20 209 läst · 43 svar
20k läst
43 svar
Får det se ut så här?
Det är som många påpekat fel. Direkt farligt är det dock inte, men det finns en princip i föreskrifterna som säger att det skall finnas ett dubbelt skydd mot elchock. Det vill säga att det måste inträffa två fel för att det skall bli farligt. Exempel på det när det gäller elektriska ledningar antingingen kabel (flera individuellt isolerade ledare inuti en yttre isolering), eller rör med enkelisolerade ledare inuti. Här har du direkt åtkomliga enkelisolerade ledare och det är inte tillåtet, men det är ingen omedelbar fara så ingen anledning att få panik. Det bör dock åtgärdas så snart som möjligt.El Filipo skrev:
Tack för alla svar. Då var det som jag trodde. Min bekant (som egentligen är min mamma) behöver utan tvekan anlita elektriker. Lärdomar här är då alltså att 1) Anlita aldrig en nära bekant/släkting till renoveringsjobb (vilket jag inte hade något inflytande över i detta fall), och 2) Fippla inte med saker man inte behärskar. Tyvärr tror jag att hemmasnickaren (som ni förstått själva inte är yrkesverksam hantverkare av något slag) i detta fall aldrig kommer bli varse om sina misstag.
Jag har inte tittat så noga på övriga rum men tyckte mig se dessa kabelskenor överallt. I ett av rummen går en kabelkanal från ena sidan av väggen tvärs över taket och in genom väggen till ett av badrummen. Denna kabelskena var tidigare täckt med någon form av puts eller spackel med jämna låga kanter. Nu ser det ut så här:
Jag har inte tittat så noga på övriga rum men tyckte mig se dessa kabelskenor överallt. I ett av rummen går en kabelkanal från ena sidan av väggen tvärs över taket och in genom väggen till ett av badrummen. Denna kabelskena var tidigare täckt med någon form av puts eller spackel med jämna låga kanter. Nu ser det ut så här:
Har din mammas bekant dragit elen och varför har han lagt den i kanal kortaste vägen?
Nej det har gått ström där i många år, kanske sedan huset byggdes? Vet inte säkert, men tror han har hackat loss puts som låg runt kablarna och sedan täckt över med denna kanal. Varför vet jag inte, men tror han tyckte det var snyggare med en grå kanal mot vitt tak som dessutom inte går ända ut i väggarna...Grizzlybjörnen123 skrev:
Är det en hyreslägenhet eller hus/bostadsrätt?
Om jag vore din mamma skulle jag ta ut en elektriker och dra om elen
Om det är rätt kabel så kan det vara helt OK att dra den i ett kabelränna även om det ser ut som en hemmasnickare utan erfarenhet eller vilja att göra kunden glad. Gör som vi tidigare rekommenderat, ta tid en elektriker och låt honom göra om och göra rätt. Be om en tidsuppskattning först så ni vet vad det kommer att kosta.
Tack för rådet, jag kommer rekommendera henne att göra så. Främst för att mina barn ju kommer att vara där, tänker att vem som helst förstår att såna kabelkanaler är lätta för en 2-åring att dra loss..Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag har lärt mig att man ska kolla på elsäkerhetsverkets sida efter firmor som är listade därigenom. Men tycker du hon bör låta dem utföra en fullständig elbesiktning eller räcker det med att ringa dit någon som tittar runt och fixar det man ser? Jag har väldigt dålig erfarenhet av att anlita elektriker själv..
Ta dit en elektriker som kan åtgärda de akuta bristerna för just elsäkerhet
Ok! Tänkte också att det i taket antagligen är OK eftersom den inre kanalen inte verkar vara påverkad (ser ut att vara ett rör.. kallas det kabelrör/flexrör/vp-rör kanske?). Den tjocka kantiga kanalen ligger alltså utanpå för att "snygga till" det hela...Ludde Jakobsson skrev:
Om det är rätt kabel så kan det vara helt OK att dra den i ett kabelränna även om det ser ut som en hemmasnickare utan erfarenhet eller vilja att göra kunden glad. Gör som vi tidigare rekommenderat, ta tid en elektriker och låt honom göra om och göra rätt. Be om en tidsuppskattning först så ni vet vad det kommer att kosta.
Till hemmasnickarens försvar ska han ha haft tidspress (dock kan säkerhetsbrister knappast försvaras). Han hade nyligen renoverat sin familjs hus och blev tillfrågad att göra detta på kort varsel. Jag själv blev dock INTE tillfrågad att hjälpa till (av min egna mamma!). Så ni kan ju gissa att jag blev lite besviken när jag såg resultatet, skrovliga väggar/tak, hack i hörn vid dörröppningar, osv.
El Filipo skrev:
Ok! Tänkte också att det i taket antagligen är OK eftersom den inre kanalen inte verkar vara påverkad (ser ut att vara ett rör.. kallas det kabelrör/flexrör/vp-rör kanske?). Den tjocka kantiga kanalen ligger alltså utanpå för att "snygga till" det hela...
Till hemmasnickarens försvar ska han ha haft tidspress (dock kan säkerhetsbrister knappast försvaras). Han hade nyligen renoverat sin familjs hus och blev tillfrågad att göra detta på kort varsel. Jag själv blev dock INTE tillfrågad att hjälpa till (av min egna mamma!). Så ni kan ju gissa att jag blev lite besviken när jag såg resultatet, skrovliga väggar/tak, hack i hörn vid dörröppningar, osv.Jag trodde det skulle bli mycket bättre än vad det var eftersom personen i fråga ska ha blivit erbjuden jobb på hantverkarfirma efter att de sett hur fint han gjort hemma hos sin egna familj. Hmm...
Jag ser inte på bilden vad det är för typ av kabel, men som vi skrev tidigare så finns det kabel med med ytterhölje som får dras i kabelrännor. Det är då kabelns konstruktion som styr hur man får dra den.
Välkommen till forumet!O onlight skrev:
Nej, om korrekt material hade använts på rätt sätt så skulle installationen vara helt ok, även om den utförts av en obehörig. En installation kan antingen vara ok eller felaktig, detta oavsett om den som utfört det hela har behörighet eller inte.
Däremot är själva handlingen olaglig, dvs att utföra en fast installation utan behörighet. Det gäller att skilja på handlingen (att utföra installationen) och den fysiska installationen.
Vad går gränsen för idioti?Har man inte behörighet skall man inte pyssla med el,totalt livsfarligt ,gissa vad som händer vid en brand och försäkringsbolaget dömmer ut elinstallationen,ja då står man där med svarte petter