Byggahus.se
Han kanske har ett kvitto från firman som satte upp det.

Uppmana inte till olagligheter.

Johan&Ana skrev:
Jag har svårt att se att grannen kan bevisa att han är ägare av ett staket som står på min tomt.
Det räcker ju med att någon annan sett när han satte upp det!

Som grannen uppenbarligen beter sig mot alla grannar så tror jag inte någon är på hans sida och utan kvitto från en firma så kommer ord stå mot ord. Skule även tippa på nedlagt på grund av bristande bevis ( bristande motivation av utredare) innan det kommer någon vart. Tar man inte till små tjuvknep(mindre olagliga handlinger) mot den sortens människor kommer du bli överkörd så länge du bor kvar.

Blir det ett civilmål så behövs inte bevis, det räcker att argumentationen väger över åt endera hållet.

Rör inte staketet! Det har för mycket potential att gå snett. Gå den korrekta juridiska vägen istället.

J
Troberg skrev:
Gör inte det!

Det är egenmäktigt förfarande, ett rätt allvarligt brott. Ägande är en sak, placering en annan, blanda inte ihop dem, för de hänger inte ihop. Det är ungefär som om någon parkerar på din tomt. Ja, bilen står på din tomt, men det är inte din bil och du får inte lov att flytta den.
Så om grannens staket står på min tomt har jag då rätt att måla det i vilken färg jag vill?

Gissningsvis lika mycket som du har rätt att måla om bilen... dvs inte alls.

J
shieldfire skrev:
Gissningsvis lika mycket som du har rätt att måla om bilen... dvs inte alls.
Så trodde jag med men jag tolkade det so skrevs ovan tvärtom.

Min far hadde en liknade tvist med ett staket till en hage.. Där var staketet oxo på fel sida gränsen. Min far tog grävmaskienen och grävde ett 1m djupt dräneringsdike en halvmeter in på vår mark och sen hadde naturen sin gång och skiten kasade ner i diket... Sen var det inga problem att röja bort deras numera liggande brädhög...

• Gilla
Gsb
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Tredimensionella fastighetsgränser handlar väl mest om att man skall kunna göra fastigheter av tunnelbanestationer och liknande anläggningar under markytan.

....
Vädligt långt från trådens ämne men det är sällan jag får chansen att "ge tillbaka" något som jag kan på den här sidan... för allt jag lär mig:
3D-fastighetsbildning är till för att kunna ha olika syften på samma fastighet, exempelvis affärsverksamhet i ett plan och bostäder i ett annat... och dessutom med olika ägare i olika plan...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
F frågetecken skrev:
Jag skulle tänka mig för mycket noga. Är det värt att reta upp en instabil människa ännu mer? Ni ska ju leva med eländet. Om han är gammal är kanske problemet snart borta?
Idag lever äldre längre än ungdomar

För min del är problemen över. Flyttade 2012. Däremot är min tidigare fastighet nu inne på sin 5:e ägare efter mig allt tack vare min gamla granne...

• Gilla
  • Wow
sysmali och 5 till
  • Laddar…
R
G Grantoppen skrev:
Jag har en mycket besynnerlig granne där enda kontakten vi har är när han gormar, skriker eller hotar oss av en eller annan anledning. Kanske ska nämna att ingen av de andra grannarna har någon bättre kontakt, men vi har oturen att ha tomten närmast så vi får väl ta lite mer än de andra. Denna granne är i alla fall väldigt mån att hävda sina tomtgränser dvs han försöker ta för sig av alla andras tomter och har väl tagit i anspråk ett par hundra kvadratmeter av kommunmarken bredvid sin fastighet. Hur som helst vi har nu upptäckt att grannen har satt upp ett staket in på vår tomt. Det är inte mycket, men jag är tämligen trött på grannens uppförande och är inte intresserad av att "bjuda på" en endaste centimeter. Vad gör man? Har jag rätt att rycka loss den del som står på min tomt?
Tråkigt att du utrycker ovilja mot din granne kanske baserat på att grannen inte mår bra av mobbande grannar
Du har dock rätt i att hans staket inte ska inkräkta på din tomt...
Skriv ett mycket kort brev till grannen och upplys om att han måste flytta staketet in på sin tomt så att det kan underhållas från hans fastighet
Om så inte sker i rimlig tid så river du staketet..

Som sagt grannsämja är inte demokratisk....
I Knutby sektliknande områden har gruppen kanske inte rätt som norrmannen sa som i hyrbil från Heathrow flygplats hörde radion säga... warning lunetic in wrong lane from Heathrow...
En jag seer hundratals ..... sa norrmannen

R Renoverajämt skrev:
Tråkigt att du utrycker ovilja mot din granne kanske baserat på att grannen inte mår bra av mobbande grannar
Skriv ett mycket kort brev till grannen och upplys om att han måste flytta staketet in på sin tomt så att det kan underhållas från hans fastighet

I Knutby sektliknande områden har gruppen kanske inte rätt som norrmannen sa som i hyrbil från Heathrow flygplats hörde radion säga... warning lunetic in wrong lane from Heathrow...
Grannen är polisanmäld av SÅ många människor och många av dom känner inte alls varann. Det har gällt misshandel, bedrägeri, hot, skadegörelse mm. Och att personen aldrig döms är kanske inte så underligt när man ser hur brottsmål behandlas när det gäller betydligt allvarligare saker. Polisen själva sa till mig "Det är ju synd om personen. Den mår ju inte bra." och det känns ju väldigt förtroendeingivande...

Har numera bara normala grannar runt min nya fastighet vilket jag även hoppas att alla som bott efter mig i min gamla fastighet fått när även dom lämnat den.

R Renoverajämt skrev:
Läser du inte trådarna, denna var från 2011 och ts skriver att flytt gjordes 2012:crysmile:

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R
G Grantoppen skrev:
Grannen är polisanmäld av SÅ många människor och många av dom känner inte alls varann. Det har gällt misshandel, bedrägeri, hot, skadegörelse mm. Och att personen aldrig döms är kanske inte så underligt när man ser hur brottsmål behandlas när det gäller betydligt allvarligare saker. Polisen själva sa till mig "Det är ju synd om personen. Den mår ju inte bra." och det känns ju väldigt förtroendeingivande...

Har numera bara normala grannar runt min nya fastighet vilket jag även hoppas att alla som bott efter mig i min gamla fastighet fått när även dom lämnat den.
Hoppas du mår bättre på det nya stället människor mår inte bra av galna grannar och här på forumet visar sig ofta hån och liknande mobbingtendenser
Tragiskt att rättsamhället brutit ihop och politikerna julhandlar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.