Byggahus.se
Redaktionen Redaktionen skrev:
I säsongsavslutningen av Grand Designs 2020 får vi följa Fredrik och Sofie när de bygger sitt tredje hus. Den här gången ska det bli perfekt. De har köpt en bit bergig tomt i Göteborg där de ska sänka ner ett atriumhus i suterräng. Men de stöter på flera hinder på vägen som gör att bygget fördyras och drar ut på tiden.

Du kan läsa artikeln här: Atriumhus av Wingårdh nedsänkt i berget i Göteborg - Grand Designs
Det här blev ju ett fint hus. Men ändå bedrövligt.
Vad är klimatavtrycket på detta bygge. Hur kunde det bli en överraskning med alla transporter och sprängning. Hur får man ens bära sig åt på det viset. Blev det inte sprickor i grannarnas hus vid all denna sprängning.

Varför följde de inte exemplet de tyckte om och byggde huset på pålar? Utan att en dynamitgubbe behövt brisera.

Hur kan man hävda att det blir bättre utsikt när man spränger sig ner i urberget. Med pålar hade de sett ännu längre och insyn hade de ju inte fått ändå då det bara var ful panel på huset i alla vädersträck utom mot havet. Insyn kan även döljas med spegelglas, haha.

Nä ve och fy. Det här var äckligt att se. Blev illamående över denna ”hål i huvudet” fantasi och arrogans över miljöförstöringen.
Det var ju tydligt att Gert Wingård inte gillade detta projekt... Annars hade han frotterat sig framför kameran. Han höll sig till huset på pålar.
Usch, usch!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Anne1515 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
För att spegelglas ska fungera så behöver det vara ljusare på den motsatta sidan man vill skydda insynen till.

C Christian_Sthlm skrev:
Vad är det för bra med det? Den som räknat på detta är ju antingen helt inkompetent eller djupt ohederlig. Tragiskt.
Det är bara pengar !!
Låt folk som har pengar spendera dom!
Hur många får inte arbete/lön pga dettatänk om alla skulle hålla i sina pengar hur tror du det skulle gå för Sveriges ekonomi då?

• Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Det är bara pengar !!
Låt folk som har pengar spendera dom!
Hur många får inte arbete/lön pga dettatänk om alla skulle hålla i sina pengar hur tror du det skulle gå för Sveriges ekonomi då?
Du är ute och cyklar i dina kommentarer. Det handlar inte om att det är mycket pengar eller om att ”låta dom som har spendera”. Det handlar om att någon budgeterar 12 mkr (ett skämt) för att bygga, men det går på 31,5. Hur i h-e kan man vara så dålig på att räkna? Eller är det ohederlighet och lurendrejeri? Kraftigt underkänt och det är ett genomgående tema. Skandal att inte GD:s tar upp det. Hur länge ska dessa klantverkare och skojare få hålla på och förstöra för seriösa?

Gillar dock huset, det blev superfint. Har som sagt inte med det att göra.

• Gilla
Themoose666
  • Laddar…
Såg programmet igår och måste säga att huset imponerade på mig . Men en sak jag funderade över var yttertaket hur dom hade konstruerat det ? såg inga plåtar eller svetsad papp utan det såg enbart ut som det var spontade brädor hur är det med tanke på läget ?
Gott nytt år på er

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
För att vara ett hus i design typ bunker så blev huset rätt fint ändå kan jag tycka. Litet dyrt iofs.

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Fint hus som inte tar över.
Fattar inte varför de inte hyrde en pråm för att skeppa ut stenen istället...?
Skulle ju kostat en bråkdel.

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Hur kunde det bli en överraskning med alla transporter och sprängning. Hur får man ens bära sig åt på det viset. Blev det inte sprickor i grannarnas hus...
Usch, usch!
När vi byggde sprängde vi också en del. 7 (äldre fina) hus med murade skorstenar låg nära. Husen behövde besiktas och skorstenar provtryckas före och efter sprängningen. Inga hus skadades. En granne hade sitt växthus på tomtgräns och vi sprängde ca 3m ifrån men inga glasrutor sprack. Tror risken att närliggande hus skadas vid sprängning är minimal om man gör rätt.

En del av sprängstenen kunde vi använda för att jämna ut tomten men vi fick ändå köra bort ca 50 fulla dumpers-lass med sprängsten. Allt som allt kostade det 220’000kr inkl moms och inkl besiktningskostnader på ca 70’000kr.

Jag har svårt att tro att det var mer sprängning och fler transporter som gjorde att kostnaderna skenade.

Men håller med att huset blev väldigt fint.

T TMatt skrev:
Jag har svårt att tro att det var mer sprängning och fler transporter som gjorde att kostnaderna skenade.
I programmet sa de att de skulle spränga 9000 kubik berg, det är en ofantlig mängd och garanterat mångdubbelt mer transporter. Men det förklarar nog inte 20 extra miljoner.

T TMatt skrev:
När vi byggde sprängde vi också en del. 7 (äldre fina) hus med murade skorstenar låg nära. Husen behövde besiktas och skorstenar provtryckas före och efter sprängningen. Inga hus skadades. En granne hade sitt växthus på tomtgräns och vi sprängde ca 3m ifrån men inga glasrutor sprack. Tror risken att närliggande hus skadas vid sprängning är minimal om man gör rätt.

En del av sprängstenen kunde vi använda för att jämna ut tomten men vi fick ändå köra bort ca 50 fulla dumpers-lass med sprängsten. Allt som allt kostade det 220’000kr inkl moms och inkl besiktningskostnader på ca 70’000kr.

Men håller med att huset blev väldigt fint.
Klart det är fint. Det är ju imponerande. Men jag hade hellre haft huset högre upp. Huset på plintar var fint också.

Varför används plintgrund inte oftare?

Det blev fint. Nu är de väl inte så drabbade av snö i det läget men då det sker varför är taklutningen inåt autrium eller har jag missat något? Typ platta med värmeslingor med golvbrunn o dyl?

U
Silver78 Silver78 skrev:
Det blev fint. Nu är de väl inte så drabbade av snö i det läget men då det sker varför är taklutningen inåt autrium eller har jag missat något? Typ platta med värmeslingor med golvbrunn o dyl?
Tror vinkeln inåt har gjort för att få in mer ljus i atriumet. Som du säger är det inget område med mycket snö. Men regn har de ju väldigt mycket i området så undrar lite vart regnvatten tar vägen.

U Swetox skrev:
Tror vinkeln inåt har gjort för att få in mer ljus i atriumet. Som du säger är det inget område med mycket snö. Men regn har de ju väldigt mycket i området så undrar lite vart regnvatten tar vägen.
Regn går till stora delar att avleda. Men trots allt händer ju att de blir kaos. Hela södra landet lamslogs 1995 där bland annat Göteborg fick flera decimeter snö. Men det är ju även om det blir ett kraftigt hällregn måste man ju kunna avleda. Man vill ju knappast ha en bassäng av vatten i sitt autrium.

M maria01 skrev:
jag håller med dig men svårt att hitta folk som bygger sånt i lilla Sverige och dessutom vill vara med på tv
dessutom är plan och bygglagen fullständigt regid i Sverige, allt utom lådor och typhus föraktas svårt. Att bygga ett hus av begagnade bildäck kan man nog glömma exempelvis. Hörde om en som inte fick bygga ett vanligt timmerhus pga energireglerna utan fick nöja sig med att tre väggar var timmrade och den fjärde en vanlig reglad och fullt isolerad.

i Norge och Finland görs undantag för kulturhus som timmrade stugor. Men här ska man förbjuda folk att installera begagnade vedspisar. Allt för att sopa undan vårt kulturarv..

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.