120 689 läst · 769 svar
121k läst
769 svar
Så här fungerar lantmäteriet
Förändring på bekostnad av befintlig verksamhet är bara kosmetika...Claes Sörmland skrev:
Jag håller med. Det finns en stor vilja att förändra och effektivisera inom Sveriges myndigheter. Har du inte den uttalade professionella ambitionen så har du liten möjlighet att klättra i hierarkierna. Man kan som nämnts ovan diskutera om man satsar förändringsresurserna rätt sak men förändring och nya projekt är en del av chefskulturen.
Sen kan det nog vara så att myndighetspersonalen kanske inte tycker det är jättestimulerande att få en ny chef vart tredje år som har fått feeling för ännu ett effektiviseringsprojekt. Och inte sällan blir det ju halvmesyrer eller att förändringen kostar mer än den smakar ur effektivitetshänseende. Men så är det ju med förändring, det är lätt att riva det gamla men svårare att bygga upp något nytt.
Effektivitet om verksamhetens etiska mål inte nås är inget värd
Japp problemet med förändring med uppifrån styrda organisationer som myndigheter är just att innan cirkeln är sluten i utvecklingsprocessen är resultatet föråldrat... myndigheter skulle behöva lära sig av mjukvaruutveckling av säkerhetsklassad mjukvara...Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte min bild. Tittar vi exempelvis på Transportstyrelse-skandalen var den utloppet av mycket hårda politiska krav att digitalisera verksamheten. Tittar vi på Arbetsförmedlingen har den lagt hundratals miljoner på jobbsök- och matchningssystem. Tittar vi på digital ärendehantering ligger Skatteverket, Finansinspektionen och Försäkringskassan bra till, exempelvis.
Huruvida staten prioriterar rätt saker och jobbar på rätt sätt kan man förstås fråga sig, men att det finns ett förändringstryck tycker jag är tydligt.
Det finns inga marginaler för buggar med människor
Transportstyrelseskandalen är typisk för politiker som helt saknar It kompetens...Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte min bild. Tittar vi exempelvis på Transportstyrelse-skandalen var den utloppet av mycket hårda politiska krav att digitalisera verksamheten. Tittar vi på Arbetsförmedlingen har den lagt hundratals miljoner på jobbsök- och matchningssystem. Tittar vi på digital ärendehantering ligger Skatteverket, Finansinspektionen och Försäkringskassan bra till, exempelvis.
Huruvida staten prioriterar rätt saker och jobbar på rätt sätt kan man förstås fråga sig, men att det finns ett förändringstryck tycker jag är tydligt.
Digitalisering måste ske inifrån en verksamhet då utveckling är evolution inte revolution
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 835 inlägg
Det håller jag inte heller med om. För att vissa saker ska ske måste det till ett rejält ledningstryck.R Renoverajämt skrev:
Dock tror jag att det är svårt att arbeta med utveckling i offentlig sektor i stor skala pga. reglerna om offentlig upphandling. Man måste helt enkelt bestämma för mycket innan man börjar, vilket verkar göra stora projekt oerhört svårstyrda och det blir svårt att ha det evolutionära tänk du talar om. Där har vi i den privata sektorn det betydligt lättare i att vi kan jobba mot mer diffusa mål och styra om allt eftersom vi ser hur det går. Det är svårt om inte omöjligt att upphandla den typen av flexibilitet enligt LOU.
Inte för en sekund tror jag att ens du själv tror på allt du har slängt ur dig i den här tråden.R Renoverajämt skrev:
Ja LOU tror att det finns konkurrerande produkter i utvecklingsområdet tyvärr är det sällan som man tillåts välja optimala val vilket omöjliggör projektNötegårdsgubben skrev:
Det håller jag inte heller med om. För att vissa saker ska ske måste det till ett rejält ledningstryck.
Dock tror jag att det är svårt att arbeta med utveckling i offentlig sektor i stor skala pga. reglerna om offentlig upphandling. Man måste helt enkelt bestämma för mycket innan man börjar, vilket verkar göra stora projekt oerhört svårstyrda och det blir svårt att ha det evolutionära tänk du talar om. Där har vi i den privata sektorn det betydligt lättare i att vi kan jobba mot mer diffusa mål och styra om allt eftersom vi ser hur det går. Det är svårt om inte omöjligt att upphandla den typen av flexibilitet enligt LOU.
Digitaliseringen måste framtvinga lagändringar
Har ett exempel från Lilla Edet. När en bekant (Kallad X) hade köpt en liten jordbruksfastighet utan boningshus ansökte han om bygglov för att bygga bostad. Lantmäteriets karta över gränser fick han via kommunen. En blivande granne hade sin väg över X:s mark. Nu ville x: anslut sin utfart till vägen men fick nej. Grannen påstod att han ägde den mark där utfartsvägen var och kartan var felaktig.
När X kontaktade lantmäteriet fick han en bekräftelse att sedan ett antal år hade avstyckning skett. Att det inte var infört på kartan möttes med en axelryckning.. Nu var det så lyckligt att X fick kontakt med en numera pensionerad lantmätare som för 40-50 år sedan hade gjort avstyckning på grund att en ny allmän väg skulle dras fram och fastigheterna fick därmed nya gränsdragningar. Pensionären erbjöd sig att leta i lantmäteriets arkiv för att ta fram handlingarna. Handlingarna fanns där men den nya gränsen var ej inritad. Kommunen tillhandahåller alltså en karta som den får från lantmäteriet men man kan inte lita på att den är uppdaterad med fastighetsgränser. Enligt min sagesman hade ingen på kontoret vetat hur de skulle hitta i deras egna register.
Registren är ju numera datoriserade och kunskapen om hur man tittar i gamla handlingar är tyvärr sparsam. Avstyckning som gjorts före datoriseringen är inte alltid införda. Vissa servitut införs inte heller när myndigheten datoriserar.
Ett annat exempel: Till vårt sommartorp hörde ett mindre skogsområde. Detta hade beteckningen 1:10.i deklarationen. Plötsligt upphörde 1:10 i deklarationspapperen. Långt senare upptäckte jag att detta område hade tillförts en annan markägare. Inget beslut ingen information till mig eller den nye markägaren!.
När jag sedan kontrollerade köpehandlingen från 1925 visade det sig att 1:10 inte skulle tillhöra oss överhuvudtaget. Det rätta området hade ej inlagts i registren
Enligt kontraktet gällde det ett annat område än 1:10. HOPPSAN. Fel från början sen gör man ändringar utan att meddela. Man häpnar. vill man sedan rätta till ett felaktigt beslut kostar det tydligen pengar.
När X kontaktade lantmäteriet fick han en bekräftelse att sedan ett antal år hade avstyckning skett. Att det inte var infört på kartan möttes med en axelryckning.. Nu var det så lyckligt att X fick kontakt med en numera pensionerad lantmätare som för 40-50 år sedan hade gjort avstyckning på grund att en ny allmän väg skulle dras fram och fastigheterna fick därmed nya gränsdragningar. Pensionären erbjöd sig att leta i lantmäteriets arkiv för att ta fram handlingarna. Handlingarna fanns där men den nya gränsen var ej inritad. Kommunen tillhandahåller alltså en karta som den får från lantmäteriet men man kan inte lita på att den är uppdaterad med fastighetsgränser. Enligt min sagesman hade ingen på kontoret vetat hur de skulle hitta i deras egna register.
Registren är ju numera datoriserade och kunskapen om hur man tittar i gamla handlingar är tyvärr sparsam. Avstyckning som gjorts före datoriseringen är inte alltid införda. Vissa servitut införs inte heller när myndigheten datoriserar.
Ett annat exempel: Till vårt sommartorp hörde ett mindre skogsområde. Detta hade beteckningen 1:10.i deklarationen. Plötsligt upphörde 1:10 i deklarationspapperen. Långt senare upptäckte jag att detta område hade tillförts en annan markägare. Inget beslut ingen information till mig eller den nye markägaren!.
När jag sedan kontrollerade köpehandlingen från 1925 visade det sig att 1:10 inte skulle tillhöra oss överhuvudtaget. Det rätta området hade ej inlagts i registren
Enligt kontraktet gällde det ett annat område än 1:10. HOPPSAN. Fel från början sen gör man ändringar utan att meddela. Man häpnar. vill man sedan rätta till ett felaktigt beslut kostar det tydligen pengar.
Uppenbara fel ska rättas utan någon kostnad för sakägaren. Men ja, det är ju en del av problemen vi diskuterat att mycket inte är infört och det finns nog inte medel till att göra det heller utan det sker undan för undan.B Bralle45 skrev:Har ett exempel från Lilla Edet. När en bekant (Kallad X) hade köpt en liten jordbruksfastighet utan boningshus ansökte han om bygglov för att bygga bostad. Lantmäteriets karta över gränser fick han via kommunen. En blivande granne hade sin väg över X:s mark. Nu ville x: anslut sin utfart till vägen men fick nej. Grannen påstod att han ägde den mark där utfartsvägen var och kartan var felaktig.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 196 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 196 inlägg
Det är nog svårt. Vi hade t ex nyligen en tråd där köparen inte ens tittat efter gränsmarkeringarna vid köpet och åratal senare tyckte att det var säljarens/mäklares fel att gränserna inte gick i terrängen som köparen trodde.M -MH- skrev:
Exakt vi är på ett glidande plan där de dugliga i personalen ersätts av politrucker och odugligaSarB skrev:
Vänstern sätter id framför kunskap
Genom att inte föra in ändringar i systemen hoppas de skapa kaos och byta ut det borgerliga ägandet
Om man är "själv" om en gräns så är det väl inga problem. Men ingen är ju själv om en gräns. Det är ju själva definitionen på gräns, att man delar den med någon annan.M -MH- skrev: