kommer
Allt handlar ju bara om hur det redovisas för kund eller snarare hur det inte redovisas......innan fakturan kommer