Byggahus.se
Hej, tänkte se om det fanns lite idéer om hur jag kan åtgärda dessa två problem som sotaren pekade ut.

• Protokoll från brandskyddskontroll med markerade avvikelser för glidskydd och takstege.
  • Takbeläggning med betongpannor och mossa samt en takstege med rostiga fästen ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor med mossa och en gammal, rostig stegstege på ett hustak.
    Skapa konto

Bästa svaret

• Gilla
MrIlluvatar
  • Laddar…
Tack, den typen av glidskydd ser ut att passa bra. Får bli ett byte. (y)

Vet nån angående takstegen så posta gärna. Jag byter helst inte själva stegen.

Du skulle ju kunna använda ett likadant järn som jag tipsade om eller bara ett annat plattjärn, som du börjer till så att du kan fästa det under en takpanna och att det gör en U-sväng nedanför pannans kant och "tillbaka" upp till stegen på ovansidan av pannan. Där kan du kanske göra det så enkelt att du fäster ihop stödjärnet och stegen med en rostfri slangklämma. Jag har förutsatt att du inte vill borra i pannorna p.g.a. fuktrisk, men annars skulle ju det kunna vara ett alternativ om du klarar att täta det ordentligt.
Har du svets så går det ju att svänga ihop en mer proffsig konstruktion som är monterad och klar på en halvdag.

Det var en bra idé med extra glidskydd och en U-sväng. Det borde gå att sätta fast i stegen på nåt vis.

(y)(y)

F fb35523 skrev:
Jag skaffade dessa som glidskydd. De kan träs in under en takpanna och skruvas fast (efter att man tagit bort pannan om man inte har en väääldigt liten skruvdragare).

[länk]

Min takstege ligger lös och det anmärkte de inte på så där har jag ingen lösning tyvärr.
då hamnar de över takränna ? men det funkar bra ?

Slutresultatet blev så här. Ett nytt glidskydd + långa skruvar i nederdelen av stegen som sitter fast i det underliggande virket.

Nyinstallerad steg med glidskydd och skruvar på ett tegeltak.
Skapa konto

FRåga: Godkände sotaren det?

M MrIlluvatar skrev:
Slutresultatet blev så här. Ett nytt glidskydd + långa skruvar i nederdelen av stegen som sitter fast i det underliggande virket.

[bild]
Godkände sotaren det?

Jag installerade fjärrvärme efter det, så det har inte blivit några fler sotar-besök.

M MrIlluvatar skrev:
Jag installerade fjärrvärme efter det, så det har inte blivit några fler sotar-besök.
Ok, jag gjorde så här, och de gjorde brandinspektion idag utan anmärkning!

• Stående stege som når upp till takkanten vid en rödmålad vägg och tegeltak.
    Skapa konto
  • Stegar monterade på takpannor ovanför röd husvägg och regnränna, godkända vid brandinspektion.
    Skapa konto
M MrIlluvatar skrev:
Hej, tänkte se om det fanns lite idéer om hur jag kan åtgärda dessa två problem som sotaren pekade ut.
Ja, alla sotare tror att hela hängrännan lossnar nu för tiden.! Jag har mitt gamla glidskydd kvar, sitter i hängrännan. Påpekande varje besiktning! Sitter fortfarande kvar. OBS! Ingen död sotare ännu! DS!

W Walad skrev:
Ok, jag gjorde så här, och de gjorde brandinspektion idag utan anmärkning!
Hej,

Gammal tråd, men vad är det för lösning på att fästa stegen? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.