Byggahus.se
N Niikas skrev:
Lite följdfrågor. Har i du häll och ugn separat? Värmegrupperna. Är det 400v element som sitter där?

Idag om man byter till ny elcentral så sätter man endast enpoliga i undantagsfall till flerpoliga grupper. Och vid denna typen av installation ska det finnas tydlig uppmärkning. Denna centralen har ingenting.
det är i mätarskåpet och i undercentralen ute det är satt tre separata brytare, troligen kommer det ett 3-fasttag ute, men vet inte riktigt vad det skall vara till, ev kommer det en billaddare där med tiden.
I undercentralen som går till spisen sitter det en 3-polig till de två faserna som går till spishällen och en enpolig som går till ugnen

Det blev många inlägg. Intressant fråga tydligen. När jag beställde jobbet hade jag inte tagit reda på vilka valmöjligheter som fans på kabinetterna, bara att jag ville ha ca 60 moduler. Nu sitter där 2*2*13= 52 moduler. Det går att få in allt på det men då utan reservplatser och några belastningar som skulle få egna säkringar får inte det. För att åtgärda det var mitt första förslag att lägga till en enradig 13 mod. kabinett. Det blir inte så snyggt. SueCia föreslår att byta den högra mot en 3 raders. den skulle då dölja kabeln som går till garaget ( ej ingående servis). vilket skulle vara bra. Men jag tycker att om man ändå byter den högra så blir det snyggare med en 2*18 i stället. Då blir det en snygg rektangulär enhet med 62 moduler. Kabeln kommer fortfarande att synas men kan dras kortare väg och målas med väggfärgen.Chefen för firman kommer tillsammans med elektrikern och för att prata med mig om saken och då tänker jag föreslå det. Om inte forumet här övertalar mig till något bättre.

• Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad man funderar över blir utanpåliggande aldrig snyggt i ett sovrum. Jag hade reglat ut och gjort om allt med infällda centraler. Det skulle bli snyggt!

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
För att få plats med mera säkringar i kapslingen kan man använda säkringar sombara tar en halv modul och då få plats med dubbelt så många säkringar.
[länk]
En nödlösning som jag gärna undviker.
Dessa säkringar är dyrare, och med en massa sådana i centralen så blir det istället trångt och rörigt för alla kablar.
Men visst, ibland (platsbrist) erbjuder dessa den enda vettiga lösningen.

Bara för att visa att det finns lösningar som "amatörer" kanske inte känner till :)

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att elektriker vill att jobbet går snabbt kanske har ett visst samband med kundernas önskan om att det inte ska kosta något. Jag har hittills ALDRIG kommit i kontakt med en kund som sagt - låt det ta den tid det tar bara jag får det exakt som jag vill -.
Normalt tjänar ju elfirman mer ju längre tid ett jobb tar
Då har du aldrig varit hos mig! Jag prioriterar utseende. Men det har aldrig ens varit nån diskussion, utan mera att jag säger att jag vill ha nåt på ett speciellt sätt och elektrikern berättar att det inte finns eller inte går. Och jag är för dålig på att stå på mig och litar dessutom på att de vet vad de pratar om.

"Orkar" man inte argumentera för sin sak är det ju problematiskt, det händer ju även rätt ofta att kunder har åsikter som inte är så speciellt genomtänkta och som man på förhand vet inte kommer att bli bra. Därför SKA man ta en diskussion om dom föreslagna lösningarna som man tycker är lite sämre.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nja, två kapslingar i stället för en stor är kanske inte så konstigt, utan tom rätt vanligt. Det finns tom specialdetaljer för att bygga ihop kapslingarna och det kan vara till viss fördel när man sektionerar centralen.
F falkn skrev:
Också märkligt att man satt 2 kapslingar istället för en stor.
Jag har också två centraler bredvid varandra, en huvudbrytare för inkommande i den ena centralen, men dubbla jordfelsbrytare dvs en i varje central, så att hela huset inte blir kolsvart samtidigt. Garaget ligger utanför jodfelsbrytaren och har i sin tur en egen central. Kanske lite overkill och hittills har jorfelsbrytarna inte poppat ofrivilligt en enda gång sen jag bytte central för drygt ett år sen.)

Ganska standard och inte någon "overkil"

E elmont skrev:
Tack, det låter tryggt och bra! :D

E
E elmont skrev:
Högst normalt, 3 jordfelsbrytare är lagom för ett hus.
Att jordfelsbrytare inte löser inom ett år efter installation är ju ett bra tecken, hoppas den testades vid tidsomställningen.

H hempularen skrev:
Uppe i vänstra hörnet tycker jag mig se ett VP rör (eller är det en skalad kabel) som slutar utanför kapslingen, med trådar som går nakna en kort sträcka in i kapslingen.
Jag ser en kabel som ytterhöljet är bortskalat på men jag antar att kablarna inuti inte är nakna därifrån utan skalade längre in i centralen (?)

När vi byter vår gruppcentral så är jag inne på att ta följande:
Eldon DBQ378N Normkapsling Plåt 3x26mod (455x510x83mm) för breddens skull samt följande lock Eldon DBL378N Dörr till DBQ378 Djup: 40mm
Vi har idag en 3x12 diazedcentral plus 2x13modul

Hade gärna valt en infälld men tror inte jag orkar med att fälla in den i hjärtväggen av polsten, om jag orkar får det bli Garo NIM 75-3 Plåtcentral Infälld 3x25mod 515x547x115mm eller eventuellt Garo NIM 80-4 Plåtcentral Infälld 4x20mod 418x747x115mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.