Byggahus.se
En elpatron med inställningsratt och varningsetikett på en grå bakgrund, kopplad med rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med elpatron, rör, ventiler och termometer i en pannrumsmiljö.
Skapa konto
Närbild på en elpatron med tekniska specifikationer och anslutning till ackumulatortank.
Skapa konto
Närbild av en elpatrons anslutningar och kopplingsdiagram, med synliga elektriska ledningar och komponenter.
Skapa konto
Inre delen av en elpatron med synliga elektriska anslutningar och ledningar.
Skapa konto
Interiör av en elpatron med synliga ledningar och elektriska komponenter.
Skapa konto
Närbild av en elpatron med synliga ledningar och en anslutningsplint, tecken på elproblem beskrivet av användaren.
Skapa konto
Jag har en elpatron som vägrar ge mig nå värme .
Jag har kollat allt vad en lekman som jag klarar av utan att bli nå klokare , snarare oklokare

Jag bifogar lite bilder å en film så kanske någon har någon idé varför jag inte får nå värme

Det jag gjort hittills är att föjande ....

1. Kollar alla proppar ( Hela)
2. Kollat så jag har ström i alla 3 faser som går in i elementet i acktanken, dom håller alla 230 V , då har jag mätt dom fas för fas mot jord.

Så jag fattar inte , jag har ström i alla faser men inge värme , luktar felkopplad elpatron lång väg.
Men jag är cykel reparatör så detta är utanför min kunskapsbank

Snälla kan nån förklara vad felet är innan jag blir helt slut i nerverna

Med vänlig hälsning, Anders En elpatron med inställningsratt och varningsetikett på en grå bakgrund, kopplad med rör och kablar.
Skapa konto
Värmesystem med elpatron, rör, ventiler och termometer i en pannrumsmiljö.
Skapa konto
Närbild på en elpatron med tekniska specifikationer och anslutning till ackumulatortank.
Skapa konto
Närbild av en elpatrons anslutningar och kopplingsdiagram, med synliga elektriska ledningar och komponenter.
Skapa konto
Inre delen av en elpatron med synliga elektriska anslutningar och ledningar.
Skapa konto
Interiör av en elpatron med synliga ledningar och elektriska komponenter.
Skapa konto
Närbild av en elpatron med synliga ledningar och en anslutningsplint, tecken på elproblem beskrivet av användaren.
Skapa konto

Har du konstaterat att elpatronen drar ström , eller bara mätt att det är spänning fram?
Har du mätt att det är spänning på själva värmeelementet eller bara fram till termostaten?

• Gilla
Automationsingenjören och 1 till
  • Laddar…
En allra första åtgärd är att mäta huvudspänningen 400 V tre gånger. Mäter du mot nollan kan du missa att två faser faktiskt är borta. Mät 400 V direkt mellan plintarna på elpatronen för att vara säker på att termostat och överhettningsskydd är ok.

• Gilla
Håkan Helmersson och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du konstaterat att elpatronen drar ström , eller bara mätt att det är spänning fram?
Har du mätt att det är spänning på själva värmeelementet eller bara fram till termostaten?
useless useless skrev:
37450"]Har du konstaterat att elpatronen drar ström , eller bara mätt att det är spänning fram?
Har du mätt att det är spänning på själva värmeelementet eller bara fram till termostaten?[/QUOTE]

Jag har mätt spänningen på stiften som sitter på elementen , de visar alla 3 olika stift 230 volt..
Jag är inte så duktig med multimeter så det är det enda jag fårr fram

• Gilla
Crosstouer
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En allra första åtgärd är att mäta huvudspänningen 400 V tre gånger. Mäter du mot nollan kan du missa att två faser faktiskt är borta. Mät 400 V direkt mellan plintarna på elpatronen för att vara säker på att termostat och överhettningsskydd är ok.
Mäter jag alltså strömmen mellan l1 å l2 då ?

Hej, Säkerhetsbrytaren är inte på "ON" ?

• Gilla
Ale74 och 2 till
  • Laddar…
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Du mäter mellan
L1 + L2
L1 + L3
L2 + L3

• Gilla
Automationsingenjören
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
Du mäter mellan
L1 + L2
L1 + L3
L2 + L3

Ska prova direkt , har jag multimetern på samma inställning som när jag möter 230 v ?

Nej! Du mäter spänning (Volt).

Ska prova direkt , har jag multimetern på samma inställning som när jag möter 230 v ?
Det beror på vad det är för multimeter.

Multimeter visas med displayen 0.000 i framför en öppen elektrisk panel med kablar och anslutningar.
Skapa konto
En person håller en svart och en röd multimeterprobe mot anslutningar märkta L1 och L2 i en elektrisk panel.
Skapa konto
useless useless skrev:

Har denna , står den rätt ? Å ska jag helt enkelt mäta svart på L1 å Röd på L2 ? Ska det stå 400 i mätaren då?

useless useless skrev:

[bild] [bild]

Har denna , står den rätt ? Å ska jag helt enkelt mäta svart på L1 å Röd på L2 ? Ska det stå 400 i mätaren då?
ja den är rätt inställd. Mät så mellan L1-L2 sen L2-L3 och sist L1-L3. Ska vara runt 400v på samtliga mätningar

S skogsliden skrev:
ja den är rätt inställd. Mät så mellan L1-L2 sen L2-L3 och sist L1-L3. Ska vara runt 400v på samtliga mätningar
Då får jag Inge utslag alls , pendlar lite mellan 1-4 bara

Fan jag blir såååå trött när jag inte fattar nånting ...

okey en gång till då !
Hej, Säkerhetsbrytaren är inte på "ON" ?

• Gilla
Narren666 och 4 till
  • Laddar…
[video] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Jag har en elpatron som vägrar ge mig nå värme .
Jag har kollat allt vad en lekman som jag klarar av utan att bli nå klokare , snarare oklokare

Jag bifogar lite bilder å en film så kanske någon har någon idé varför jag inte får nå värme

Det jag gjort hittills är att föjande ....

1. Kollar alla proppar ( Hela)
2. Kollat så jag har ström i alla 3 faser som går in i elementet i acktanken, dom håller alla 230 V , då har jag mätt dom fas för fas mot jord.

Så jag fattar inte , jag har ström i alla faser men inge värme , luktar felkopplad elpatron lång väg.
Men jag är cykel reparatör så detta är utanför min kunskapsbank

Snälla kan nån förklara vad felet är innan jag blir helt slut i nerverna

Med vänlig hälsning, Anders [bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Du skriver felkopplad elpatron. Har den fungerat tidigare och nu bara lagt av att ge värme utan någon förändring i installationen?

• Gilla
Automationsingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.