Byggahus.se
Vårt fina kaklade badrum har fuktskadats och vi ska lägga våtrumsmatta. Var inne på raw concreate dark men måste ju ha en bård närmst taket !!? Vill ju ha samma färg hela vägen upp. Någon som har tips. Görna moderna tips/ bilder på era lösningar. Är det helvitt på väggen som gäller för att få enhetligt hela vägen upp?

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
Vissa grossister har så dem kapar bård i samma som väggmattan om det inte finns i bårdkollektionen. Har för mig svegab gör det.

Annars går det att sätta ”traditionellt”. Som vanlig tapet, men då kommer det svetsskarv varannan meter.
Obehandlat rum med väggar klädda i enfärgad grå tapet och utsatta elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis tapetserat hörn i ett rum med verktygslåda och målartejp på golvet, tapeten har suddig textur.
Skapa konto

Redigerat:
Tack för svaret. Vill man inte undvika svetskant, vi har stort badrum.

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vilken grå är det på bilden?

T Tinlin skrev:
Vilken grå är det på bilden?
det är raw concrete grey.

Det är helt enligt reglerna att sätta på det sättet och svetsa skarvarna. Men det rekommenderas att sätta med bård.

T
L Larsson93 skrev:
det är raw concrete grey.

Det är helt enligt reglerna att sätta på det sättet och svetsa skarvarna. Men det rekommenderas att sätta med bård.
Finns nog inga mattläggare nu för tiden som svetsar väggmattor utan det är svepning med bård som gäller.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Ni kan ju alltid beställa 1,5 ggr så mycket väggmatta som behövs så kan mattläggaren skära ut bård ur den matta som blir kvar. Det kostar såklart en slant i spill men det kanske det är värt?

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Ni kan ju alltid beställa 1,5 ggr så mycket väggmatta som behövs så kan mattläggaren skära ut bård ur den matta som blir kvar. Det kostar såklart en slant i spill men det kanske det är värt?

Vissa grossister gör det själva. Så att man får väggmatta & bård i samma val. Smidigt värre

T tank77 skrev:
Finns nog inga mattläggare nu för tiden som svetsar väggmattor utan det är svepning med bård som gäller.
Då räknas jag väl inte som mattläggare isf :rolleyes:
Det är helt beroende på hur badrummet är utformat & hur kunden vill ha det. ;)

• Gilla
hyo57 och 1 till
  • Laddar…
T
L Larsson93 skrev:
Då räknas jag väl inte som mattläggare isf :rolleyes:
Det är helt beroende på hur badrummet är utformat & hur kunden vill ha det. ;)
Okej:rofl: Dom mattläggare jag stöter på eller samarbetar med svetsar i alla fall inte, var nog tio år sedan man såg det;)

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Okej:rofl: Dom mattläggare jag stöter på eller samarbetar med svetsar i alla fall inte, var nog tio år sedan man såg det;)
Måhända att dom är bekväma isf :rofl: Det är lite krångligare att sätta ”traditionellt”.
Jag har bara varit Mattis i 7år nu :crysmile:
Badrummen jag gör är till 95% svepning men det kommer alltid något special badrum där det blir svetsning (y)

Hursomhelst så är bägge metoderna godkända. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
T Tinlin skrev:
Vårt fina kaklade badrum har fuktskadats och vi ska lägga våtrumsmatta. Var inne på raw concreate dark men måste ju ha en bård närmst taket !!? Vill ju ha samma färg hela vägen upp. Någon som har tips. Görna moderna tips/ bilder på era lösningar. Är det helvitt på väggen som gäller för att få enhetligt hela vägen upp?
Ni kanske kan ha matta på golv och målade väggar, snyggare tycker jag.
Badrum med målade väggar, frittstående badkar, mönstrad matta och inredningsdetaljer.
Skapa konto

https://www.ladyinspirationsblogg.se/5-vackra-malade-badrum/

• Gilla
  • Wow
Humlo och 5 till
  • Laddar…
Snyggt, men min man vill ha matta. Lite stukade efter att ha fått fuktskada i ett badrum dom vi byggde för bara 12 år sedan

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi satte matta i duschen (jag är också rädd för vattenskador och målat känns mycket känsligare än matta) och målade utanför dusch duschväggen där det sällan förekommer vatten.

• Modernt badrum med mattgolv i duschområdet och målade väggar utanför duschen.
    Skapa konto
  • Badrum med matta vid duschen, målade väggar och en frittstående badkar.
    Skapa konto
  • Gilla
Solslottet och 17 till
  • Laddar…
Vår mattläggare tog en bit av väggmattan och la som bård, dock så gjorde han så att han skravade den i två hörn för att spara material men vi blev nöjda med resultatet Modernt badrum med marmormönstrade väggar, glasdusch, toalett och handdukstork, samt väggmatta som bård.
Skapa konto

• Gilla
shtob och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.