8 890 läst · 62 svar
9k läst
62 svar
Vad är det här som sitter i golvet?
Kan det vara så enkelt att parketten är återanvänd? Ser väldigt mycket ut som en dubbeldörrshållare. Kanske satt parketten någon annan stans eller köptes begagnad. Bitarna tog slut, så dom fick lov att sätta dit den med ett gammalt dörrstopp?
Det kanske stod ett matsalsbord över, så det syntes aldrig, eller låg en rejäl persisk matta i rummet så det var helt ok?
Det kanske stod ett matsalsbord över, så det syntes aldrig, eller låg en rejäl persisk matta i rummet så det var helt ok?
Även du missade inlägg 29C camelspin skrev:Kan det vara så enkelt att parketten är återanvänd? Ser väldigt mycket ut som en dubbeldörrshållare. Kanske satt parketten någon annan stans eller köptes begagnad. Bitarna tog slut, så dom fick lov att sätta dit den med ett gammalt dörrstopp?
Är det bara att trycka till mekaniskt i hålet för att det ska ringa, med någon sorts käpp/pinne? Eller är det en elektrisk krets som ska slutas?
cool grej! Du måste se till att ta den i bruk så du kan kalla på butlern, au pairen och annat tjänstefolk
cool grej! Du måste se till att ta den i bruk så du kan kalla på butlern, au pairen och annat tjänstefolk
Grattis till ett coolt hus! Se till att vara rädd om och inte ta bort sådana detaljer, i mina ögon guld värt!
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Fränt, det hade jag aldrig gissat 
Serveringsrum mellan kök och matrum åxå.
Finns det "pigkammare" med personalingång åxå?
Serveringsrum mellan kök och matrum åxå.
Finns det "pigkammare" med personalingång åxå?
BirgitS skrev:
pean.wa skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Tack, det hade jag hunnit glömma bort. Men då fanns det ju absolut ingen pigkammare i alla fall för piga användes ju bara ute på bondgårdar efter första världskriget. Möjligen en rum för ett hembiträde eller en barnflicka. Men på 50-talet var det normala att hembiträden hade en helt egen bostad.K Kane skrev:
Det fanns förmodligen en rum för tjänstefolk på övervåningen, har hittat gamla vattenledningar och avlopp till handfat och toalett på ett sovrum och jag tänker det var ett rum för det ändamåletWorkingclasshero skrev:
Var det inte rätt nyligen en dokumentär om ett hembiträde som hade arbetat/bott hos en läkare stor del av sitt liv,bodde i ett rum vid köket,över 80 år gammal sprang hon fortfarande omkring och serverade,tills han dog,minns att man tyckte det var totalt tragiskt alltihop
Edit: intressant dokumentär iaf.
https://www.oppetarkiv.se/video/1135797/
Edit: intressant dokumentär iaf.
https://www.oppetarkiv.se/video/1135797/