Hej! Mitt lägenhetshus är byggt 1938. Jag har nyligen uppmärksammat denna skiva som sitter mellan fönsterbänk och ventil vid fönstrena. Ser det ut att vara asbest? Nojar nu rätt rejält för min och särskilt sonens del, eftersom det är tilluft.
Men oavsett vad det är för material i denna skiva. Hur skulle det i så fall kunna lossgöras och spridas runt i luften. För du är väl inte där och rapar loss lite av den flera gånger om dagen.
Skulle väl farligt om det vore plutonium i den så den spred radioaktivitet. Men i övrigt lär den inte förorsaka något om den får fortsätta vara där den är i ytterligare dryga 80 år.
Skulle väl farligt om det vore plutonium i den så den spred radioaktivitet. Men i övrigt lär den inte förorsaka något om den får fortsätta vara där den är i ytterligare dryga 80 år.
Nej, jag är inte där och rapar. Tänkte att om den isolerar ventilen så kanske luften är där och tär på den. Men är nojig av mig i allmänhet.GoC skrev:
Men oavsett vad det är för material i denna skiva. Hur skulle det i så fall kunna lossgöras och spridas runt i luften. För du är väl inte där och rapar loss lite av den flera gånger om dagen.
Men även om det vore asbest i skivan så lör du få in mer asbestfibrer vi tilluftsventilen än om det skulle vara asbest.L Lämmelen skrev:
Det finns betydligt större faror att ödsla nojjan på än om det skulle råka finnas asbest i en konstruktionsdel i en lägenhet. Skulle tro att bara luften i en tätort är betydligt mer skadlig. Men mest skadlig är oron för allt som man tror eventuellt kan vara farligt.
Liknande trådar
-
Lim bakom glasfiberväv - Asbest?
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver snabb bedömning av asbest
Miljö & Hälsa -
Asbest i golv lgh byggd 1959
Byggmaterial & Byggteknik -
Byggföretag missköter asbesthantering i vårt hem
Miljö & Hälsa -
Till asbestkunniga: finns det verkligen i dessa (typ alla) material?
Byggmaterial & Byggteknik