119 522 läst · 572 svar
120k läst
572 svar
Jakt på min mark
Länstyrelsen i ditt län är den instans som handhar jaktfrågor och har uppgifter om viltvårdområden och vilka fastigheter som ingår i dessa. Samt vem som företräder dessa.WMartin skrev:
Det råder extremt många olika åsikter här om vad som egentligen gäller.
Den enda absoluten som verkar finnas är att markägaren ALLTID äger jakträtten.
Nyttjanderätten av den jakträtten däremot kan arrenderas eller lånas ut.
Ett sådant avtal borde rimligtvis ha ett slutdatum, eller en klausul för att brytas. Om man köper från t.ex. ett dödsbo och inget finns registrerat som servitut (vilket jag inte tror jakt går att skriva in) så kan det vara svårt att få reda på vid fastighetsköp.
Då det dessutom låter på många här som att jaktlag agerar i egen sak, och lite som en skyddad verkstad, så skulle man kunna tycka att ett centralt register över dessa förehavanden borde finnas.
Jag har precis köpt en mindre fastighet i Värmland, där samma bekymmer uppstår just nu. Jag har inget intresse av jakt, mer än att jag tycker att älgkött är förbaskat gott. Lantmäteriet har inget servitut registrerat mer än en last för vatten så grannen kan få dricksvatten. Det finns ett gäng VVO i trakten, men det verkar inte som någon av dom har hemsida/information på nätet.
För en stadsbo som aldrig sysslat med jakt, så är detta en soppa. Om detta regleras på statlig/kommunal nivå borde det finnas:
1. En övergripande myndighet som handhar frågorna (Länsstyrelsen?)
2. Ett enkelt sätt att få kontaktuppgifter till de som anser sig ha rätt att jaga på min mark
Är det för mycket begärt?
Jägarförbundet och länstyrelsen har ingångar åt dig. tre minuter med en telefon borde räcka.WMartin skrev:
Det råder extremt många olika åsikter här om vad som egentligen gäller.
Den enda absoluten som verkar finnas är att markägaren ALLTID äger jakträtten.
Nyttjanderätten av den jakträtten däremot kan arrenderas eller lånas ut.
Ett sådant avtal borde rimligtvis ha ett slutdatum, eller en klausul för att brytas. Om man köper från t.ex. ett dödsbo och inget finns registrerat som servitut (vilket jag inte tror jakt går att skriva in) så kan det vara svårt att få reda på vid fastighetsköp.
Då det dessutom låter på många här som att jaktlag agerar i egen sak, och lite som en skyddad verkstad, så skulle man kunna tycka att ett centralt register över dessa förehavanden borde finnas.
Jag har precis köpt en mindre fastighet i Värmland, där samma bekymmer uppstår just nu. Jag har inget intresse av jakt, mer än att jag tycker att älgkött är förbaskat gott. Lantmäteriet har inget servitut registrerat mer än en last för vatten så grannen kan få dricksvatten. Det finns ett gäng VVO i trakten, men det verkar inte som någon av dom har hemsida/information på nätet.
För en stadsbo som aldrig sysslat med jakt, så är detta en soppa. Om detta regleras på statlig/kommunal nivå borde det finnas:
1. En övergripande myndighet som handhar frågorna (Länsstyrelsen?)
2. Ett enkelt sätt att få kontaktuppgifter till de som anser sig ha rätt att jaga på min mark
Är det för mycket begärt?
Det finns nåt som heter google och det kan också hjälpa dig söka information.
/ATW
Förr var det väl även så att det som föll på din mark tillhörde dig.Det blev rätt mkt sådant och tjafs därtil under mina tidiga år på landet.W WalterKörner skrev:
Förarbetet till nya JVO/VVO det visar på en tålmodig och metodisk kamp för att urholka den privata äganderätten
https://www.regeringen.se/49bb8c/co...438b681f86ae969dbea/kapitel-7-jaktens-villkor
Axel v.
"Idioten" hade ju försökt andra vägar. Det borde vara jaktlagets intresse att inte göra sig ovän med markägarna också.S Sylvek skrev:
Hej har samma problem verkar vara bypracis kör med egna regler och struntar i lagen har sökt ordförande flera gånger men får inget svar tänker stämma viltvårdsföreningen lycka tillE Engeln skrev:För ett tag sen köpte vi en mindre gård på drygt 12 Ha. Gården består av 6 Ha skog, o 5 Ha åker som i dagsläget är utarrenderat. Vid kontraktskrivningen fick vi veta att vi ingår i ett större jaktlag när det gällde jakten på älg, men att småviltsjakten tillhörde gården. Ingen mer information om vilket jaktlag eller jaktledare. O info går inte att hitta på nätet. En närliggande bonde har hjälpt förra ägaren med lite allt möjligt, o vi har tagit kontakt med denne för att få veta mer om jaktlaget. Vi har varit väldigt tydliga med att vi inte gärna vill ha jakt på vår mark. Bemötandet har varit lite som så att det behöver ni inte bry er om, det sköter vi (jaktlaget) ni äger ju så lite mark. Har vid ett flertal tillfällen hört att det låtit som dom haft hundar på drev o det skjutits längst bort i vår skog. Idag var vi ute o krattade o gick sen en tur i skogen. När vi befinner oss längst bort kommer först en hund drivande, springer omkring i skogen (vår) o efter ett tag springer ett större djur(hjort/rådjur?) över mot grannskogen o efter ett tag ansluter ytterligare en hund i drevet. Försöker schasa iväg hundarna då jag inte vill ha att dom driver vilt på vår mark. Följer tomtgränsen inne i skogen o efter ett tag kommer en tredje hund o en person, han har vapen i hand o kan inte ha sett mig från början, men när han gör det hänger han upp vapnet på axeln, plockar fram mobil, tydligen med GPS o börjar avvika åt grannfastighetens mark. Jag följer efter o lyckas efter ett tag ropa att jag vill prata med vederbörande. Självklart blir ju svaret att dom är ute på älgjakt. Varav jag ställer diverse följdfrågor om jaktlaget, om dom inte redan skjutit sin kvot, hur många dom är, hur många dom brukar vara, hur mycket dom skjutit osv.. Min fråga till er som vet, borde inte jag som ägare till min mark bli informerad om att dom bedriver jakt på min mark o när, datum tid etc. Så som det känns nu kunde jag ju lika gärna fått ett skott i pannan som rådjuret. Mild sagt förbannad, o vet inte vart jag ska vända mig..
Om inte nyttjanderätten reserveras vid försäljning, så gäller inte det mot nästa ägare. Reserveras kan det göras genom att det skrivs in i fastighetsregistret eller att det köparen får reda på det INNAN försäljning.E elmont skrev:
Eftersom det stod "ingen jakt utarrenderad" i TS kontrakt och jag antar inget står i fastighetsregistret, så gäller inte ev. gamla avtal längre.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Så är det fortfarande. Det blir idag oftast aktuellt när det gäller trafikskadat vilt. Det tillfaller jakträttsinnehavaren.A Axel v. skrev:
Njae, det var faktiskt ännu värre förr. De gamla reglerna om jaktarrenden var ännu tuffare för markägaren, man kan nästan se brukspatron stå där med kvist i hatten och hemmansägaren med mössan i hand när det begav sig.A Axel v. skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
"Better to err on the safe side", säger jag då!
Här är karta över Västra Götalands olika sätt att organisera jakt. Ogenomträngligt för den oinvigde, men min mark är i alla fall inte med i något.
https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=7e6d1ed0987c45149be8824d8ca93aea
Här är karta över Västra Götalands olika sätt att organisera jakt. Ogenomträngligt för den oinvigde, men min mark är i alla fall inte med i något.
https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=7e6d1ed0987c45149be8824d8ca93aea
Nä ingen mäniska har ju av misstag blivit skjuten i stället för en älg. Eller?Violina skrev:
Nä.. de jagar ju älg, och du lär knappast misstas för en älg..
Dessutom ska man ALLTID ha färgglada kläder på sig i skogen vid jakt (röd/orange/gul/neon) för sin egen säkerhet..
Och om hundarna driver älgen på din mark (som är så liten) kan du nog inte göra jättemycket åt.. tyvärr..
Däremot får de inte skjuta på din mark utan din tillåtelse..
Och dessutom så är det inte personer i skogen som ska ha väl synliga kläder men det kan vara smart då det finns jägare som skjuter på det mesta, dock är de flesta duktiga o ansvarstagande.
Du får väl hopps på att det de skjuter ramlar på din mark för då är det ditt.E Engeln skrev:För ett tag sen köpte vi en mindre gård på drygt 12 Ha. Gården består av 6 Ha skog, o 5 Ha åker som i dagsläget är utarrenderat. Vid kontraktskrivningen fick vi veta att vi ingår i ett större jaktlag när det gällde jakten på älg, men att småviltsjakten tillhörde gården. Ingen mer information om vilket jaktlag eller jaktledare. O info går inte att hitta på nätet. En närliggande bonde har hjälpt förra ägaren med lite allt möjligt, o vi har tagit kontakt med denne för att få veta mer om jaktlaget. Vi har varit väldigt tydliga med att vi inte gärna vill ha jakt på vår mark. Bemötandet har varit lite som så att det behöver ni inte bry er om, det sköter vi (jaktlaget) ni äger ju så lite mark. Har vid ett flertal tillfällen hört att det låtit som dom haft hundar på drev o det skjutits längst bort i vår skog. Idag var vi ute o krattade o gick sen en tur i skogen. När vi befinner oss längst bort kommer först en hund drivande, springer omkring i skogen (vår) o efter ett tag springer ett större djur(hjort/rådjur?) över mot grannskogen o efter ett tag ansluter ytterligare en hund i drevet. Försöker schasa iväg hundarna då jag inte vill ha att dom driver vilt på vår mark. Följer tomtgränsen inne i skogen o efter ett tag kommer en tredje hund o en person, han har vapen i hand o kan inte ha sett mig från början, men när han gör det hänger han upp vapnet på axeln, plockar fram mobil, tydligen med GPS o börjar avvika åt grannfastighetens mark. Jag följer efter o lyckas efter ett tag ropa att jag vill prata med vederbörande. Självklart blir ju svaret att dom är ute på älgjakt. Varav jag ställer diverse följdfrågor om jaktlaget, om dom inte redan skjutit sin kvot, hur många dom är, hur många dom brukar vara, hur mycket dom skjutit osv.. Min fråga till er som vet, borde inte jag som ägare till min mark bli informerad om att dom bedriver jakt på min mark o när, datum tid etc. Så som det känns nu kunde jag ju lika gärna fått ett skott i pannan som rådjuret. Mild sagt förbannad, o vet inte vart jag ska vända mig..
Helt fel. Ett VVO är ett tvångskollektiv där staten avvägt det privata intresset mot skogsbrukets och viltvårdens intressen.K Keto15 skrev:Du som markägare har all rätt till att förbjuda dem till att jaga på din mark. Du kan också avbryta det gamla arrendet eftersom det var skrivet av gamla ägaren och gäller inte längre vid ett ägarbyte. Men enkelt sagt din mark dina regler, om du vill att dem ska jaga på din mark får dem betala dig OCH absolut ska dem höra av sig när dem jagar.
Lycka till!
Mvh