Byggahus.se
Johanlidman Johanlidman skrev:
Jag har pratat med grannen och han försökte slingra sig men jag ska skriva ett papper där vi båda undertecknar och får varsin kopia att till våren ska uppfarten kontrolleras (ligger snö nu där) och åtgärder att fixa uppfarten ska göras. Han försökte skylla på att det var inte hans ansvar då det var hans svartarbetare som hade gjort det men jag proxade på att han har ju ansvaret då det är han som hyrt in dom att göra detta jobbet, han var desutom med dom undertiden som dom skrapade asfalten. Åtgärdas inte asfalten i vår så får jag gå vidare med det, då har jag även ett papper där det står att det ska åtgärdas med hans namnteckning.

Vill att allt ska lösas smidigt utan onödigt tjafs då husen står 5meter ifrån varandra.
Hälsningar Johan
Precis. Man kan ju vända på det och han hade ju inte tyckt skador orsakad av andra som okej.

• Gilla
Johanlidman
  • Laddar…
Tänkte formulera pappret något i denna stilen att uppfarten ska gås igenom i vår av grannen X och mig (2021) därefter ska uppfarten lagas av grannen X från skador som orsakats av grävmaskinen (både hjul skador och skrap samt risp skador från skopan) samt att uppfarten ska rengöras från schaktmassor som lämnats kvar. Eventuellt vattensamling som sker brevid garaget vid regn pga ändrade förhållanden vid dränering.

Eller är det bättre att prata med en jurist angående hur formuleringen ska se ut?.

Har ca 1cm lera/jord på min uppfart som dras in i huset, bilen med mera..
Hälsningar Johan Lidman

J JonasElander skrev:
Jag hade nog sagt att ”Du, jag känner att jag inte riktigt får gehör när vi pratar” . ”Min upplevelse (som han inte kan ta ifrån dig) är att vi kom överens om - det du tycker att ni kom överens om-.
Jag skulle vilka lägga om asfalten med ett tunnare lager och det skulle kännas som en bra kompromiss om vi betalar hälften var.

vill han inte det så skulle jag bita i det sura och sedan kommer jag inte att bistå eller hjälpa den grannen mer. Nu är vi bara grannar som hälsar och håller god ton.[/QUOT
P pemu skrev:
"Lite får man räkna med..." Precis den typ av svar som får mig att tända på alla cylindrar.

"Varför i helvete ska jag betala för skador som du orsakat?!!" Blir ju det självklara svaret.

De fanns ju inte där innan han härjade och de ska inte finnas där när han är klar.
Han är inte klar.

Det är DU som avgör vad andra får göra på din tomt, eller inte. Och när de är klara eller inte.

Om du lånar hans bil och lämnar tillbaka den krockad med samma argument så hade han inte accepterat.

Och om han fortsätter med sitt argument så visar han ingen vilja att göra rätt för sig och "Då får han räkna med lite...! “

Din granne skuld-frammanar dig, ungefär som det var ditt fel som lät grannen få som han vill.
Det känns omvänt på något sett när han säger att du ska räkna med lite skador.

Tänkte formulera pappret något i denna stilen att uppfarten ska gås igenom i vår av grannen X och mig (2021) därefter ska uppfarten lagas av grannen X från skador som orsakats av grävmaskinen (både hjul skador och skrap samt risp skador från skopan) samt att uppfarten ska rengöras från schaktmassor som lämnats kvar. Eventuellt vattensamling som sker brevid garaget vid regn pga ändrade förhållanden vid dränering.

Eller är det bättre att prata med en jurist angående hur formuleringen ska se ut?.

Har ca 1cm lera/jord på min uppfart som dras in i huset, bilen med mera..
Hälsningar Johan Lidman
Jag tror det är overkill att snacka med en jurist för det här... utgå från ett standard exempelkontrakt och modifiera den efter behov. Tänk på att försöka få med sista-datum för besiktningen, och för reparationen. I det finstilta skulle du kunna säga att du tar in en egen firma för reparationen som grannen bekostar ifall han inte åtgärdat skadan innan deadline eller är dåligt utfört.

K Kirre2 skrev:
Dolda fel anges väl aldrig vid köp, det är därför de är dolda.
Jo det är Du ansvarig till göra. Dolda fel är sådant Du inte kan upptäcka finns vid okulär granskning Du själv är skyldig göra. Kan Du se felen är det inget dolt fel och du kan inte klaga på det sedan. Medan om Du finner ett dolt fel senare som vi, när det ösregna för mycket rann det in genom garageportens nedre del. Detta var känt av grannarna att det gjorde och deras skyldighet att tala om, att brunnen räcker inte till utanför. Något vi omöjligt kan upptäcka finns sådan brist som orsakar vatten skador.
Nu fick vi det åtgärdat av kommun som dosera vägen rätt så allt vatten från gatan som rann ned, inte gör det längre och sedan satt dit en ny fönstervägg med glasad altandörr och murat över golvbrunnen inne, hindrar det stiger upp den vägen. Så den kostnad för vattenskadorna och åtgärda felet, hamna på säljaren när jag stämde. Endast den som själv inte känner till det finns ett dolt fel, kan komma undan, men inte när grannarna känner till det och att de haft det många gånger. Så dolda fel skall anges finns och utförligt beskrivas om säljaren känner till det. Mäklaren ger en blankett att fylla i om det finns dolda fel och annars skriva försäkran om att det inte gör det. Det han gjort.
Skulle jag aldrig gjort, utan i stället skriva i avtalet att vi friskriver oss från alla eventuella brister eller dolda fel om det finns några, köparen köper i befintligt skick med alla fel och brister som kan finnas. Det är smartast göra och passar det inte så köp inte, det gör nästa annars, det är brist på hus och bostäder i hela landet.

• Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det känns omvänt på något sett när han säger att du ska räkna med lite skador.
Mina tips är:
1. Se till att dokumentera allt; vad som hände och vem sa vad o när. Skriv ner - minnet är kort och beviskrav stora.
2. Ta foto! Många! Från alla håll o kanter, gärna med tumstock eller annat som visar storlek.
3. Ring ditt försäkringsbolag o kolla vad som ingår i villaförsäkringen; tala med deras jurist o få råd. Var beredd på process.
4. Kontakta bra jurist/advokat med kunskap i skadeståndslagen o gärna med referenser på vunna mål.
Begär offert på vad denne tror kalaset kostar, och taktik för att vinna.
Sätt ett maxbelopp, beroende på vad försäkringen säger.
Många tar ärenden tills ’pengarna’ är slut, så se till att få kontinuerlig uppdatering om hur ärendet fortskrider.

i ditt fall tror jag att det räcker med ett brev från advokat, så backar grannen och inser det är billigast att återställa.

Men glöm inte att allt ska ske skriftligt och med ditt skriftliga godkännande, vem som gör vad o när; och med ditt godkännande vid besiktning efter avslut.

Lycka till!
.

• Gilla
Oneip och 2 till
  • Laddar…
P
B Berggren< skrev:
Jo det är Du ansvarig till göra. Dolda fel är sådant Du inte kan upptäcka finns vid okulär granskning Du själv är skyldig göra. Kan Du se felen är det inget dolt fel och du kan inte klaga på det sedan. Medan om Du finner ett dolt fel senare som vi, när det ösregna för mycket rann det in genom garageportens nedre del. Detta var känt av grannarna att det gjorde och deras skyldighet att tala om, att brunnen räcker inte till utanför. Något vi omöjligt kan upptäcka finns sådan brist som orsakar vatten skador.
Nu fick vi det åtgärdat av kommun som dosera vägen rätt så allt vatten från gatan som rann ned, inte gör det längre och sedan satt dit en ny fönstervägg med glasad altandörr och murat över golvbrunnen inne, hindrar det stiger upp den vägen. Så den kostnad för vattenskadorna och åtgärda felet, hamna på säljaren när jag stämde. Endast den som själv inte känner till det finns ett dolt fel, kan komma undan, men inte när grannarna känner till det och att de haft det många gånger. Så dolda fel skall anges finns och utförligt beskrivas om säljaren känner till det. Mäklaren ger en blankett att fylla i om det finns dolda fel och annars skriva försäkran om att det inte gör det. Det han gjort.
Skulle jag aldrig gjort, utan i stället skriva i avtalet att vi friskriver oss från alla eventuella brister eller dolda fel om det finns några, köparen köper i befintligt skick med alla fel och brister som kan finnas. Det är smartast göra och passar det inte så köp inte, det gör nästa annars, det är brist på hus och bostäder i hela landet.
Det här är ju helt OT men kan inte låta bli att kommentera...

En uppfart och gata ligger ju helt synlig och självklart hade man kunnat förstå att det hade kunnat rinna vatten dit det inte ska, om ni hade tänkt på det. Så att få igenom en stämning är höjden av tur skulle jag vilja säga. Säljarna visste säkert, men det var ju också uppenbart att det förelåg en risk för det, så de behövde ju egentligen inte heller skriva in det.

Sen håller jag med om att alla kända fel ska skrivas in vid försäljning. Men ett dolt fel som man inte känner till kan ju omöjligt skrivas in.

R
Jag har pratat med grannen och han försökte slingra sig men jag ska skriva ett papper där vi båda undertecknar och får varsin kopia att till våren ska uppfarten kontrolleras (ligger snö nu där) och åtgärder att fixa uppfarten ska göras. Han försökte skylla på att det var inte hans ansvar då det var hans svartarbetare som hade gjort det men jag proxade på att han har ju ansvaret då det är han som hyrt in dom att göra detta jobbet, han var desutom med dom undertiden som dom skrapade asfalten. Åtgärdas inte asfalten i vår så får jag gå vidare med det, då har jag även ett papper där det står att det ska åtgärdas med hans namnteckning.

Vill att allt ska lösas smidigt utan onödigt tjafs då husen står 5meter ifrån varandra.
Hälsningar Johan
Det är därför du ska anmäla honom till Skatteverket.
En seriös firma har ansvarsförsäkring. Om han har anlitat svart arbetskraft är det hans ansvar. Han kommer få väldigt svårt att förklara det för sitt försäkringsbolag och antagligen få stå för fiolerna att återställa din uppfart.
Ring genast ditt försäkringsbolag så du har ett ärende igång.

• Gilla
FruNilsson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis. Hade tagit 10 minuter. Suck vad trött man blir.
Här tippades bärlager på grusvägen härom månaden trots att jag bara en timme innan hade sagt till dem att förvarna om de behövde tippa på sidan om så att jag kunde lägga ut en gammal press. Grrrrr...
Hej.
Jag beställde hem ett lass kross till en torsdag när jag skulle vara hemma.
På onsdagen när jag kom hem så låg lasset där, i en hög och inte utspritt som jag ville........
Ringde då firman och bad att de skulle komma ut med en lastmaskin och sprida ut det eftersom överenskommelsen sprack.
Eller så: "Skickar ni ingen faktura så fixar jag det själv".

Leverera alltid ett problem OCH en lösning så brukar det gå bra.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det finns lagningsasfalt som kanske kan användas för att fylla igen skadorna.
Säg till din granne att du fixar skadorna och begär att han ska stå för materialkostnaden.

Spontant låter det som ett relativt litet problem som borde kunna lösas utan "gnabb" med grannen.
Lagningsasfalt håller inte enligt min kompis som jobbat många år med asfalt. Det är problemet med att den gamla asfalten är bättre en den nya miljövänliga de lägger nu och lagningsasfalt det är lite ovanpå plåster men det blir problem igen. Jag har samma problem på min tomt där asfalten faller av pga av höjdskillnader.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
R
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag beställde hem ett lass kross till en torsdag när jag skulle vara hemma.
På onsdagen när jag kom hem så låg lasset där, i en hög och inte utspritt som jag ville........
Ringde då firman och bad att de skulle komma ut med en lastmaskin och sprida ut det eftersom överenskommelsen sprack.
Eller så: "Skickar ni ingen faktura så fixar jag det själv".

Fungerar knappast på oseriösa svartarbetare som i tråden, vilket man inte ens ska ta i med tång då det biter en i baksätet.
Annars (y).
Avtal är avtal.
Tyvärr är muntligt avtal dött om du inte spelar in det.
Heder och moral är adjö idag.

C
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så, vad föreslår du för lösning i detta fall?

R
Tror fortfarande.
Fota allt, skriv ned allt inklusive datum.
Hör med ditt försäkringsbolag.
Har grannen anlitat svart är han ansvarig. Anmäl honom till Skatteverket.
Vid tvist kommer han få väldigt svårt att förklara varför det dykt upp en entreprenör på din mark och dessutom förstört den samtidigt som hans blev mystiskt bättre.
Hans försäkringsbolag lär knappast lägga krut på det.

• Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
Är asfalten TRASIG? Eller är det rispor/skönhetsfel?

F FruNilsson skrev:
Mina tips är:
1. Se till att dokumentera allt; vad som hände och vem sa vad o när. Skriv ner - minnet är kort och beviskrav stora.
2. Ta foto! Många! Från alla håll o kanter, gärna med tumstock eller annat som visar storlek.
3. Ring ditt försäkringsbolag o kolla vad som ingår i villaförsäkringen; tala med deras jurist o få råd. Var beredd på process.
4. Kontakta bra jurist/advokat med kunskap i skadeståndslagen o gärna med referenser på vunna mål.
Begär offert på vad denne tror kalaset kostar, och taktik för att vinna.
Sätt ett maxbelopp, beroende på vad försäkringen säger.
Många tar ärenden tills ’pengarna’ är slut, så se till att få kontinuerlig uppdatering om hur ärendet fortskrider.

i ditt fall tror jag att det räcker med ett brev från advokat, så backar grannen och inser det är billigast att återställa.

Men glöm inte att allt ska ske skriftligt och med ditt skriftliga godkännande, vem som gör vad o när; och med ditt godkännande vid besiktning efter avslut.

Lycka till!
.
Att anlita advokat är väldigt dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.